Rostou mosty, hloubí se zářezy. Stavba obchvatu Jihlavy se blíží do třetiny

  • 0
Nákladní auta přesouvají zeminu z jedné části trasy na druhou. Bagry hloubí zářezy a buldozery zasypávají prohlubně. V údolí Jihlávky poblíž jihlavského Ráje rostou pilíře budoucího mostu. V příštích týdnech začnou odstřely skal. Stavba jižního obchvatu Jihlavy se blíží ke konci první třetiny.

V terénu už se rýsují okružní křižovatky poblíž Ráje a na odbočce ze silnice II/405 na Puklice, tedy v místech napojení obchvatu na stávající silnice. Vznikají také stavby včetně pilířů pro největší most přes údolí Jihlávky. Stavba běží víceméně podle plánu. Krajina se v trase obchvatu rychle proměňuje. Termín zprovoznění na začátku listopadu 2024 se však nemění.

„Stavba má aktuálně oproti schválenému harmonogramu několikadenní skluz, nijak zásadní,“ řekla Jitka Svatošová, mluvčí hejtmanství, které je investorem stavby.

Vzdor očekávání zatím v trase stavby nedošlo k zajímavým archeologickým nálezům. Odborníci totiž očekávali, že při zemních pracích v údolí Jihlávky by se mohly objevit pozůstatky středověkých hornických zařízení na úpravu stříbrné rudy. Nic takového se tam však od začátku stavby loni v prosinci zatím nenašlo.

„Máme odsud sice tisíce drobných nálezů ze skrývky ornice, ale neobjevili jsme nic zásadního, žádné základy staveb či třeba starou cestu. Není vyloučeno, že se ještě něco objeví, ale moc už tomu nevěřím,“ řekl David Zimola, vedoucí archeologického oddělení jihlavského Muzea Vysočiny.

Nejnáročnější je zakládání mostů

Stavbaři na trase obchvatu založili stavby mostů, na většině míst už provedli hrubé zemní práce. „V dalších týdnech se budou v hlavní trase dělat odstřely skal a odtěžovat zemina do roviny hlavní trasy. Budou se betonovat opěry a pilíře mostů a dokončovat práce na okružní křižovatce silnice z Jihlavy na Třebíč,“ řekla Svatošová.

Nejnáročnější je podle ní zakládání mostů a koordinace výšek a sklonů okružní křižovatky obchvatu a silnice I/38 v souvislosti s budoucím plánovaným obchvatem celé trasy této silnice v úseku Jihlava – Stonařov.

Křižovatka na výjezdu z Jihlavy na Znojmo bude zprovozněna letos 31. října, stejně jako sjezd z výpadovky z Jihlavy na Třebíč na vrchu Kolíbl směrem na Studénky. Stavba této části obchvatu Jihlavy bude stát 575 milionů korun. Nová silnice v délce 2,4 kilometru se šesti mosty propojí výpadovky z Jihlavy ve směrech na Znojmo a Třebíč.

Pro veškerou dopravu je od května uzavřen výjezd z Jihlavy na silnici I/38 Znojemskou ulicí, kde vzniká v místě křížení velká okružní křižovatka. V místě současného křížení silnic I/38 a II/523 - tedy pokračování Znojemské ulice - v místě V Ráji je po celou dobu stavby provoz řízen kyvadlově semafory.

Zahrádkáři dostanou lávku přes stavbu

Nyní je zde silnice II/523 přerušena vybagrovaným koridorem trasy obchvatu. Tím je v zásadě odříznuta od přístupu směrem k Jihlavě přilehlá chatová kolonie, kde mnozí majitelé trvale bydlí. Kraj proto nechá vybudovat přes těleso stavby lávku pro pěší.

„Udělala se tam pro lávku příprava zářezu, v příštích dnech by lávka měla být postavena,“ řekl hejtman kraje Vítězslav Schrek.

Archeologové v údolí potoka Jihlávky čekali nález zařízení na úpravu stříbrné rudy, která se ve středověku těžila a zpracovávala v nedalekém Rančířově, výše po proudu potoka.

„Potřebovali k tomu vodu a zařízení, kterým se říká prádlo a stoupa, potřebovali tavicí pece a tato zařízení se koncentrovala podél potoků. V místech dolování u Rančířova lze stoprocentně ty nálezy očekávat, ale zatím na objevení tedy dál čekají,“ řekl Zimola.

Zbývající část obchvatu Jihlavy, tedy prodloužení nyní budovaného úseku až k napojení na silnici II/602 u Jihlavy-Helenína by se měla budovat v příštích letech.

Začíná příprava dalších plánovaných obchvatů

V kraji by na podobně velkou stavbu obchvatu měly v dalších letech navázat další. Ty souvisejí s přípravou stavby dalších bloků jaderné elektrárny Dukovany a nutností přepravy nadměrných nákladů po příjezdových silnicích.

„Od příštího roku bychom po dohodě s ministrem vnitra měli začít stavby obchvatů na trase z Jihlavy do Dukovan, čili obchvaty pro Brtnici, Zašovice, Slavětice a Okříšky. Minimálně jeden, možná i dva z nich bychom chtěli už v příštím roce začít soutěžit a realizovat,“ řekl hejtman Schrek.

U těchto investic už podle Schreka kraj ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) získal peníze na majetkoprávní přípravu staveb. „Je tam příslib, že také příprava a uskutečnění těchto staveb bude dotována SFDI,“ doplnil Schrek.