Františkolázeňské nádraží bude po obnově navenek historické, ale uvnitř moderní

  • 1
Notně oprýskaná a mnoha přestavbami poznamenaná historická budova nádraží ve Františkových Lázních se dočká kompletní renovace. Správa železnic za ni zaplatí 252 milionů korun. Fasáda, římsy a střecha získají svůj původní vzhled, modernizace se dočká odbavovací hala, pokladny i samotný hlavní vstup. Vznikne i přístupový chodník na I. nástupiště.

„Realizace oprav bude probíhat za provozu, což přinese určité nepohodlí pro cestující i zaměstnance,“ uvedl generální ředitel společnosti Metrostav DIZ Karel Volf. Na opravy samotné budovy, které začaly v pondělí, pak naváže rekonstrukce staničního zabezpečovacího zařízení.

„To už je víceméně dožilé. Je to relativně jednoduchá akce, která se veřejnosti příliš nedotkne. Zabezpečovací zařízení bude hotové na konci letošního roku,“ uvedl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Mnohem větší akcí ale bude připravovaná rekonstrukce celé stanice.

Konečně se to podařilo

„V této chvíli jsme ve fázi projektování. Pokud budou finanční zdroje, tak chceme v roce 2026 začít. To znamená, že vznikne ostrovní nástupiště s podchodem, tomu se přizpůsobí konfigurace kolejiště. Samotný podchod bude připravený i pro následné prodloužení za kolejiště, pro případný rozvoj této zóny,“ dodal Nejezchleb.

Radost nad zahájením opravy neskrývala starostka Lenka Průšová. „Od roku 2006 se každé vedení města snažilo domoci obnovy nádražní budovy,“ řekla. „Objekt bude historický navenek a moderní uvnitř. Vzniknou komerční prostory pro podnikatele. Budova bude krásná a cestující budou určitě spokojení, že na nástupiště vedou přístupové chodníky,“ dodala.

Cestující budou spokojeni

U budovy vzniknou cykloboxy, parkovací stání pro kola i dobíjecí stanice pro elektrokola. „Nádraží ve Františkových Lázních bude důstojnou vstupní branou do města, které je s Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi zapsané od roku 2021 na seznam světového dědictví UNESCO,“ uvedl při zahájení akce ministr dopravy Martin Kupka.

„Moderní budova nádraží s původní tváří bude přesně tím, jak bychom měli přistupovat k historickému dědictví na železnici. S citem pro krásu původní architektury a s ohledem na současné potřeby cestujících,“ konstatoval ministr dopravy Martin Kupka.

Františkolázeňské nádraží je republikovým unikátem. Je postavené podle typového projektu Saských královských drah a výrazně se liší od železniční architektury Rakousko-Uherska. Již v minulosti prošlo několika přestavbami.