Středa 19. května 2021, svátek má Ivo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. května 2021 Ivo

RECENZE: Šílená Lucia v Drážďanech připomíná funebráckou baladu

  18:55
Semperova opera v nedalekých Drážďanech může být alternativou k nepřesvědčivým výkonům pražského Národního divadla. V představení Donizettiho Lucie z Lammermooru navíc účinkoval i Slovák Pavol Bršlík.

Scéna z Donizettiho Lucie di Lammermoor v Semperově opeře | foto: Semperoper

Inscenačně se tato dva roky stará produkce režiséra Dietricha W. Hilsdorfa nevymyká ze současného trendu umanutě se snažícího za každou cenu vyhnout původnímu místu a hlavně času děje, jenže nenabízejícího smysluplnou myšlenku. Jedna z vrcholných oper italského bel canta první poloviny 19. století, jejíž libreto vzniklo podle románu anglického romanopisce Sira Waltera Scotta, kombinací kantability a dramatického výrazu vykresluje portréty několika postav, které drtí nenávist mezi rodinami. Vrcholí scénou šílené Lucie, která neunesla vnucený sňatek, mající zachránit jejího bratra, a o svatební noci ubodala novomanžela.

Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor

Dirigent: Stefano Ranzani

Režie: Dietrich W. Hilsdorf

Semperova opera, Drážďany, 18. prosince 2019

Hodnocení­: 70 %

Dílo původně se odehrávající ve Skotsku 16. století sice není v Drážďanech zběsile přenesené do současnosti, „pouze“ někam na přelom 19. a 20. století, ale kombinace bílé abstraktní scény a černých kostýmů a studených neonových světel je fádní, působí chladně a odtažitě od prudkých emocí, jež lomcují postavami. Rozhodně nevytváří pozadí pro jejich koncentrát – pokud to snad režie zamýšlela. Režisér v tištěném programu tvrdí, že zkoumal Scottovu předlohu i další literární zdroje včetně E.A. Poea či E.T.A. Hoffmanna, proti čemuž se jistě nedá nic namítat, ale ze snahy být chytřejší než schopný libretista Salvatore Cammarano, jenž Scotta zhustil do přímočaré dějové linky, nic výjimečného nepovstalo.

A když, tak zmatek. Z Luciiny společnice Alisy se stala - v libretu jen zmiňovaná - matka titulní hrdinky, z vychovatele Raimonda další bratr Lucie, z něhož režisér udělal hlavu klanu a hlavního strůjce teroru vůči Lucii. Jenže epizodní figurka Alisy nemá dost prostoru, aby v pozměněné podobě zdůvodnila svou existenci, jakkoli v románu je to paradoxně autoritativní matka, která dceru donutí vzdát se vyvoleného snoubence. Raimondo pak u Donizettiho hovoří spíše umírněným než autoritativním hudebním jazykem, v němž se pojí či snad sváří jistý soucit s Lucií s povinností vůči „zaměstnavateli“.

Z celé inscenace si člověk zapamatoval asi nejvíc několik rakví – z jedné hned v úvodu vstane matka, do další je uložen ubodaný novomanžel, v jiné nakonec spočine Lucia. Asi to měly být všechno atributy čehosi, co mělo účinkovat jako „černá romantika“, či „gotická“ opera, ale českému divákovi tak nějak mimoděk pořád naskakovalo funebrácké blues z Limonádového Joea. Tedy až na to, že to nebylo blues.

Role pro slovenského tenora

A to nakonec byla záchrana, protože audiální dojmy byly o poznání lepší. V extrémně virtuózní titulní roli se představila finská sopranistka Tuuli Takala, která upoutala hebkým, sytým hlasem, který nezněl jen jako automat na výrobu koloratur, ale pro vykreslení portrétu nešťastné dívky měl i lyrické kouzlo. Technicky ovšem nezačala nejlépe, v první árii dokonce některé tóny vzala vyloženě špatně, nicméně postupně se zlepšovala a scénu šílené Lucie provedla velmi dobře. Závodila v ní se skleněnou harmonikou, speciálním nástrojem, jenž Donizetti původně zamýšlel použít, ale v divadelním provozu je většinou nahrazován flétnou. Je to však právě skleněná harmonika, která dodává scéně zvláštně přízračný charakter, a evokuje rozdvojenou duši, jejíž část se ocitá mimo reálný svět.

Luciina milence Edgarda zpíval slovenský tenorista Pavol Bršlík (ve světě používající příjmení Breslik), jenž zanechal lepší dojem než když na jaře zpíval v témže divadle německy Jeníka ve Smetanově Prodané nevěstě. Italské bel canto mu sedí lépe, hlas má sílu i ladnost a technickou vyrovnanost. Ladný, mocný zvuk předváděl i ruský barytonista Aleksei Isaev jako Luciin bratr Enrico, i když někdy na úkor plastičtějšího obrazu tohoto muže, jemuž nezbývá, než dotlačit sestru ke kýženému sňatku. Také Georg Zeppenfeld coby Raimondo zpíval krásně oblým a měkkým basem. Připočteme-li k tomu velkou zvukovou kulturu orchestru, který vedl italský dirigent Stefano Ranzani, bylo co si užívat aspoň ušima když už ne očima.

  • Nejčtenější

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Stejní hrdinové, jiná doba. Vrátí se seriál Případy 1. oddělení

Po šesti letech se vracejí před kameru staří známí hrdinové, jenom s novými kauzami a v jiné době. Seriálový tým...

RECENZE: Krutě upřímný Michal Viewegh. Z ironika se stal humorista

Další Vieweghův tlustý deníček. Nuda v Sázavě. Takhle vidí Michal Viewegh v jednom zápisu možnou reakci na svou novou...

Návrat švédské čtveřice. ABBA chystá po čtyřiceti letech nové písničky

Švédská popová čtveřice se po čtyřiceti letech od vydání posledního alba The Visitors chystá do studia, aby nahrála...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šance pro kulturu. Na pilotním koncertě pro 2000 lidí zahráli Šporcl či Chinaski

V úterý večer se na Křižíkově fontáně Praze rozezněl premiérový koncert v rámci rozvolňování protiepidemických...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Návrat švédské čtveřice. ABBA chystá po čtyřiceti letech nové písničky

Švédská popová čtveřice se po čtyřiceti letech od vydání posledního alba The Visitors chystá do studia, aby nahrála...

Začíná Eurovize, české barvy na ní bude hájit Benny Cristo

Dnes večer, tedy 18. května, startuje první semifinále 65. ročníku Eurovize. Českou republiku na něm se zbrusu novou...

Finové The Rasmus natočili novou píseň a zavítají do Prahy

Během pandemie nahrála finská kapela The Rasmus nové album, které avizuje pilotní singl Bones. V rámci chystaného turné...

Hlavní hvězdou festivalu Metronome Prague 2022 bude Nick Cave

Australský zpěvák, skladatel, spisovatel a scenárista bude se svou kapelou The Bad Seeds další z hlavních hvězd...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Princ Harry: Žil jsem jako v zoo. Podívejte, co to udělalo s mou matkou

Na streamovací službě Apple TV+ bude mít brzy premiéru dokument týkající se psychického zdraví, vytvořený princem...

Gelemová se po sedmi letech rozešla se Slováčkem. Touží po rodině

Malířka Lucie Gelemová (38) a hudebník Felix Slováček (77) se rozešli. Žili spolu sedm let, přestože se muzikant...

Cestovky přestřelily při smlouvání pobytů, teď ruší zájezdy i lety

Premium Cestovatelský boom se zatím nekoná. Kanceláře špatně odhadly touhu Čechů vyrazit s ustupující pandemií na zahraniční...

Soused si chce cestu na zastávku krátit přes náš pozemek, chce branku v plotu

Premium Soused si chce ve svém plotu, který stojí na hranici s naším pozemkem, vybudovat branku. Chodil by přes náš pozemek a...