Doporučujeme

Konec doby plastové aneb Jak skoncovat s jednorázovými plasty

Dáváte si rády kávu s sebou do kelímku? Nebo už máte svůj vlastní kelímek či hrneček a zařadily jste se po bok těch, kterým leží na srdci dobro naší planety? Boj s jednorázovými plasty teď hýbe celým světem a Česká republika není výjimkou. Podívejme se na to.

Je to téměř nepředstavitelné, ale za jeden rok se na celém světě spotřebuje víc než 3 miliardy jednorázových kelímků. V Evropě to je denně taky dost děsivých 725 milionů jednorázových kelímků na kávu. Co je na nich nejhorší? Že je není možné recyklovat. Jsou sice z papíru, ale vnitřní vrstva je potažená plastem nebo voskem a vyvážejí se na skládku, kde se rozkládají desítky let. Takže je nejvyšší čas s tím něco udělat. A to si říkají nejen spotřebitelé, tedy vy i my, ale taky značky. Vybrali jsme pár z nich, jež jsou eco-friendly delší dobu a zapadá to do jejich filozofie.

LUSH


Zářným příkladem etické firmy je kosmetická značka LUSH, která je 100% vegetariánská, své suroviny nakupuje eticky a především má tzv. nahé balení. Snaží se omezovat obaly svých produktů, čili až si jeden z jejich božsky voňavých kousků vyberete, zabalí vám ho pouze do papírového pytlíku.

Sodastream


I značka Sodastream bojuje s plasty, vyrábí totiž sady pro výrobu vlastní perlivé vody v pohodlí domova. Nejen že její lahve jsou skleněné a opakovatelně použitelné, ale zároveň se snaží snižovat spotřebu balených vod v plastových lahvích. Super nápad.

Bez obalu


Česká nezisková organizace s výmluvným názvem šíří koncept Zero Waste a snaží se předcházet vzniku odpadu. Známá je především díky svým obchodům, kde si můžete koupit jak potraviny, tak i drogistické výrobky, do znovupoužitelných obalů. Šetříte tím přírodu i svoji peněženku. Bez obalu se zároveň snaží šířit mezi lidmi osvětu a inspiraci a věnujeme se výzkumu bezodpadového prodeje.


Kavárny


V mnoha českých kavárnách si můžete dát kávu s sebou do vlastního hrnečku. A někde vás dokonce odmění i slevou! Zkuste to v řetězcích Starbucks, Costa Coffe, CrossCafe i v kavárnách, třeba v Mammacoffee, Alf&Bet, Vnitroblocku a dalších.

4ocean


Odhaduje se, že každý skončí v oceánech přibližně 8 milionů kilogramů plastu. Určitě jste viděli fotky, na nichž jsou ptáci a jiní mořští živočichové zamotaní do plastového odpadu, nebo tuny a tuny plastu, které téměř tvoří ostrovy a zamořují mořská pobřeží. Množství plastů šokovalo studenty Alexe a Andrewa při jejich surfařském výletě na Bali. A tak se zrodil nápad zachraňovat oceány od plastů pod značkou 4ocean. Ta funguje v několika zemích a zaměstnává více než 150 lidí po celém světě. A vy jim můžete taky pomoct. Stačí si koupit některý z jejich náramků – přispějete tím k odstranění půl kilogramu plastového odpadu z oceánu nebo pobřeží. A to už za to stojí. Za dva roky, co 4ocean funguje, odstranili již téměř 580 000 kilo plastového odpadu.

Cílem všemožných aktivit a hnutí po celém světě je omezit jednorázové plasty a vyrábět produkty recyklovatelné, kompostovatelné nebo pro opakované použití. Přidejte se. I jen malý krůček má velký význam.


  • Vybrali jsme pro Vás