T-Mobile varuje před kyberzločinci. Neuvěříte, jak snadné je vymámit heslo

  • 10
Operátor T-Mobile ve spolupráci s Policií ČR a Ministerstvem vnitra ČR spustil preventivní projekt, jehož cílem je upozornit na nejčastější typy podvodných jednání. Součástí jsou i videa, v nichž jsou respondenti tázáni na sílu jejich hesla. Jsou názornou ukázkou, jak snadné je pro cizího člověk se k heslu dostat.

Jen za prvních pět letošních měsíců zaznamenala Policie ČR více než 7 000 online podvodů, tedy o pouhé dva tisíc méně než za celý loňský rok. Očekává tak, že počet trestných činů spáchaných v kyberprostoru letos přesáhne deset tisíc. Mimo to upozorňuje, že promyšlenost samotných útoků se zvyšuje.

„Trestné činy páchané přes internet jsou stále propracovanější a odhalit podvodníka může být problém i pro relativně zkušeného internetového uživatele. Proto v rámci projektu Klik pro klid ukazujeme reálné kyberzločiny, se kterými se v naší praxi setkáváme,“ uvedla vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia Zuzana Pidrmanová.

Podle Lucie Kosové z Odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra ČR je naprosto klíčové věnovat se komplexní prevenci se zaměřením na všechny uživatele. Projekt Klik pro klid upozorňuje především na neustálý nárůst aktivity kyberzločinců, jeho cílem je mimo jiné i ochrana a edukace internetových uživatelů.

„Projekt se zaměřuje především na seniory, kteří se stávají obětí útoků nejčastěji, a upozorňuje na konkrétní zločiny, se kterými se mohou setkat – ať už jde o podvodné mobilní platby, reverzní inzertní podvody či pokusy o prolomení hesla,“ informoval T-Mobile, který je jeho partnerem. Jakožto operátor se totiž prostřednictvím svých zákazníků setkává s případy podvodného jednání.

Součástí Kliku pro klid jsou i speciální webové stránky s bezpečnostním desaterem i tipy, jak se na internetu pohybovat bezpečně. Návštěvníci na nich najdou také konkrétní příklady z praxe. Projekt doplňuje i video obsah. Například anketa, kdy jsou respondenti na ulici dotazování, jak moc silná používají hesla. Je až zarážející, jak snadno lze pár cílenými otázkami z některých vymámit jejich aktuální heslo. Lidé by se měli v případě nakládání s vlastními hesly řídit třemi hesly: neříkám, neposílám, nedávám.