Doporučujeme

ready for a joyride

| foto: Adobe Stock, Bauer Media

Aby jízda nebyla nervák

Mobil, svačina, pití – nic z toho za volant nepatří. to jistě víte. Ale ruku na srdce – věnujete se při jízdě za všech okolností jen řízení?

Dosud žádný uznávaný výzkum nepotvrdil, že by ženy byly horší řidičky než muži. Většinu vážných nehod dokonce způsobí právě řidiči muži. Jsou soutěživější, mají za volantem přehnané sebevědomí, jezdí agresivněji. Na druhou stranu jsou jejich reakce pohotovější a úsudek rychlejší, lépe reagují v krizových situacích a vládnou lepší prostorovou orientací.

Ženy nemají potřebu si za volantem co­koli dokazovat, je jim lhostejné, když je ­předjede horší auto. Řízení je ale mnohdy stresuje, jsou vystrašenější. A přehnaný respekt může hrát v řízení taky negativní roli. Stejně jako nezájem mnohých žen o tech­nické vybavení vozu. „V současné době ženy často jezdí ve velkých SUV. To je skvělé, bezpečnost je v nich na vysoké úrovni. Ovšem ženy se musejí se všemi bezpečnostními systémy svého auta dobře seznámit a pochopit, jak fungují,“ upozorňuje PR manažer Masarykova okruhu Brno Petr Boháč. Jitka Jechová ze společnosti Toyota k tomu dodává: „Do výbavy vozů už dnes nepatří jen kvalitní airbagy, ale i systémy aktivní bezpečnosti, jako je detekce chodců, upozornění na dění za vozem či systém pro monitorování slepého úhlu.“ Tady je třeba zmínit, že bezpečnostní prvky počítají s tím, že jste ve voze připoutaná. Řízení bez pásu je v dnešní době naprostý nesmysl, navíc nejste-li připoutaná, nemůže airbag plnit svoji funkci!

Během řízení by se měl řidič stoprocentně věnovat… řízení. Zní to jako banalita, bohužel stále se na českých silnicích najde vysoké procento řidičů, kteří za jízdy telefonují bez handsfree, nebo dokonce posílají esemesky. Od řízení naši pozornost často odvádí i ci­gareta, snídaně a – bohužel, tohle padá na vrub ženám – třeba i řasenka. Líčení za volantem je sexy. Ale jedině na parkovišti!

NÁŠ TIP: Řídím zase po letech


Udělala jste si řidičák v osmnácti, pak jste se k řízení nedostala a nyní ve třiceti, poté co se vám narodily děti, nechcete být závislá jen na manželovi, kdy vás kam odveze, ale chtěla byste řídit sama? Sednout za volant s partnerem po boku je zbytečnou zkouškou trpělivosti, nervů i vztahu. Raději si zaplaťte kondiční jízdy v autoškole nebo kurz na cvičném okruhu, takzvaném polygonu (například polygon Brno v areálu Masarykova okruhu je nejmodernější tréninkové centrum bezpečné jízdy v Evropě). Výhodou je, že zde budete trénovat ve vlastním autě, v klidu si ho tu „osaháte“ a zjistíte, co dokáže. Na silnici byste byla ve stresu, tady můžete s klidnou hlavou vyzkoušet, jak reagovat, když se auto dostane do smyku, když se vám před vozem náhle objeví překážka (kamion nebo dítě). ­Připomenete si všechno, co jste z autoškoly zapomněla (nebo vám vůbec neřekli), a naučíte se, jak řídit, abyste ­nebezpečí na silnici co nejvíc eliminovala.

Jaké jsou nejčastější zlozvyky za volantem? Na co hlavně myslet, když s vámi v autě jedou děti? To všechno se dočtete v článku v aktuálním vydání Ženy a život, které je právě v prodeji!



  • Vybrali jsme pro Vás