Vymyslel a vyrobil unikátní krém, dnes prodává do celého světa

Jan Kostelník je rodák z Ústí nad Labem. Ještě mu není ani třicet a už ho díky projektu Amazinc! Skincare znají až v Austrálii. Zabodoval i v soutěži Rozjezdy roku. O svém podnikání však stále hovoří velmi skromně.
Ústecký farmaceut Jan Kostelník vyrábí vysoce ochranný minerální krém proti...

Ústecký farmaceut Jan Kostelník vyrábí vysoce ochranný minerální krém proti slunečnímu záření. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Od malička ho bavila chemie, fyzika a přírodní vědy vůbec. Když studoval na gymnáziu, chvíli váhal, kam dál, zda na medicínu nebo farmacii. „Možnosti farmacie se mi zdály otevřenější, širší a vždycky mě lákala možnost aplikovaného výzkumu,“ říká Jan Kostelník.

Po vlastní lékárně nikdy netoužil, o podnikání vůbec neuvažoval. Od původní myšlenky a snu pracovat ve výzkumu nakonec upustil, přestože nabídku od univerzity dostal. „V rámci praxe jsem nastoupil do lékárny v mém rodném městě a líbilo se mi pomáhat konkrétním lidem s problémy různého charakteru,“ vzpomíná na své začátky. V lékárně jako magistr zůstal i po škole, hodně cestoval, hodně sportoval a nejspíš i díky tomu vznikl jeho projekt Amazinc! Skincare.

Vymyslel jste a vyrobil speciální ochranný krém proti slunečnímu záření, jak vás to napadlo?
Mám kamaráda (dnes je druhým jednatelem společnosti), který učí surfovat ve Francii nadšence pro tento sport. Při surfování je speciální ochranný krém nezbytný. A surfing zpravidla spojuje lidi, kteří mají rádi přírodu, tedy upřednostňují přípravek z ekologicky čistých produktů. Takový, který nepoužívá látky škodlivé pro organismus. Naše prvotní myšlenka tedy byla jasná. Vyzkoušeli jsme produkt v menším množství, představili určitému okruhu lidí a zjistili jsme, že jsou spokojeni.

Tak jednoduché to asi nebylo. Jak vlastně taková věc jako nový krém vzniká? Napíšete si chemické vzorce a spočítáte rovnice, nebo se zavřete do laboratoře a metodou pokus omyl vaříte a mícháte?
Je to kombinace obojího. Větší část skutečně probíhá na papíře, zkoumají se jednotlivé kombinace, vypočítávají se nejrůznější parametry a kompatibilita tak, aby produkt vyhovoval všem předpisům. Pak se udělají teoretické rozpisové vzorce, ty se podrobí všem testům, zejména testu na snášenlivost s lidským organismem. Krém se vyrobí a zhodnotí se jeho účinnost v terénu při aktivní sportovní činnosti. A na základě těchto teoretických i praktických testů se stanoví nejoptimálnější varianta. Na konci procesu by měl být stabilní, bezpečný a především účinný produkt.

Jan Kostelník (28)

  • Vystudoval farmaceutickou fakultu Univerzity Karlovy.
  • V rámci praxe nastoupil do lékárny.
  • Vymyslel a vyrobil ochranný krém proti slunečnímu záření.
  • Žije s partnerkou, mají čtyřměsíční dceru Emu.
  • Ve volném čase se věnuje surfingu a vysokohorské turistice.

Předpokládám, že než můžete začít prodávat, podléhá takový výrobek i oficiálnímu schválení. Jak dlouho to trvalo od nápadu k prodeji? 
Od prvotní myšlenky do schválení produktu to byly zhruba tři roky. Jelikož je to krém na ochranu proti slunečnímu záření, musí odpovídat standardům, musí se zhodnotit účinnost SPF faktoru, tedy zda produkt skutečně jako ochrana proti záření funguje. Testuje se i toxicita a další parametry. A tyto testy si musíte zadat a zaplatit sama v některé z nezávislých laboratoří u nás nebo v zahraničí.

Takže ještě nic neprodáte a už platíte. Kolik jste musel investovat?
Já jsem měl to štěstí, že jsem na to nebyl sám, že jsme byli v týmu. Já jsem investoval do surovin na výrobu a kolegové zafinancovali schvalovací testy, takže se náklady rozdělily. Řádově jsou to desítky tisíc. Vlastně víc, možná něco přes sto tisíc, ale půl milionu asi ne. Já vám to teď asi přesně neřeknu.

Ekonomika asi není vaše silná stránka?
Jak jste to poznala? (smích) Máte pravdu, ekonomická stránka věci, to bylo na celé přípravě projektu pro mě to nejtěžší. Založení firmy, přiznání daně, DPH, proclívání, export, import, suroviny, tak aby všechno sedělo, to nebylo jednoduché. Naštěstí moje přítelkyně je ekonomka a maminka účetní poradkyně, takže nám s tím hodně pomohly.

Čtěte další příběhy

Dnes vyrábíte ucelenou řadu produktů. V čem jsou vaše výrobky jiné než to, co běžně koupíme v drogerii nebo lékárně? 
Používáme suroviny z přírodních zdrojů v biokvalitě, nevyrábíme z ropných produktů. Ekologické jsou i obaly, aby byly samorozložitelné. Buď papírové obaly nebo recyklovatelné hliníkové, které i když člověk zapomene někde v přírodě, tak mají přirozenou schopnost rozložit se v řádu let.

Máte svůj e-shop, stránky jsou však jenom v angličtině. Proč?
Zpočátku bylo naše portfolio omezené jen na přípravky, které používají lidé pro vodní sporty, proto jsme zvolili univerzální jazykovou mutaci, angličtinu. Ale už na příští sezonu připravujeme stránky v češtině, italštině, španělštině a němčině.

Blíží se konec roku, máte spočteno, kolik jste toho letos prodali a jaký bude zisk? 
Zisk určitě bude, prozatím si však nic ze společnosti nevyplácíme. V tuhle chvíli to není naším cílem. Je to první rok podnikání, případný zisk budeme investovat do dalšího vývoje produktů. Co se týká letošní sezony, prodali jsme osm, devět tisíc kusů celého portfolia. Obecně více prodáváme do zahraničí, protože produkt je určen primárně pro surfaře a do náročných horských podmínek. A nejdál jsme prodali do Austrálie a do Japonska.

Devět tisíc kusů asi už sami nevyrobíte, zadali jste někomu výrobu? 
Když musíte a chcete, tak vyrobíte (smích), zatím ještě ano. Zadat výrobu někomu dalšímu by bylo drahé a to by se pochopitelně odrazilo i na ceně výrobku, což nechceme. Nezbývá nám tedy než si výrobu efektivně časově rozvrhnout. Určitý počet výrobků se vyrábí do zásoby, jinak vyrábíme přímo na zakázku podle smlouvy, vždy s dodáním v předem specifikovaném časovém horizontu.

Už jenom prodat devět tisíc výrobků musí být náročné, máte aspoň v e-shopu nějaké zaměstnance? 
Oficiálně žádné zaměstnance nemáme, pomáhají a spolupracují jen ti neoficiální a penězi nezaplatitelní, tedy členové rodiny. A chtěl bych touto cestou moc poděkovat mamce, tátovi, sestře a přítelkyni. V zahraničí pak prodáváme i pomocí distributorů.

Proč název Amazinc! Skincare? A ještě s vykřičníkem.
Je to slovní hříčka, která vznikla spojením slov „amazing“ a „zinc“, protože hlavní přísadou primárního výrobku je právě zinek. A vykřičník? Aby byl název snadněji zapamatovatelný i očima.

Uspěl jste v soutěži začínajících podnikatelů Rozjezdy roku, co to pro vás znamená? 
Byla to neopakovatelná zkušenost, za kterou jsem moc vděčen. Poznal jsem spoustu zajímavých, v podnikání velmi zkušených a inspirativních lidí a také jsem měl možnost produkt prezentovat jinému spektru lidí než obvykle. Ocenění si tedy opravdu moc vážím.

Jste na svůj úspěch pyšný? 
No já nevím, já to tak neberu. Mně se hlavně líbí, že produkt funguje a umožňuje lidem dělat to, co je baví. A že máme pozitivní reakce zákazníků.

Kde vidíte svou firmu a výrobky za deset let? 
Pro mě by bylo uspokojující, kdyby se za deset let o naší značce vědělo jako o kvalitní značce, na kterou se zákazníci můžou spolehnout, když chtějí v péči o své tělo udělat něco dobrého.

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Opustili původní profese a včelaří. Už mají 200 úlů a milionové obraty

16. března 2024

Ze svého koníčka udělali manželé Kölblovi rodinný byznys. Na Vysočině vybudovali medovou farmu a...

Splatili hypotéku, za výmaz z katastru zaplatili dvojnásobný poplatek

19. března 2024

Majitelé rozdílně zastavených nemovitostí kvůli hypotéce si za vklad do katastru nemovitostí při...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak financovat pobyt v lázních? Nenechte se odbýt, možná na něj máte nárok

15. března 2024

Premium Léčebný pobyt v lázních může pomoct s nejrůznějšími zdravotními neduhy. Na své si tam však přijdou...

Půjčených 50 tisíc bratr nevrátil. Můžu ho žalovat, i když nemáme smlouvu?

13. března 2024

Premium Jsou tací, kteří říkají, že máme půjčovat jen tolik peněz, o kolik jsme ochotni přijít. Na druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zmapovali jsme, na co letos přispívají všechny zdravotní pojišťovny

15. března 2024

Všechny zdravotní pojišťovny se snaží motivovat klienty, aby pečovali o své zdraví a využívali i...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Čím je dlouhodobý investiční produkt výhodný i pro padesátníky?

19. března 2024

Jak už sám název napovídá, dlouhodobý investiční produkt (DIP) je primárně koncipován jako...

Splatili hypotéku, za výmaz z katastru zaplatili dvojnásobný poplatek

19. března 2024

Majitelé rozdílně zastavených nemovitostí kvůli hypotéce si za vklad do katastru nemovitostí při...

Nemovitosti jsou jistota. Investovat se dá i s malým kapitálem

18. března 2024

Advertorial Pokud si chcete zafixovat vysoký výnos v době klesajících úrokových sazeb, není na co čekat. Do...

Jak umět říkat druhým „ne“ a necítit se přitom provinile

18. března 2024

Dvě jednoduchá písmena, jedno jednoduché slovo: „Ne!“ Vyslovit ho však bývá často obtížné. Pro...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...