Doporučujeme

Intrikujte jako šéf! 7 tipů, jak na to!

Zajímalo by vás, jak to, že ta potvora z vedlejší kanceláře vydělává o dost víc než vy? Čtěte.

Možná vám připadá, že některé ženy mají prostě štěstí a bez velkého úsilí stoupají výš a výš. Jenže svého postavení nedosáhly jen tak náhodou. K úspěchu si pomáhají koktejlem celkem jednoduchých, ale zatraceně účinných triků. Vy si je můžete osvojit taky!



Mějte plán úniku


Nejlepší ředitelky neplýtvají časem. Hustí do vás na firemním večírku někdo informace, o které nestojíte, nebo se u vašeho stolu zastavil na kus řeči kolega, přičemž na něj vůbec nemáte čas? Pokud zrovna stojíte, o krok couvněte. Jestliže sedíte na židli s kolečky, popojeďte s ní trochu dozadu. Prostě naznačte, že se odtahujete. A současně si založte ruce na hrudi, což v řeči těla znamená: „Nemám zájem.“ Nepochopil? Mrkněte na hodinky a povězte: „Promiň, teď mi došlo, že musím okamžitě vyřídit jeden důležitý telefon.“ Vždycky si ale zachovejte dekorum. A jestli existuje osoba, o které víte, že má sklon ostatní zdržovat neužitečnými řečmi, na firemních akcích si od ní stoupejte zásadně co nejdál.



Dotýkejte se


Během hovoru zkuste protistraně jemně a krátce položit dlaň na předloktí. Proč byste to dělala? Protože podle vědců stačí pouhá čtyřicetina vteřiny na to, aby se vytvořilo mezilidské pouto! K tomu ve stejné chvíli vyslovte jeho jméno a dodejte nějaké důležité nebo důvěrnější sdělení. Dotek ve vás obou vyvolá vyšší hladinu oxytocinu a zároveň větší pocit bezpečí. A jakmile se s obchodním partnerem nebo klientem začnete cítit uvolněně, stoupne šance, že jednání dopadne přesně podle vašich představ. Jen pozor, bohatě stačí jediný dotek.



Pravidlo tří a čtyř


Není tajemstvím, že s každým dalším známým z oboru se zvyšuje možnost úspěchu. Jak si nalovit nové lidi do svých sítí? Stačí málo. Když si třeba na firemním večírku s někým povídáte, postavte se k němu trochu bokem. Vaše těla by měla vytvořit tvar písmene V, těla tří lidí by zase měla připomínat otevřené U a volný prostor pro případného dalšího účastníka debaty. Nikdy přece nevíte, kdy narazíte na člověka, který může postrčit vaši kariéru tím správným směrem.




Zopakujte fakta


Pokud vám nadřízený nebo klient cosi vypráví či vysvětluje, ukažte mu, že jste mu pozorně naslouchala. Prostě shrňte, co jste se od něj právě dozvěděla. Tahle taktika se vyplácí při hovoru s neznámými lidmi, když konverzace trochu drhne. Opakováním vyplníte trapnou mezeru, aniž byste působila křečovitě. Jen pozor: Nikdy nezkoušejte dokončovat za druhého člověka věty! Tím totiž ukazujete nejistotu a stavíte se do podřízené pozice, nehledě na to, že tím dotyčnému brzy polezete na nervy.



Pomalu se usmějte


Přirozený úsměv, který vám rozzáří tvář a odrazí se i v očích, působí sympaticky a vzbuzuje v lidech příjemné pocity. Pokud tohle ovládáte, lidi si vás zaškatulkují jako pozitivní, přitažlivou a důvěryhodnou bytost. Budete působit méně dominantně, takže se člověk ve vaší přítomnosti uvolní a zatouží s vámi pracovat. Zabírá to i u přijímacího pohovoru. „Když jsem se ucházela o místo šéfky oddělení, myslela jsem si, že abych působila jako vhodný kandidát na povýšení, měla bych úsměvy šetřit a tvářit se spíš tvrdě,“ přiznává třicetiletá Veronika. „Bála jsem se, že když se na lidi budu moc culit, nebudou mě respektovat. Nevybrali mě. Jakmile jsem ale na radu kamarádky povolila, šéfovské křeslo jsem dostala.“ Tip: Trénujte správný úsměv doma před zrcadlem. K tomu se vám bude hodit předloha – sledujte třeba pózy herečky Rachel McAdams ve filmu Zápisník jedné lásky.



Oblečte se k úspěchu


I když po vás obor nevyžaduje, abyste chodila v kostýmu, věnujte šatníku pozornost. Ve volných kalhotách a converskách se možná cítíte pohodlněji, ale přiléhavé džíny a boty na nízkém podpatku kariéře svědčí víc. Vědci z americké Northern Illinois University zjistili, že styl oblékání mění i chování. Jakmile se hodíte do gala, cítíte se kompetentnější, sebejistější a výkonnější. A tím pádem vás i ostatní vnímají jako profesionálku. Samozřejmě nemusíte chodit oblečená jako upjatá byznysmenka, když pracujete třeba v grafickém studiu. Když se ale budete cítit perfektně upravená a šik, stoupne vám sebevědomí. A to je důležité, protože: „Důležitější než skutečně aktuální schopnosti zvládat situace je osobní přesvědčení, že danou situaci zvládneme,“ vysvětluje psycholog Tomáš Novák v knize Sebedůvěra – cesta k úspěchu (vydala Grada). 



Nabijte tým


Když jste nad věcí, zbytečně nenafukujete drobné zádrhely a umíte se sama sobě zasmát, šíříte dobrou náladu. A ta automaticky přivolává úspěch. Zkuste tohle: Když se svým týmem potřebujete něco důležitého probrat, nabídněte všem kvalitní hořkou čokoládu. Společné mlsání nejenže vyvolá atmosféru důvěry a pospolitosti, ale kakao podpoří i tvorbu endorfinů, osvědčených výrobců dobré nálady. Vždyť šťastní lidé odjakživa dělají úžasné věci.



  • Vybrali jsme pro Vás