Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

„Fügnerka“ byla symbol vítězství, říká architekt Kotas. Mrzí ho její stav

  8:15
Někteří ji nesnášejí, jiným se líbí. Ať je to jak chce, červená konstrukce terminálu MHD ve Fügnerově ulici dnes už patří k Liberci jako Ještěd nebo centrum Babylon. Autorovi „Fügnerky“, architektu Patriku Kotasovi, je dnes hlavně líto, jak terminál chátrá.

Patriku Kotasovi je líto, jak terminál chátrá. A mrzí jej, že oproti původní představě extrémně narostla doprava. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Mrzí jej, že oproti původní představě o podobě místa extrémně narostla doprava. „Toto místo nikdy nebylo projektováno jako autobusové nádraží. Postupně se jím ale stalo,“ říká Patrik Kotas. V sobotu při mimořádném a historicky prvním otevření terminálu pro veřejnost v rámci Dnů evropského dědictví provázel návštěvníky po své stavbě.

Co vás dnes při prvním pohledu na terminál ve Fügnerově ulici napadne?
Jaké mám pocity? Smíšené a trochu rozporuplné. Na jednu stranu jsem moc rád, že tato stavba vznikla. Na druhou s lítostí a trochu s bolestí u srdce vidím, jak některé jeho části chátrají, jak se z ostře červené barvy stává vyšisovaná mdlá červená. Prostě jak celé této stavbě i areálu chybí náležitá údržba.

Dobře. A jak dnes s odstupem let vnímáte stavbu jako takovou? Líbí se vám?
I s odstupem třiadvaceti let od uvedení do provozu si myslím, že základní koncepce byla správná. Přesto nemohu jednoznačně odpovědět na otázku, jestli se mi stavba líbí, nebo nelíbí. Možná je to dáno tím, že autor sám nejlépe cítí, co se povedlo a naopak co se nepovedlo, takže pocity bývají různou měrou smíšené. To ale bývá určité prokletí každého, kdo něco tvoří.

K „Fügnerce“ od počátku patří červená. Proč jste ji zvolil? Nezměnil byste dnes barvu?
„Fügnerka“ vznikala ve stejné době, jako rekonstrukce a dostavba areálu vozovny. Obě tyto stavby ve své době představovaly symbol vítězství nad nebezpečím, že budou tramvaje v Liberci definitivně zrušeny. Což před tím reálně hrozilo. Liberecké tramvaje bývaly ještě v nedávné době červené, na to si asi mnozí pamatují. Proto vozovna i Fügnerova nesou jako svůj základní vizuální znak červenou barvu. Promítla se nejen do ocelových konstrukcí, ale i do zádlažby mezi kolejemi a na dalších prvcích drobné architektury.

Pak ale tramvaje dostaly nové nátěry...
Později bylo skutečně přijato rozhodnutí, že liberecké tramvaje i autobusy „převléknou kabát“ do bílo-zeleno-žluté kombinace. Navíc z Fügnerovy postupně zmizely některé červené dlažby a byly nahrazeny živičným asfaltovým povrchem. Barevná souvislost se tedy vytratila. Přesto ale červená barva k tomuto místu podle mého názoru patří. Já bych spíš než změnu doporučoval důkladnou obnovu všech nátěrů. A také rekonstrukci ocelových konstrukcí a střešního pláště.

A jak terminál vnímáte čistě jako chodec? Je podle vás bezpečný? Respektive, všímáte si, že se tu zvýšila doprava v jeho okolí oproti době, kdy byla nová? Někteří chodci tady tomu přezdívají liberecké Dillí.
Původním záměrem bylo vytvořit náměstí, kde bude dominovat pěší prostor. Zároveň ale do něj budou vjíždět autobusy a tramvaje, které dokážou v témže veřejném prostoru vzájemně koexistovat. Jenže z „Fügnerky“ se stal postupně centrální uzel MHD s intenzitou, která fakticky i pocitově výrazně přesahuje původní koncepci prostoru. Dnešní stav ani náhodou neodpovídá původní ideji náměstí. Místo dlažeb je naprostá většina ploch vyasfaltována, vyznačené pěší přechody se vytratily. Intenzita dopravy zásadním způsobem stoupla.

Málokdo to dnes vnímá jako náměstí. Dnes je to spíš hlavní přestupní uzel a chodec musí kličkovat mezi autobusy jako ve videohře.
Je to skutečně dnes dost jiný prostor, než jak byl původně zamýšlen. A to je podle mého názoru škoda. Prostor „Fügnerky“ není nafukovací. Proto nelze zvyšovat intenzitu dopravy, byť by to bylo čistě z dopravního hlediska pochopitelné jako místo centrálního přestupního uzlu. Ale znovu opakuji, toto místo nikdy nebylo projektováno jako autobusové nádraží.

Chodce ohrožuje velké množství autobusů a tramvaje ze tří směrů. Podle mého soudu tu chybí podchod nebo nadchod. Proč tu něco takového nebylo vyprojektováno?
Tehdy se zcela záměrně a principiálně nebudovaly žádné podchody nebo nadchody, protože Fügnerova nebyla v žádném případě chápána jako centrální dopravní uzel. Jak už jsem řekl, byla vnímána jako náměstí. Městský veřejný prostor, kde se vzájemně stýkají pěší, tramvaje a autobusy v určité míře vzájemné rovnováhy. V kontaktu pěších s individuální automobilovou dopravou mohou být podchody nebo nadchody na páteřních komunikacích opodstatněné. Ale v kontaktu pěších a veřejné dopravy už vývoj zejména v posledních dvaceti až třiceti letech v západní Evropě ukázal, že je mnohem efektivnější vzájemné bariéry nevytvářet a umožňovat úrovňové přecházení pěších přes tramvajové nebo autobusové zastávky.

Uvědomme si také, že jsme v centru Liberce. V místě mnoha společenských aktivit, ve kterém by byl naprostý nesmysl budovat podchody nebo naopak separovat lidi do osamělých nadchodů. Město má žít tam, kde je jeho přirozený základ, to znamená, kde jsou lidi zvyklí se přirozeným způsobem pohybovat bez překážek a bariér.

Jenže Fügnerova je dnes podle mého opravdu nebezpečná...
Chtěl jsem ještě dodat, že k úrovňovému přecházení je potřeba se naprosto důsledně držet zásady, že určitý městský prostor snese jen omezenou kapacitu pohybujících se vozidel. Jinak tento princip přestává fungovat a nastává určitá míra chaosu. Bohužel přesně tento proces byl na Fügnerově trochu nastartován tím, že zmizely dlažby.

Jaký vliv může sehrát dlažba?
Namísto dlažby se objevila šedivá plocha asfaltu. Dává tušit, že zde mají autobusy absolutní prioritu, navíc ve výrazně posílené intenzitě. Jak už jsem řekl, z původně plánovaného náměstí se stal přehuštěný dopravní terminál na příliš malé ploše. Už z podstaty prostoru není možné takovou intenzitu pohybujících se vozidel harmonicky skloubit s úrovňovým pěším pohybem.

Udělal byste dnes něco jinak?
Po dopravně-urbanistické stránce jsem z mého pohledu jádro problému popsal. Po stránce architektonické se samozřejmě doba vyvíjí. Dnešní architektura používá dost výrazně jiné vyjadřovací prostředky, než tomu bylo před pětadvaceti lety. Takže pokud bych takovýto uzel navrhoval dnes, asi by logicky vypadal výrazně jinak. Avšak architektura je zrcadlem své doby, a každá doba přináší své…

Mnozí kritizují praktickou stránku. Třeba to, že ne všechny zastávky jsou zastřešené. Například autobusy směrem do Harcova. Také když prší, nedá se procházet rovně, aby člověk nezmokl - uprostřed musí člověk udělat „smyčku“, když chce zůstat suchý, neboť tam není stříška.
Ano, pokud by všechny zastávky, navíc postupem doby rozšiřované, z hlediska svého umístění měly být zastřešeny, tak budeme mít z Fügnerky obrovské autobusové nádraží. I když se jím vlastně tak trochu postupem doby stalo. Jenže já jsem pořád přesvědčen o tom, že dopravní funkce tohoto místa má být přiměřená prostorovým možnostem. Jakkoli se cítím být hlubokým příznivcem veřejné dopravy, tvrdím, že doprava se vytváří pro město, a ne že město se vytváří pro dopravu.

K argumentu, proč uprostřed podélné osy terminálu, v místě, kde příčně projíždí tramvaj, není stejný typ zastřešení jako nad autobusovými nástupišti, se nabízí logická odpověď: V místě příčného průjezdu tramvají je přerušení přístřešku záměrné. Vybízí pěší k větší pozornosti před přijíždějící tramvají. Tady není nástupiště, nýbrž prostor, kde by se měli pěší rozhlédnout.

Výraznou součástí Fügnerovy jsou obří hodiny. Pod hodinami si už třiadvacet let dávají Liberečané schůzky. Jak se zrodil nápad na umístění tak obřích hodin?
Hodiny v minulosti byly, jsou a nejspíš i zůstanou jedním z nejčastějších symbolů nádraží. I když terminál Fügnerova byl v minulosti mnohem víc chápán jako veřejný prostor, pak hodiny byly zamýšleny jako živý symbol místa, kde se sjíždějí liberecké tramvaje. Pokud vím, tak hodiny vložily do tohoto místa vizuální identitu. Lidé potřebují mít jasné symboly a umět je jednoznačně pojmenovat. Když si někdo v centru Liberce dá rande pod hodinami, je na devadesát procent jasné, kde to je – bez dalšího vysvětlování.

Mnoho lidí si to už asi neuvědomuje, ale hodiny jsou opravdu fascinující. Patří k největším v republice. Kde jste je sehnali?
Byly vyrobeny jako speciální zakázka. Jsou opravdu ohromné. Velká ručička dosahuje délky dvou metrů a dvaceti centimetrů. Mnoho lidí ani dnes netuší, že v prostorách za hodinami se nachází centrální dispečink.

Autor:
  • Nejčtenější

Ikonická hračka z Liberce slaví úspěch i v Izraeli. Vyrobí se 50 tisíc kusů ročně

8. května 2024

Premium Ikonický plastový model Tatry 148 slaví deset let od momentu, kdy se znovu vrátil do výroby....

Bezcenné tisky vydával za olejomalby, za podvrhy měl malíř inkasovat miliony

7. května 2024  18:26,  aktualizováno  20:46

Hyperrealistický malíř Alexandr Pavlov své obrazy tiskne, upozornil před pár dny na Facebooku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Liberci zváží přenastavení radarů, za měsíc zaznamenaly 14 tisíc přestupků

10. května 2024  14:53

Kritice, zejména na sociálních sítích, čelí Liberec kvůli přísnému nastavení svých prvních měřicích...

Nevěsta letěla vysoko, říká fotografka o snímku, se kterým zabodovala v Americe

6. května 2024  10:28

Zuzana Fajmonová z Liberce tiskne spoušť fotoaparátu před obrazy, jež hraničí s výtvarným uměním,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kania o konci Kozla: Nemusel by zvládnout změnu, budujeme nový klub

6. května 2024  17:22

Po nedělním oznámení trenéra Luboše Kozla, že ve fotbalovém Liberci na přání nového vedení po...

Bohemians - Jablonec 1:1, remízu a záchranu vystřelil v závěru Huf

12. května 2024  17:28,  aktualizováno  20:05

Už po druhém kole ligové nadstavbové skupiny o udržení fotbalisté Bohemians odvrátili hrozbu...

Liberec - Teplice 1:2, hosté opět přesvědčiví. Domácí jen snížili v závěru

12. května 2024  17:19,  aktualizováno  17:36

Tepličtí fotbalisté po domácím vítězství 2:0 zvládli i odvetu a v Liberci zvítězili 2:1. Postoupili...

Jaký to báječný svět, říkají v galerii kresby hravého autora

12. května 2024  8:16

Jako o vlastních dětech hovoří o svých kresbách slovinský rodák Milorad Krstić, aktuálně...

Developer získal pozemky pod sjezdovkami, v Bedřichově se strachují o lyžování

11. května 2024  11:12

V Bedřichově v Jizerských horách získal developer pozemky na nástupních místech sjezdovek Malinovky...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...