Milan Baroš ve svém ferrari

Milan Baroš ve svém ferrari | foto: David Port, MF DNES

Baroš si zazávodil a je bez auta i řidičáku

  • 447
Ženeva - Fotbalista Milan Baroš z francouzského týmu Olympique Lyon je momentálně zraněn, a tak si místo v lize užívá na dálnici. Slouží mu k tomu Ferrari 430 Coupé, s nímž ve čtvrtek překonal rychlostní rekord na dálnici francouzského departementu Pont-d'Ain. V místech, kde je povolena stotřicítka, se řítil rychlostí 271 km/h.

Jak informují francouzská a švýcarská média, fotbalistovi, jemuž bylo v neděli šestadvacet, policie zabavila auto i řidičský průkaz. Baroše čeká v příštích měsících soud a hrozí mu až tři roky zákazu řízení motorových vozidel a vysoká pokuta.

Incident se stal na dálnici A42 mezi Ženevou a Lyonem ve francouzské oblasti. Rychlost Barošova vozu, ve kterém jel s přítelem a údajně mu chtěl předvést zvuk motoru, změřili policisté v 16.45. Sami údajům nevěřili, a raději si údaje z radaru znovu zkontrolovali.

"Jde o rychlostní rekord v departementu," citoval Claudea Lorona, velitele policie v Ainu, švýcarský list Tribune de Geneve.

Dosud zde jel nejrychleji jeden motocyklista, jemuž před sedmi lety radar naměřil 248 km/hod.

Barošův manažer Pavel Paska v pátek po poledni uvedl, že zatím se svým klientem nemluvil.

"Dozvěděl jsem se o tom od francouzských kolegů a přímo z lyonského klubu," říká Paska k fotbalistovu incidentu. "Mladej člověk, rychlé auto a neštěstí je na světě. Díky bohu tady o neštěstí nejde."

Poté Paska pokračuje: "Zatím jsem se s Milanem nespojil, ale později mi k tomu určitě něco řekne. Alkohol v tom nebyl a kdyby nešlo o vážné porušení předpisů, mohlo by se říct, že je to klukovina."

Proč si Baroš nezajel vyzkoušet sílu svého ferrari do Německa, kde je na dálnicích rychlost neomezená, na to Paska odpovědět nedokázal.

"Jak říkám, ještě jsem s Milanem nemluvil. Ale když máte takové auto, trochu plyn sešlápnete a před dvě stě tam máte hned. V Německu se dvě stě sedmdesát pochopitelně jezdí taky."

Jenže ve Francii měl Baroš podle manažera Pasky nejspíš smůlu.

"Nemyslete si, že takhle rychle uháníte v jednom kuse. Odhaduju, že Milan to na těch dvě stě sedmdesát vytáhl tak na dvacet vteřin, ale jako na potvoru zrovna v místech, kde měli policisté radar. Prostě smůla."

Co říká automobilový expert

Odborník přes automobily Martin Jaroš říká, že při rychlostech nad 200 km/h je důležité, jak řidič umí reagovat na náhlé a nepředvídatelné podněty.

"Něco jiného je reagovat a zpomalit vůz na uzavřeném závodním okruhu, kde jsou široké únikové zóny a řidič má výhled i několik stovek metrů před sebe, a něco jiného je zareagovat v provozu, kde se ostatní motorová vozidla pohybují poloviční a menší rychlostí," říká Jaroš

V rychlostech nad 200 km/h se rapidně snižuje řidičova schopnost odhadu reálných vzdáleností i reakční doba. V rychlosti 270 km/h urazí vůz za vteřinu, což je doba, za kterou průměrný řidič stačí zareagovat na kritickou situaci, 75 metrů.

"K úplnému zastavení na suchém povrchu by potřeboval minimálně dalších sto padesát metrů, což má v momentě, kdy se před vámi objeví náhlá překážka, samozřejmě fatální důsledky. V provozu, kde ostatní řidiči nepředpokládají, že by se někdo mohl podobnou rychlostí pohybovat, je pak velice pravděpodobné, že o krizové situace nebude nouze. Ve zpětném zrcátku vůz blížící se podobnou rychlostí nemusíte vůbec zaregistrovat," dodává Jaroš.

Český fotbalista si luxusní sportovní vůz pořídil loni v květnu, jeho cena se pohybuje mezi pěti až šesti miliony korun. Poté, co mu auto policisté zabavili, musel Baroš na cestu domů použít taxi. 

Bývalý útočník Ostravy, Liverpoolu či Aston Villy momentálně za svůj klub kvůli zranění nehraje, naposledy nastoupil k utkání 2. října.

Od lednového přestupu do Francie čelí druhému skandálu, v dubnu byl podezřelý z toho, že rasisticky urazil soupeře tmavé pleti Stéphana Mbiu z Rennes. Disciplinární komise tehdy neposoudila jeho gesto jako rasistické a potrestala ho na tři zápasy za nesportovní chování.

Shodou okolností byl při porušení silničních pravidel přistižen loni v září někdejší Barošův konkurent v lyonském mužstvu Sylvain Wiltord, který dnes hraje za Rennes. Policie mu naměřila rychlost 152 kilometrů v hodině v úseku, kde je povoleno 90. Wiltord má před soud předstoupit tento měsíc.

,

EURO 2024: Los skupin, program zápasů, stadiony

Fotbalové EURO 2024 se bude hrát od 14. června do 14. července 2024 v deseti neměckých městech. Čtyřiadvacet účastníků bude rozděleno do šesti čtyřčlenných skupin. Čeští fotbalisté se v základní skupině střetnou s Portugalskem, Tureckem a Gruzií.

Česko - Portugalsko, Česko - Gruzie, Česko - Turecko