Marble Blast – jízda s koulí

  • 3
Na internetu hráč naraží na nespočet herních titulů, které dosahují nevalných kvalit, přesto za plnou verzi autoři chtějí ""drobný poplatek"". Avšak i v těchto vodách se čas od času objeví kousek nadmíru zábavný, neřku-li geniální svoji jednoduchostí, který svým nápadem zčeří hladinu. A Marble Blast je jednou z nich.

Marble Blast
Výrobce: Monster Studio
Vydavatel: Garaga Games
Datum vydání: již vyšlo
$1#company">homepage
Marble Blast Obecně příliš nevěnuji pozornost hrám, či spíše hříčkám, které by se na první pohled měly distribuovat zdarma, ale tvůrci za ně, většinou neopodstatněně, chtějí svých dvacet dolarů. Marble Blast na první pohled do téhle skupinky patří – tedy do doby, než jsem vyzkoušel hratelnou demoverzi. Uznávám, že vyčíst z obrázků princip hry může být na první pohled obtížné, proto si raději rovnou prozradíme, o co jde. Zcela jednoduše – hráč ovládá duhovou, ale celkem těžkou kuličku, se kterou se musí z místa A přemístit do místa B. Zní to jednoduše, že. Prvních pár úrovní to také jednoduché je, poněvadž jediný problém představují neohraničená pole. Z těch lze spadnou jen pokud kuličku navigujete jen velmi neopatrně a vyžíváte se v rychlosti. Pokud spadnete, úroveň se opakuje, nicméně hrát znovu v pokročilých částech levelu, kdy hráč úspěšně překoná několik obtížných nástrah... to se věru vyplatí trochu se snažit.

Marble Blast Nudě Marble Drop předchází nejenom stále obtížnějšími mapami, ale i novými herními prvky, respektive přídavnými schopnostmi, režimy a perličkami v designu. Základní ovládání spočívá v mačkání čtyřech směrových tlačítek pro pohyb – standardně W, A, S, D – přičemž druhá ruka manipuluje s kamerou na kurzorových šipkách. Touto kombinací vzniká maximálně přijatelné uživatelské rozhraní, díky čemuž si hráč pohled nastaví podle aktuálních potřeb. Space slouží ke skákání, ovšem hnací motor představuje až klávesa další, univerzální, pro všechna power-up zařízení. Mezi prvními nalezneme pružinu – občas totiž obyčejný skok nestačí a tak nezbývá než využít obřího skoku. Klasické turbo hráč využije zejména narazí-li na kopec, jenž kulička nezdolá, případně u klopených zatáček a loopů. V Marble Drop samozřejmě platí fyzikální zákony (hra běží na regulérním enginu her jako Orbz či Tribes 2), jejichž zafixovaná znalost vás provází na každém kroku. Příklad – překážka nejde ze skokanu přeskočit, co s tím? Co třeba se rozjet z kopce, to by mohlo fungovat. Nefunguje, protože kulička se Marble Blast odrazí o nesprávnou hranu a ztratí setrvačnost, čímž na skokanu opět nedosáhne patřičné rychlosti. Nebo - pomocí power-up "vrtulník" duhová kulička dočasně s přilepenou vrtulí plachtí vzduchem směrem k záchytnému bodu (v horším případě do propasti :-)).

Plná verze dohromady nabídne úctyhodných sedmdesát dva úrovní rozdělených do tří obtížnostních kategorií – začátečník, středně pokročilý a pokročilý. První várka slouží vesměs k otrkání, takovému prvnímu seznámení, kde vám hra ukáže své možností a připraví vás "do života". Středně pokročilé rozvíjejí nabídnutou tematiku novými prvky a obtížnějšími režimy. Například hráč během časového limitu sbírá krystaly, což skvěle procvičí zvládnutí ovládání. A konečně pokročilá obtížnost předkládá na první pohled neřešitelné hlavolamy. Na Marble Blast se mi líbí, s jakou elegancí a variabilitou autoři připravují každou z úrovní – tedy smím-li činit takovéto závěry z demoverze a plánů do plné verze. S plnou verzí, jejíž cena v přepočtu vyjde na zhruba 460 Kč, hráč obdrží též nástroje na tvorbu vlastních úrovní. Musím přiznat, že ačkoli se hra na první pohled netváří nijak extra, její hratelné jádro si mě získalo. Koneckonců, přesvědčte se sami.

- download demoverze (8,95 MB)


Témata: seznámení