Vedení města se shoduje, že už je nutné zabývat se svízelnou situací kolem soukromého areálu firmy Delon mode, který vyrostl s výraznou evropskou dotací.
„Jde sice o bohulibý záměr, ale na úplně špatném místě. Je tam absolutně nevyřešené parkování. Černého Petra má teď v ruce město, jelikož dopravní situaci musíme řešit, ať se nám to líbí, nebo ne,“ uvedla náměstkyně primátora Jana Mayerová (ANO).
Třeba obyvatelům ulice Pod Jánským kopečkem se stává, že tam zvláště mimojihlavští řidiči stále dokola projíždějí kolem řeky a marně hledají volné místo.
„Pak tam někdo nechá auto na louce nebo se otáčí u Havlíčkovy ulice. Je to tam hrozné. Parkoviště u Robinsona vůbec nestačí,“ doplnil další z náměstků primátora Vratislav Výborný (ČSSD). Navíc po této ulici vede frekventovaná cyklostezka.
Plán na stavbu Robinsonu vznikl v režii vlivných členů ODS. Radnici tehdy vedl z pozice primátora Jaroslav Vymazal, který projekt plně podporoval. A spolutvůrcem Robinsonu je jeho kolega z ODS Vladimír Bílek, bývalý městský šéf strany.
„I provozovatelé nečekali až tak velký zájem o Robinson. Je to pro ně také překvapení. Není kapacita, aby tam všichni jezdili auty. Podle mě ale nepřipadá v úvahu, aby se tam asfaltovaly další plochy,“ říká Vymazal, který je dnes opozičním zastupitelem.
Magistrát bude hledat řešení
Rodinný park stál přes šedesát milionů, evropská dotace činila 31,7 milionu korun. A zájem o něj je opravdu velký. Třeba o některých prázdninových dnech se stává, že tam zájemci čekají hodinovou frontu na to, až se někdo rozhodne odejít a uvolní místo do povolené kapacity.
Podle Výborného se bude příští rok na magistrátu vymýšlet, jak se dopravní situace v místě vyřeší. „Nabízí se možnost zrušení toho sjezdu před Robinsonem, který by se objížděl zezadu a tam by se vytvořily nějaké plochy,“ míní Výborný.
Uvažuje se i o lávce přes řeku, že by se parkoviště vybudovalo na protějším břehu. „Ale to už by bylo hodně drahé. Možností je celá řada a teď nejsem schopen říct, která by byla nejlepší,“ dodal Výborný.
Exprimátor Vymazal míní, že by se mělo řešit parkování jinak, třeba domluvou s šéfy nedaleko stojícího Kauflandu. A jako rozumné mu přijde provizorní řešení, kdy auta stojí na hasičském cvičišti. „Ta jejich dráha není tolik využívaná,“ dodal.
Lidé by se také měli podle něj zamyslet, jestli je nutné jezdit k Robinsonu autem. A město by jim k tomu mělo vytvářet podmínky, aby pro ně byla zajímavá i městská hromadná doprava.
Královský památník u parkoviště? NedůstojnéNejen dopravní problémy se teď řeší u centra Robinson. Město vyslyšelo i kritiky, kteří upozorňují na to, že novostavba snížila důstojnost vedle stojícího památníku královské přísahy. |
„Nejsem pro navyšování parkovacích míst, moderní města jdou opačným směrem. Údolí řeky je cenné, byl by hřích tam postavit parkoviště,“ doplnil s tím, že jiné výstavbě se tam snažil jako primátor bránit. Robinson ale podle něj zapadá do plánu, že břehy řeky jsou určené volnočasovým aktivitám obyvatel.
Jak dodává Vymazal, na řešení dopravní situace by se měli u Robinsonu podílet i jeho provozovatelé. Vladimír Bílek z Robinsonu se tomu nebrání, konkrétní ale zatím moc není, jestli přímo finančně přispěje.
„Na aktivitách souvisejících s rozvojem turistického ruchu v Jihlavě se od počátku aktivně podílíme a i do budoucna budeme podílet. Na základě městem schváleného plánu se v současné době řeší i rozvoj Stříbrného údolí. To je území v údolích řek Jihlavy a Jihlávky určené pro rozvoj volnočasových aktivit. Součástí plánu rozvoje bude i řešení dopravní situace,“ uvedl Bílek.
Magistrát teď dokončuje zadání studie, která se bude zabývat územím v širším kontextu. Zohlední požadavky na dopravu i ochranu životního prostředí.