Futuremark a NVIDIA našli
hezkou společnou řeč
Přestřelka mezi Futuremarkem a NVIDIÍ,
o jejímž vývoji jsme vám referovali, se tento týden dostala do dalšího,
pravděpodobně závěrečného dějství. Ať už jste celý souboj
sledovali jako přívrženci postoje kterékoli ze zmíněných stran, úterní společné
tiskové prohlášení obou firem vás zřejmě nadšením nenaplní. Když ho tak
pročítám, dýchá z něj na mě snaha o to, aby se vlci nažrali
a koza přitom zůstala celá. Futuremark si upustil na hlavu několik výkalů,
NVIDIA zůstala velmi stručná a nonšalantní, přičemž markantní je snaha obou
firem nadále existovat a fungovat v tržním prostředí bez ztráty
hvězdičky. Celý text je rozdělen na prohlášení Futuremarku (ve stylu „teď už to
vidíme jinak“), třívěté prohlášení NVIDIE (na způsob „my prostě optimalizujeme,
a co má být“) a konečně společné věty obou milých korporací. Následuje pro
ilustraci několik citátů.
Futuremark:
Futuremark nyní lépe chápe celou situaci a
optimalizační strategii NVIDIE. V tomto světle nyní Futuremark prohlašuje,
že ovladače NVIDIE neobsahují cheaty, ale optimalizace pro konkrétní
aplikaci.
NVIDIA:
NVIDIA úzce spolupracuje s vývojáři,
aby mohli své hry optimalizovat pro GeForce FX. Tyto optimalizace (včetně
optimalizací shaderů) jsou výsledkem společného vývojového procesu. Toto je
přístup, který by NVIDIA preferovala i u 3DMarku03.
NVIDIA + Futuremark:
NVIDIA i Futuremark chtějí
s ostatními firmami definovat jasná pravidla pro vývoj a způsob
použití benchmarků. Věříme, že společná pravidla do budoucna zabrání takovýmto
politováníhodným situacím.
Chlapci z Futuremarku už evidentně nechtějí jenom dělat dobré benchmarky – chtějí se také dobře živit. Dobře se živit na grafickém benchmarku bez spolupráce (či přímo za nevraživosti) NVIDIE je prakticky nemožné. A nyní se už dostáváme k těm klasickým pokryteckým obchodním kompromisům a symbiózám, které někteří lidé tráví dobře, někteří hůře. Celou situaci máme podle přání zúčastněných v kostce chápat takto: 3DMark03 vyžaduje pro svou regulérnost neoptimalizovaný kód, takže Futuremark byl v právu, když svým patchem deaktivoval optimalizace NVIDIE, ale jaksi zároveň byla v právu i NVIDIA, protože „aktuální vývoj grafického průmyslu a her ukazuje, že může být pro herní benchmarkování zapotřebí začlenit optimalizaci pro konkrétní hardware přímo do kódu benchmarku.“ (říká Futuremark).
Dovolil bych si navrhnout trochu jiný pohled na věc: Futuremark (původně žijící výhradně z prodeje licencí svých benchmarků a vděčný velkým firmám za to, že s ním vůbec nějak spolupracují) se dal do rozsáhlé kapitalizace renomé 3DMarku a přesvědčil nejvýznamnější hardwarové firmy, že s ním mají nejen spolupracovat, ale ještě mu slušně přispívat na vývoj. Možná, že mu narostl hřebínek trochu moc vysoko, a v představě, že drží velké hráče v šachu, se jeho zástupci chovali k NVIDII trochu arogantně. Tak či onak, NVIDIA před půl rokem zcela opustila řady jeho beta přispěvatelů, zatímco ATI si předplácí spolu s Intelem, AMD a Microsoftem tu největší přízeň jakožto strategický beta partner Futuremarku. NVIDIA pak pod (možná i oprávněným) dojmem toho, že jsou 3DMarkem03 její produkty poškozovány, sahá k úpravě ovladačů, kterou lze však stěží označit slovem optimalizace – minimálně proto, že kvalita výsledného výstupu hrubě neodpovídá kvalitě před touto „optimalizací“. Toho se chytá Futuremark a přichází s triumfálním odhalením v prohlášení, které už má dobrý potenciál poškodit dobrou pověst NVIDIE. A všechno to teď náhle končí „domluvou“; ať už NVIDIA Futuremarku pohrozila, apelovala na oboustranné obchodní zájmy nebo se dokonce rozhodla přece jen platit beta poplatky, milí severští chlapci se zkrátka rozhodli oficiálně zařadit zpátečku a popřít to, co před nedávnem důrazně prohlásili.
Inu, každý považuje za ponižující něco jiného a pro každého má ztráta tváře jinou důležitost...
Zdroj: Futuremark
Mnichovská zrada – naplňují se
tajné obavy Microsoftu?
Minulý týden utrpěla největší softwarová firma
světa nepříjemnou porážku. Čelní představitelé Mnichova, třetího největšího
německého města, oznámili, že ze všech 14 000 počítačů městské správy bude příští rok
odstraněn veškerý software Microsoftu a dojde ke kompletní migraci na Linux. Jakožto kancelářský software
bude nasazen buď StarOffice nebo OpenOffice.
Starosta Mnichova Christian Ude uvedl, že mezi důvody tohoto rozhodnutí byla větší nezávislost, významné úspory nákladů a „vyslání jasného signálu ke zvýšení konkurence na softwarovém trhu“. Za tímto obchodním úspěchem Linuxu, který se řadí k největším migracím v historii, stojí německá firma SuSE Linux AG a IBM – ty také doufají, že se stanou hlavními dodavateli a udržovateli nového HW a SW parku.
Vypadá to, že Microsoft ve svých tajných firemních oběžnících označuje Linux zcela oprávněně jako hrozbu číslo 1. Důležitost celé věci podtrhuje v neposlední řadě osobní březnová návštěva výkonného ředitele Microsoftu Steva Ballmera u starosty Mnichova. Ballmer údajně ve snaze udržet Mnichov pod svými křídly přislíbil „cenovou pružnost“, a ačkoli městská rada své rozhodnutí ohledně IT o několik týdnů odložila, nakonec Microsoft odešel s prázdnou.
Softwarový kolos se samozřejmě obává ztráty vlivu i v dalších německých městech. Šéf SuSE Richard Seibt však odmítl sdělit, která města vidí v tomto směru jako nadějná, protože nechce, aby „Steve Ballmer musel cestovat do dalších německých měst“. SuSE nabízí zajímavý cenový model, který je založený nikoli na počtu PC, ale na počtu obyvatel daného města.
Hmm, představa, že by správa některého z našich velkých měst přešla kompletně na Linux, mi připadá bohužel tak nějak... absolutně nereálná :-).
Zdroje: Yahoo, LinuxWorld