Primátor Jaroslav Zámečník (vpravo) a jeho náměstek Jiří Janďourek debatují o...

Primátor Jaroslav Zámečník (vpravo) a jeho náměstek Jiří Janďourek debatují o nové podobě lanovky na Ještěd. (13. února 2024) | foto: Jan Pešek, MF DNES

Z tramvaje do „tramvaje“. Lanovka na Ještěd může být delší a jen s jednou kabinou

  • 17
Jedna kabina zavěšená na dvou lanech s prodloužením trasy ke konečné tramvaje v Horním Hanychově. Takovou variantu obnovy lanové dráhy na Ještěd preferují liberečtí radní. Rozhodnutí ale bude na zastupitelích, kteří o lanovce budou jednat za týden.

Podle primátora Jaroslava Zámečníka při rozhodování v radě zohlednili i výsledky ankety, v níž hlasovalo skoro 1700 lidí.

„Padesát osm procent odpovědělo ve prospěch kabiny na dvou lanech,“ řekl novinářům primátor. Jde o variantu přezdívanou tramvaj či autobus, kdy se do jediné kabiny vejde až 100 lidí. Na Ještědu až do tragické nehody v říjnu 2021 vozily cestující kyvadlově dvě kabiny, z nichž každá pobrala až 35 lidí.

Město vybírá ze tří variant pro nynější i prodlouženou trasu, podle primátora při posuzování radní zohlednili i ekonomické hledisko. „Tak zatím jako nejdražší varianta už ze studie proveditelnosti vychází původní s dvěma kabinami, které pendlují navzájem. Jako střední nákladová varianta se jeví jedna kabina na dvou lanech a jako nejlevnější oběžná. Ale máme za to, že oběžná kabina, byť může být ekonomicky zajímavá pro některé investory, tak ale pro město Liberec a pro Ještěd není vhodná,“ uvedl Zámečník.

Kyvadlová, oběžná, nebo „tramvaj“. Ve hře jsou tři varianty lanovky na Ještěd

Podle studie proveditelnosti by vybudování oběžné lanovky v prodloužené trase se 17 kabinami stálo 330 až 400 milionů, postavení „tramvaje“ 360 až 440 milionů a obnova kyvadlové lanovky 410 až 500 milionů.

„Plánujeme stavět lanovou dráhu systémem ‚design and build‘, což je ‚navrhni a postav‘. Tím bychom přenesli na dodavatele veškeré starosti i s vydáním stavebních povolení,“ dodal primátor. Při nejoptimističtějším scénáři by podle něj mohla být nová lanovka v provozu od ledna 2029.

Liberec lanovkou koupí za 35 milionů

Visutá lanovka na Ještěd má v současné trase na délku bezmála 1,2 kilometru, prodloužením ke konečné tramvaje by narostla o dalších 770 metrů. Od tragické nehody, kdy při pádu jedné ze dvou kabin zemřel průvodčí, je mimo provoz.

Zatím je sice lanovka ve vlastnictví Českých drah (ČD), s městem se ale již dopravce domluvil i na ceně, za kterou mu ji prodá. S cenou 34,976 milionu korun souhlasili jak městští radní, tak představenstvo ČD. Zastupitelstvo města by tuto majetkoprávní operaci mělo schvalovat buď příští týden, nebo na květnovém zasedání.

14. února 2024

,