Důvody k uvedení hry o lidech, kteří podléhají iluzi, že manželské štěstí mohou zaručit dva špičkové sporáky, jsou nasnadě. Znalci skýtají dobré příležitosti pro herce, a to i pro dámskou část souboru, divadlo navíc prověřilo možnosti své druhé scény, komorního Studia.
A do třetice - pravidlo, že spokojený život se automaticky nerovná tučnému kontu či kariéře, nezní tak docela odtažitě ani v české společnosti.
Scénu rozprostřela Petra Hábová do celého prostoru - před divákem, který sedí takřka na dotek, se otvírá pohled na tři interiéry. Šmírujeme hrdiny přímo v jejich soukromí včetně pobytu na toaletě - je to podobný pocit, jako když pozorujete soutěžící, kteří se nechávají zavírat do výloh obchodních domů.
V centru dění je obývák Karen a Otty, zařízený do posledních podrobností v duchu moderního, ale celkem krotkého designu. Hala v Helenině a Petrově domě upozorňuje na povahu majitelky: laskavý retro styl starého "anglického domova" zvolna přechází v kýč.
Kikin bezmála "studentský" pokojík s poházeným oblečením a svíčkami přímo na konstrukci kovové postele zase poukazuje na neukotvenost jeho obyvatelky, která si co chvíli horečně balí cestovní kabelu. Kiki totiž nedokáže ve vztahu vydržet, je to chronická útěkářka, prchající hlavně sama před sebou.
Postavy místnostmi procházejí v doprovodu rychlých zatmívaček - příběh nechávají dynamicky uhánět střihy takřka filmovými.
Hlavní hrdinkou je Helena (Kristýna Frejová v alternaci s Veronikou Janků) - žena, která přijde o svůj manželský sen. Veronika Janků ji hraje zprvu jako afektovanou paničku, která přes samé pištění nevidí, jak se její manželství řítí do zkázy.
Znalci | |
Nikoline Werdelinová | |
režie |
Daniel Hrbek |
překlad | František Fröhlich |
dramaturgie | Markéta Bláhová |
výprava | Petra Hábová |
hrají |
Kristýna Frejová |
Švandovo divadlo v Praze | |
premiéra | 16. května 2003 |
Nejdůvěryhodnější je Helena na konci: opět sebevědomá a úspěšná žena, tedy navenek. Uvnitř je znát hořké zklamání, které se jen pozvolna přetavuje v nostalgii. Klára Pollertová-Trojanová jako Kiki je typově přesná - křehká i vyzývavá kráska, která nutně potřebuje mužnou ochranu stejnou měrou, jakou ji od sebe odhání.
Přestože Znalci jsou výzvou pro "dámskou šatnu", nejvýrazněji z inscenace vyčnívá výkon Tomáše Pavelky jako sexuálně frustrovaného Otty, který strach ze smrti zahání nabubřelou verbalizací sexuálních fantazií - zmůže se však jen na plenění manželčiných kulinářských výtvorů. Jeho vztah s Karen je zcela vyčpělý, dokonce i bez úcty. Přesto jeden druhého potřebují - vždyť všechno je lepší než samota.
Znalci patří k těm představením, která nabízejí slušný divadelní zážitek, ale bez jakékoli katarze. Při odchodu z divadla si uvědomíte, že se vlastně nic nezměnilo: vztah Karen a Otty se bude drolit dál, Kiki své lásce zase utekla a Helena začíná nový život.
Fotografie z divadelního představení Švandova divadla Znalci dánské autorky Nikoline Werdelinové. |