Fair Strike - první dojmy

  • 9
Pilotujte jeden z nejmodernějších vrtulníků a utkejte se s dobře vyzbrojenými teroristy - v Karibiku, Jihovýchodní Asii, Středním východě a ve východní Evropě. O tom, jak se hra hraje už čtěte v našich prvních dojmech z preview verze.

Fair Strike Většina vrtulníkových fandů jistě velmi dobře zná film Ohnivá eskadra s N. Cagem a T. L. Jonesem v hlavní roli. Pro ty, co ho neznají, jen v rychlosti připomenu, že jde o akční záležitost, kdy americká armáda vedla souboj s drogovými kartely a teroristy za pomoci nejmodernější techniky, tehdy vrtulníků AH64 Apache. Pokud jsme se chtěli alespoň na chvilku vžít do role aktérů, jediným titulem s touto tematikou na herním poli byl Commanche. Toto se nyní změní a pokud máte chuť zasednout do kokpitu jednoho z šesti nejmodernějších bojových vrtulníků, bude Fair Strike určen právě pro vás.

Jak jsem již naznačil, primárním úkolem bude likvidace terorismu. Při plnění misí se dostanete na bojiště v Karibiku, Jihovýchodní Asii, Středním východě a ve východní Evropě. Verze, kterou jsem dostal k otestování, má již aspekty plné hry a je vidět, že slibovaný termín vydání 4Q/2003 bude pravděpodobně dodržen. Občas sice jsou vidět nějaké ty nedostatky, ale není to nic zásadního. Ovládací menu jsou maximálně přehledná a operační brífingy jsou doprovázeny animovanou sekvencí v enginu hry. Vzhledem k tomu, že se přeci jen jedná do určité míry o Fair Strike arkádu, je tomu přizpůsobeno i ovládání jednotlivých strojů, které se realizuje pomocí myši a klávesnice. Standardní rozložení ovládacích kláves je celkem příjemné a myslím, že pro hraní plně dostačující.

Helikoptéry
Ve hře můžete pilotovat: AH-64A Apache, RAH-66 Comanche, PAH-2 Tiger, Ka-50 Hokum, Ka-52 Alligator, Ka-58 Black Ghost. Modely jsou detailní a po vizuální stránce není snad nic, co by se jim dalo vytknout. Hru můžeme sledovat jedním ze tří pohledů. Pohled z kokpitu, pohled skrz HUD a pohled třetí osoby za vrtulníkem. Z výše uvedených vypadá nejlépe pohled z kokpitu, ale pro běžné hraní je nepraktický, neboť ve verzi, kterou jsem měl k dispozici, nebyly čitelné údaje z HUDu. Pohled skrz HUD je asi pro hraní nejlepší, máte nejširší přehled a všechny údaje o radaru a zbraních.. Výzbroj je tvořena převážně kanónem, řízenými a neřízenými střelami. Zaměřování kanónu a řízených raket je automatické, stačí cíl chvilku podržet ve středu zaměřovače a pak již jen stisknout spoušť. Letový model je plně v souladu s akčním zaměřením hry, je jednoduchý a nečiní problémy. Tedy Fair Strike alespoň zatím, protože v nastavení byly některé položky nepřístupné a ty se týkaly rozšířeného ovládání vrtulníku.

Terén
Zde se mi bude hodnotit hůře, neboť zatímco po herní stránce se Fair strike zdá být skoro dokončen, o terénu se to říci nedá a doufám, že ho autoři vylepší. Členitost není špatná, nicméně s výjimkou středního východu postrádá jakékoliv ostřejší přechody a celkově by mohl být detailnější. Objekty a stromy jsou zastoupeny v hojné míře, ale většinou pouze jeden druh a např. keře a jiné nízké porosty opět s výjimkou pouště nejsou vůbec. Díky těmto faktorům působí krajina poněkud pustě a nahrává tomu i na můj vkus příliš monotónní textura zemského povrchu. Veškeré stavby jsou celkem povedené a odlesky plechových hangárů vypadají opravdu skvěle. Pohybující se objekty a zejména lodě by snesly větší detaily a hlavně kvalitnější textury. Co se však programátorům povedlo, je voda. Objektivně prohlašuji, že dokonalejší vodní hladinu jsem ještě v žádné hře neviděl. Vzhledem k tomu, že autoři prý využijí potenciál DirectX 9, dokážete si představit, jak asi Fair Strike vypadá. Ostatní efekty jako jsou výbuchy, zvířený prach za jedoucím vozidlem jsou také celkem dobře zpracovány, akorát jsem dost postrádal brázdy zpěněné vody za jedoucí lodí, které chybí. Engine hry umožňuje destrukci veškerých objektů, což je pěkné, ale způsob destrukce je občas prapodivný. Pokud zasáhnete kanónem strom, začne hořet, místo aby spadl na zem. Stejně tak můžete pouze kanónem zničit čtyřpatrovou budovu. Jako další nedostatek vidím nemožnost střílet mezi stromy. Je-li váš cíl např. voják ukryt mezi vegetací, kanón ho zasáhne teprve až příslušnou část lesa vymýtíte.

Nepřátelské jednotky
Na straně protivníka se setkáte takřka se vším, co lze v rukách teroristů očekávat. Uvidíte hrdinné pěšáky pálící po vás ze své AK47, obrněná vozidla a tanky, protiletadlová stanoviště, válečné lodě a samozřejmě nepřátelské helikoptéry. Palba je poměrně přesná a dostat se třeba skrz bráněný přístav vyžaduje notnou dávku štěstí. Pravidlem pro přežití je rychlost a krytí se za terénními překážkami. Nepřátelské vrtulníky moc inteligence nepobraly a většinou jsou moc vysoko, takže Fair Strike jejich zkáza není nic obtížného. Vlastní poškození je znázorněno grafickým ukazatelem a vaše výdrž má lineární průběh bez vazby na místo zásahu. Toto zjištění mě kapku zamrzelo, přece jen je rozdíl, zda dostane zásah nosič zbraní nebo hlavní převodovka. Rozhodně se však připravte na tuhé boje, obtížnost je poměrně vysoká a to zejména u pozdějších misí. Soustředěná nepřátelská palba okořeněná několika raketami vás velice rychle seznámí s tím, jak to vypadá v nebi. Základem je krýt se, krýt se a krýt se!

Přátelské jednotky a mise
Mnohé potěší fakt, že do misí nelétáte sami, ale vždy máte minimálně jeden stroj na čísle. Záleží pouze na typu mise, zda se jedná o bojový nebo transportní. Komunikace se odehrává za pomoci jednotlivých příkazů typu : následuj mě, zaútoč, leť na základnu, atd.. Wingmani se celkem příkazů drží, akorát občas na můj vkus moc vystrkují nos na nepřátelskou palbu. Celkem má bude ve hře asi 30 misí. Jejich náplň je rozmanitá, ničení vybraných cílů, doprovod konvoje, krytí výsadku pěchoty, útok na chemickou továrnu. Myslím, že na monotónnost si určitě Fair Strike stěžovat nebudete. K dispozici bude i multiplayer, který se mi však v testovací verzi nepodařilo zprovoznit. Jeho nastavení ukázalo, že je možné hrát kooperativní mise, klasický deathmatch a obdoba CTF.

HW nároky
Počítám, že verze, kterou jsem měl k dispozici, měla engine ještě neodladěný a že se tedy vše změní. Na plynulý běh v rozlišení 1024x768/32b a plné detaily měl můj stroj co dělat a musel jsem jít s nastavením dolů (Athlon XP2400+, 1GB RAM, Radeon 9600Pro, WinXP+SP1). Udávané minimum je PIII 800MHz, 256MB RAM, 700MB místa na HDD, Geforce 2MX.

Celkově na mě Fair strike zapůsobil poměrně kladně. Rozhodně se nebude jednat o tuctovou střílečku, protože bez řádného taktizování dlouho nepřežijete. Po grafické stránce jsem byl nadšen, i když nedodělky tu ještě jsou. Malinko mě zklamala jednoduchost letového modelu a fyziky, ale přeci jen hra je vyvíjena jako akční, takže se s tím dalo počítat. Vše je nyní v rukou autorů. Jestli zapracují na odstranění nedostatků, bude se jednat o nadprůměrný titul.