Architekti z pražského studia re:architekti počítají ve svých návrzích s náplavkou u řeky Nisy, se zřízením občerstvení nebo vybudováním parkovacího domu a dětského hřiště. | foto: re:architekti

Liberecký kraj si prosadil parkování za čtvrt miliardy, má řadu kritiků

  • 18
Už letos by Liberecký kraj chtěl zahájit stavbu parkovacího domu poblíž svého úřadu. Bude ale za něj zřejmě muset zaplatit o desítky milionů více, než se předpokládalo. Navýšení rozpočtu už krajské zastupitelstvo odsouhlasilo.

Není to ale poprvé, co se cena projektu od jeho schválení před čtyřmi lety zvedla. Podle kritiků se jedná o zbytečnou a předraženou stavbu.

Podle vedení kraje je důvodem navýšení rozpočtu stavby vedle prudkého nárůstu cen stavebních materiálů zejména samotný návrh projektu vycházející z architektonické soutěže, náročnější způsob statického řešení, ale i složitější konstrukce. Celková částka za projekt dosahuje už téměř 249 milionů. Část pokryjí dotace. Spoluúčast Libereckého kraje se zvedla ze zhruba 136 milionů na 164 milionů, tedy o zhruba 28 milionů. Kraj si chce zažádat o zvýšení dotací.

Oponenti kritizují, že se projekt už několikrát zdražil. Původně měl stát kolem sedmdesáti milionů. „Ta cena je neskutečná. Parkovací dům na Černém mostě pro skoro 900 aut má stát půl miliardy. Tenhle je zhruba čtvrtinový. V Praze se navíc dělala hromada přeložek sítí. A taky má být pokrytý zelení. Vím, že za letošek ceny trochu vzrostly, ale stejně...,“ uvedl bývalý krajský a současný městský zastupitel Jaromír Baxa, který proti záměru postavit v centru města další parkovací dům vystupoval, už když se projekt schvaloval.

Podle něj bude další parkovací dům zvyšovat dopravu v centru města. „Měla by se spíše zkvalitnit veřejná doprava ve městě,“ podotkl Baxa. Podle hejtmana Martina Půty ale není cílem projektu zvýšit dopravu ve městě, ale zkultivovat centrum.

Ekonomický náměstek hejtmana Zbyněk Miklík tvrdí, že není možné bez detailnějšího rozboru srovnávat různé parkovací domy v jiných místech České republiky. „Lze porovnávat pouze stavby s podobným počtem stání a stavby rozpočtované ve stejné cenové úrovni či stavěné ve stejném čase,“ sdělil Miklík.

Podle vedení kraje je nutné parkovací dům postavit kvůli místům pro zaměstnance úřadu i veřejnosti. Z celkově 244 stání bude pro úřad vyčleněno 110 míst, 34 míst bude pronajato a 100 jich bude k dispozici veřejnosti. Na sociálních sítích se objevila ale kritika, že parkovacích míst je v dolním centru města dostatek. Jen pár desítek metrů od sídla úřadu je například parkovací dům OC Forum, kde je k dispozici 850 míst.

„Co se týče parkovacích míst, padají různé dezinformace v tom smyslu, že by bylo možno místo této stavby využívat parkovací místa stávající, což neodpovídá realitě,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták s tím, že provozovatele několikrát oslovili, vždy ale dostali zamítavou odpověď.

Parkovací dům je součástí projektu na celkovou revitalizaci okolí krajského úřadu, na který by měla navázat druhá etapa.

Během ní by postupně měla vzniknout na obou stranách Nisy náplavka a mělo by dojít k úpravě přilehlého parčíku. Podle hejtmana je ale její podmínkou právě přesunutí stávajících stání pro auta do parkovacího domu.