ČTÚ: Telecom porušuje zákon, telefonní budky nevyhovují

  • 7
Pokuta ve výši až pěti milionů korun hrozí Českému Telecomu za porušování zákona o telekomunikacích, nedodržení telekomunikační licence a stavební vyhlášky. Porušení těchto předpisů prokázala kontrola Českého telekomunikačního úřadu, kterou uskutečnil v dubnu tohoto roku.

Kontrola telekomunikačního úřadu se týkala celkem osmi kritérií, které by měly telefonní budky splňovat. Výsledek je zarážející: telefonní automaty obstály pouze v jediném z nich a ze zbývajících sedmi bodů zůstal jeden zcela nesplněn.

Jak uvádí Český telekomunikační úřad slovy svého předsedy Davida Stádníka v tiskové zprávě, provedl úřad, odbor Státní inspekce telekomunikací, tuto kontrolu v dubnu tohoto roku na základě plánu kontrolní činnosti a negativních ohlasů veřejnosti na celém území České republiky. Jak dále uvádí, kontroloval při ní dodržování podmínek zákona 151/2000 Sb. o telekomunikacích, stavební vyhlášky 369/2001 Sb o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace a telekomunikační licence k poskytování veřejné telefonní služby. Během kontroly prověřil telekomunikační úřad celkem 4795 telefonních automatů.

Dobrou zprávou je, že z hlediska funkčnosti telefonních automatů je vše v pořádku. Kontrola ukázala míru pohotovosti telefonních automatů 99.5%, takže je téměř jisté, že si z náhodně vybrané budky zatelefonujete. Poněkud horší je ale stav hustoty sítě telefonních budek. V některých případech totiž Český Telecom nesplnil podmínky licence. Ve 34 případech zjistila kontrola chybně uvedené národní (přípojné) číslo telefonního automatu. V 58 % telefonních budek nebyl v době kontroly k dispozici platný telefonní seznam. Dalším problémovým bodem je omezená dostupnost u 13.5 % automatů (v prostorách nádražních hal, firem, v nemocnicích ap.). Rovněž v tomto kritériu Český Telecom nevyhověl podmínkám zákona o telekomunikacích.

Samostatnou kapitolou je vybavení telefonních budek sedátky nebo opěrkami pro tělesně postižené a indukční smyčkou pro nedoslýchavé. Plné tři čtvrtiny veřejných telefonních automatů nemají sedátko či opěrku a Telecom tak porušuje stavební vyhlášku.

Ve skupinovém osazení automatů (tři a více budek pohromadě) má být podle stavební vyhlášky z roku 2001 instalována indukční smyčka pro přenos hovoru do naslouchátka nedoslýchavé osoby a přístroj má být označen mezinárodním symbolem hluchoty. Kontrola nenašla jediný takto označený automat a pracovníci ČTÚ tedy nemohli kontrolu vůbec provést.

"Kontrolou bylo zjištěno, že Český Telecom porušuje ustanovení zákona o telekomunikacích, telekomunikační licence, telekomunikační vyhlášky a stavební vyhlášky týkající se problematiky VTA. Z těchto důvodů zahájí do konce září 2003 Úřad s touto společností správní řízení ve věci porušení příslušných ustanovení zákona o telekomunikacích," uvádí Český telekomunikační úřad ve své tiskové zprávě.

Mluvčí Telecomu Vladan Crha výsledky kontroly nechtěl komentovat: "Český telekomunikační úřad nás o dílčích výhradách k telefonním automatům informoval. Panu předsedovi Stádníkovi jsme již zaslali vysvětlující odpověď a nyní s úřadem stále jednáme," řekl Crha pro Hospodářské noviny.

Zarážející je však postoj šéfa provozu veřejných automatů v Českém Telecomu ing. Josefa Sedláčka. Ten na náš dotaz, zda ví o podmínkách provozu telefonních automatů vyplývajících ze zákona o telekomunikacích a stavební vyhlášce sice odpověděl že ano, ale jinak za stav zjištěný kontrolou telekomunikačním úřadem údajně nijak neodpovídá. Zároveň ale připustil: "Mám již připravený návrh technického řešení indukční smyčky pro nedoslýchavé.". Co k tomu dodat? Po dvou letech platnosti stavební vyhlášky je skutečně nejvyšší čas. Jak je vidět, není toto zařízení dosud nainstalováno v jediném přístroji, takže vlastně nebylo co kontrolovat.

Český telekomunikační úřad je samostatným správním úřadem v působnosti vlády České republiky pro výkon státní správy včetně regulace ve věcech telekomunikací. Jeho posláním je zajišťování dodržování zákona o telekomunikacích a právních předpisů vydaných k jeho provádění, tzn. rozhodování o právech a povinnostech fyzických nebo právnických osob v oboru telekomunikací. Výsledky kontroly by tedy měly být nezávislé a objektivní.