Nový zákon o provozu na pozemních komunikacích mnohým řidičům znepříjemní chvíle trávené ve svém plechovém kamarádovi. S novými paragrafy totiž bude definitivně zakázáno telefonování za jízdy bez použití hands-free (HF).
Každý výrobce mobilní techniky se však k dané problematice postavil zcela individuálně a nutno podotknout, že skutečně profesionálních řešení opravdu není mnoho. My jsme pro vás otestovali telefonní BMW "trojkové" řady.
Snad u každého řidiče výrobky bavorské automobilky podvědomě vyvolávají asociace se spolehlivostí, solidností a komfortem. Elegantní design, pohodlná sedadla spolu s provedením interiéru přímo vybízejí k detailnímu prozkoumání. Příznivcům čtyř kol ještě prozradím, že jsme měli možnost vyzkoušet třílitrovou verzi.
Pokud se při koupi nového BMW rozhodnete investovat i do telefonního řešení, vyvinutého speciálně pro "váš vůz", určitě nebudete litovat. Jednou z hlavních předností je bezpochyby ovládání na multifunkčním volantu, kdy základní funkce jako je zvedání hovoru či listování v telefonním seznamu provádíte tlačítky na levém rameni volantu.
Uživatelský komfort však přímo závisí na zvoleném typu autorádia, které je nezbytnou součástí řešení HF. Máte-li ten úplně nejzákladnější model, tak jedinou funkcí bude automatické přepnutí z poslechu hudby na telefonní režim. Teprve u dražší modifikace, s velkým pětiřádkovým displejem, získáte přístup do telefonního seznamu. Ti nejnáročnější zákazníci, vyžadující ve svém voze také televizi či navigační systém, budou mít své kontakty k dispozici na rozměrnějším panelu v samotném středu palubní desky.
Po odklopení středové loketní opěrky se vám naskytne pohled na telefonní sluchátko, svým vzhledem připomínající starší Motoroly. Vyjmete-li ho stiskem příslušně označeného tlačítka z držáku, tak se zároveň otevře prostor pro dnes už méně používanou velkou SIM kartu.
Z hlediska funkcí však přístroj zajisté nepotěší příznivce špičkových modelů. Disponuje totiž jen zcela základními schopnostmi. Plní tak především telefonní požadavky svých majitelů, přičemž dualitu by dotyční v seznamu vlastností také hledali marně.
Výborného zpracování se dočkal samotný přenos hlasu. Kromě možnosti vedení ryze soukromého hovoru při využití telefonního sluchátka, máte k dispozici dobře koncipované hands-free, které solidně kompenzuje nežádoucí echa. Zvládne i natolik zákeřnou situaci, kdy jsme z jiného telefonu volali do auta a jeho sluchátko přiložili k mikrofonu vozidla - očekávané "vazbení" nenastane.
Zvláštní pozornost si zaslouží i provedení antény, kterou představuje elegantní "ploutev" nad zadním oknem. Opticky je rozhodně méně rušivá, než typický prut montovaný do naprosté většiny aut, přičemž účel plní stejně. Nabízí se proto otázka, proč výrobci příslušenství mobilních telefonů neplánují německý koncern následovat a vytvořit designově přijatelnější verzi antén.
BMW bez telefonu? Nikdy.
Plánujete-li pořízení jakéholiv vozu značky BMW, určitě zauvažujte o vynaložení prostředků na telefonní systém. Kromě toho, že interiér ušetříte drsných zásahů do vzhledu, tak navíc dosáhnete maximální efektivity využití možností vozu. Zmiňované ovládání na volantu určitě dokáže zachránit nejeden život v nestandardní situaci. Můžete teď argumentovat automatickým zvedáním všech hovorů, avšak kdo z nás je ochoten se za jízdy bavit např. s neodbytným kolegou, namísto plného soustředění na řízení. Zajímají-li vás další podrobnosti, kontaktujte společnost AuTec, která nám tento krátkodobý test umožnila.