Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Polistopadový český svět nahlíží Jiří Homoláč mikroskopem černé kroniky

  10:47
- Lingvista z pražské filozofické fakulty Jiří Homoláč (1964) věnuje zájem souvislostem literatury a jazyka. Ve své první knižní monografii nedávno podal zasvěcený komentář k diskusi o intertextualitě, probíhající jako jedno ze stěžejních témat západní literární teorií od 60. let. V práci nové jako by se naopak uchýlil k tématu velikosti nejskromnější: jeho studie A ta černá kronika! z různých úhlů rozebírá zprávy o kriminálních deliktech a jejich slohovou proměnu na stránkách celostátních deníků po listopadu 1989.

Jenže přínos vědecké práce nezávisí na velikosti tématu a Jiřímu Homoláčovi se v útvaru o třech, pěti větách podařilo objevit cosi jako mikroskop, jímž lze zahlédnout různé stylistické, literární, masově komunikační i sociokulturní procesy minulých let.
Homoláč pozoruje jen část textů, které zhruba v letech 1988-96 referovaly o kriminálních činech - krátké pásmo noticek, vycházející z agenturního podání policejního bulletinu, tištěné buď přímo pod názvem Černá kronika, anebo pod rubrikou symbolicky shodnou. Až do konce roku 1989 měla černá kronika ráz neosobní, žánrově čisté zprávy užívající neutrálního policejně právního výraziva; všechny listy ji víceméně jen přebíraly ze servisu ČTK. Dějiny polistopadové černé kroniky začínají 18. ledna 1990 na stránkách Rudého práva. Informace o ekologické havárii bude napříště začínat takto: "Pivo do chovného rybníku v Praze 9-Kyjích neteklo. A olej z kanalizačního sběrače rybám moc nešmakoval..."
Při referování o neblahých událostech se tak žánr nejen odpoutá od bezbarvého jazyka k nejrůznějším formám ironické a komické karikatury, ale začne vyprávět i o tom (a často především o tom), co se vůbec nestalo - například o pivu, které by kaprům šmakovalo, ale k jejich lítosti do nádrže nevyteklo. Z černé kroniky se tedy opět stane literatura, vzpomínající jako na své žánrové kořeny na předválečnou soudničku a různé triviální morytáty, oslovující ve svém čtenáři zkušenost posluchače anekdot, diváka filmových detektivek či westernů, ale také, byť méně často, znalce kanonických literárních děl, kupříkladu Kunderových Směšných lásek. S postupnou beletrizací vychází z anonymity autor rubriky. Nejenže se začne podepisovat šifrou. Svou emancipaci manifestuje i tím, že vstoupí do černé kroniky jako aktér. Bude ho přitom, jak říká Homoláč, pudit především odvěká touha spisovatele "stát se postavou vlastního románu". Společenská závažnost zločinu, jehož obětí se podle Rudého práva z 15. března 1990 autor černé kroniky poprvé stal, skutečně sama od sebe jeho vstup na scénu neopravňuje: v Liboci mu ukradli nákup za padesát korun.
Velká autorská jména polistopadové černé kroniky - Homoláč vyzdvihuje šifry (kul), (pg), (zav) a (imj) - mají ovšem zásluhy nejen o oblast periferní vypravěčské tvořivosti. V druhé hlavní kapitole studie autor sleduje, jak přispívala k reprodukci a utvrzování stereotypů o tom, kdo jsme "my", slušní normální čeští lidé, a kdo jsou to "oni", nebezpeční cizinci, podnikatelé, homosexuálové, šílenci. A samozřejmě Romové - jak Homoláč dokládá, síť frází naznačujících etnický původ delikventů je v tomto směru tak hustá, že lze bez rizika nedorozumění vystavit v černé kronice zatykač dokonce na "neznámé muže známého původu". K pozoruhodným zjištěním ideologické analýzy polistopadové černé kroniky dále patří, že naše "my" se rezervovaně staví jak k pachatelům, tak i k obětem trestných činů - podle známého vzoru si za "to" nejen znásilňované ženy mohou samy.
Je snadné odsoudit tyto "nenáležité generalizace" jako individuální mravní selhání na straně autora i čtenáře, jako národní či postkomunistické stigma. Jenže xenofobie či rasismus prolínaly českou populární kulturou i v předkomunistické minulosti a objevují se na podobných místech přinejmenším v celém našem civilizačním okruhu. Těžší je hledat místo bezděčného rasismu černých kronik v kulturní logice, jejíž součástí koneckonců jsme sami. K tomu Homoláč s odvoláním na Heideggerovu metaforu řeči, jež (námi) mluví, navrhuje zobecnit pojem jazykové nekompetence: rasistická formulace v černé kronice je projevem manipulace, jíž před čtenářem podlehl autor, "vinou" autora je nedostatečná suverenita vůči nebezpečím, jež jazyk skýtá.
Proměny černé kroniky, této stopy bulváru ve vážném tisku, patří k opětovnému zabydlování státem neřízené populární kultury v českém světě 90. let. Nepřekvapí, že nejvíce dokladů poskytlo Homoláčovi Rudé právo z období, kdy se ještě pohybovalo v hluboké společenské izolaci a čtenářský kádr si udržovalo zvláště "hospodskou" lidovostí a podprahovou politickou kritikou, obsaženou v hyperbole bezuzdné zločinnosti. Ústup listu od černé kroniky, v níž se ještě roku 1993 "Chorvat a Maďaři rvali jako Tataři", lze číst ve smyslu snahy vyjít z této izolace, a to především na rovině novinářského stylu. Ten totiž v 90. letech v seriózních titulech mířil zprvu opačně než černá kronika, od autorské "beletrie" k neosobnímu "zpravodajství". Bude zajímavé pozorovat černé kroniky dál.

Jiří Homoláč: A ta černá kronika! Doplněk, Brno 1998, 172 strany, náklad a cena neuvedeny.

Autor:

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

  • Nejčtenější

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

11. května 2024  11:10,  aktualizováno  12.5

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

6. května 2024  12:28

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla

9. května 2024  10:30,  aktualizováno  23:15

Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...

Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati

5. května 2024  16:55,  aktualizováno  23:01

Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stará parta z Pána prstenů se vrací, v novém filmu bude lovit Gluma

9. května 2024  19:07

Tým scénáristů známých pro trilogie Pán prstenů a Hobit ve složení Fran Walshová, Philippy...

Se zlem už nebojují princové, Vánoce obstarají naopak Tři princezny

13. května 2024  20:59

V Českém Švýcarsku, které před dvěma lety zachvátil požár, začalo natáčení letošní vánoční pohádky...

GLOSA: Má vlast Berlínských filharmoniků byla pouhou hudbou. Ale jakou!

13. května 2024  16:37

Poprvé v historii přednesli Smetanovu Mou vlast na úvod Pražského jara Berlínští filharmonikové se...

A diváci byli pod sedadly. Zemřela Susan Backlinieová, první oběť Čelistí

13. května 2024  16:31

Ve věku 77 let zemřela americká herečka a kaskadérka Susan Backlinieová, která se proslavila jako...

OBRAZEM: Jean-Michel Jarre společně s kytaristou Queen okouzlil Bratislavu

13. května 2024  15:29

Francouzský skladatel a hudebník Jean-Michel Jarre, jeden z průkopníků elektronické hudby, odehrál...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...