Vymyslel a vyrobil unikátní krém, dnes prodává do celého světa

aktualizováno 
Jan Kostelník je rodák z Ústí nad Labem. Ještě mu není ani třicet a už ho díky projektu Amazinc! Skincare znají až v Austrálii. Zabodoval i v soutěži Rozjezdy roku. O svém podnikání však stále hovoří velmi skromně.

Ústecký farmaceut Jan Kostelník vyrábí vysoce ochranný minerální krém proti slunečnímu záření. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Od malička ho bavila chemie, fyzika a přírodní vědy vůbec. Když studoval na gymnáziu, chvíli váhal, kam dál, zda na medicínu nebo farmacii. „Možnosti farmacie se mi zdály otevřenější, širší a vždycky mě lákala možnost aplikovaného výzkumu,“ říká Jan Kostelník.

Fotogalerie

Po vlastní lékárně nikdy netoužil, o podnikání vůbec neuvažoval. Od původní myšlenky a snu pracovat ve výzkumu nakonec upustil, přestože nabídku od univerzity dostal. „V rámci praxe jsem nastoupil do lékárny v mém rodném městě a líbilo se mi pomáhat konkrétním lidem s problémy různého charakteru,“ vzpomíná na své začátky. V lékárně jako magistr zůstal i po škole, hodně cestoval, hodně sportoval a nejspíš i díky tomu vznikl jeho projekt Amazinc! Skincare.

Vymyslel jste a vyrobil speciální ochranný krém proti slunečnímu záření, jak vás to napadlo?
Mám kamaráda (dnes je druhým jednatelem společnosti), který učí surfovat ve Francii nadšence pro tento sport. Při surfování je speciální ochranný krém nezbytný. A surfing zpravidla spojuje lidi, kteří mají rádi přírodu, tedy upřednostňují přípravek z ekologicky čistých produktů. Takový, který nepoužívá látky škodlivé pro organismus. Naše prvotní myšlenka tedy byla jasná. Vyzkoušeli jsme produkt v menším množství, představili určitému okruhu lidí a zjistili jsme, že jsou spokojeni.

Tak jednoduché to asi nebylo. Jak vlastně taková věc jako nový krém vzniká? Napíšete si chemické vzorce a spočítáte rovnice, nebo se zavřete do laboratoře a metodou pokus omyl vaříte a mícháte?
Je to kombinace obojího. Větší část skutečně probíhá na papíře, zkoumají se jednotlivé kombinace, vypočítávají se nejrůznější parametry a kompatibilita tak, aby produkt vyhovoval všem předpisům. Pak se udělají teoretické rozpisové vzorce, ty se podrobí všem testům, zejména testu na snášenlivost s lidským organismem. Krém se vyrobí a zhodnotí se jeho účinnost v terénu při aktivní sportovní činnosti. A na základě těchto teoretických i praktických testů se stanoví nejoptimálnější varianta. Na konci procesu by měl být stabilní, bezpečný a především účinný produkt.

Jan Kostelník (28)

  • Vystudoval farmaceutickou fakultu Univerzity Karlovy.
  • V rámci praxe nastoupil do lékárny.
  • Vymyslel a vyrobil ochranný krém proti slunečnímu záření.
  • Žije s partnerkou, mají čtyřměsíční dceru Emu.
  • Ve volném čase se věnuje surfingu a vysokohorské turistice.

Předpokládám, že než můžete začít prodávat, podléhá takový výrobek i oficiálnímu schválení. Jak dlouho to trvalo od nápadu k prodeji? 
Od prvotní myšlenky do schválení produktu to byly zhruba tři roky. Jelikož je to krém na ochranu proti slunečnímu záření, musí odpovídat standardům, musí se zhodnotit účinnost SPF faktoru, tedy zda produkt skutečně jako ochrana proti záření funguje. Testuje se i toxicita a další parametry. A tyto testy si musíte zadat a zaplatit sama v některé z nezávislých laboratoří u nás nebo v zahraničí.

Takže ještě nic neprodáte a už platíte. Kolik jste musel investovat?
Já jsem měl to štěstí, že jsem na to nebyl sám, že jsme byli v týmu. Já jsem investoval do surovin na výrobu a kolegové zafinancovali schvalovací testy, takže se náklady rozdělily. Řádově jsou to desítky tisíc. Vlastně víc, možná něco přes sto tisíc, ale půl milionu asi ne. Já vám to teď asi přesně neřeknu.

Ekonomika asi není vaše silná stránka?
Jak jste to poznala? (smích) Máte pravdu, ekonomická stránka věci, to bylo na celé přípravě projektu pro mě to nejtěžší. Založení firmy, přiznání daně, DPH, proclívání, export, import, suroviny, tak aby všechno sedělo, to nebylo jednoduché. Naštěstí moje přítelkyně je ekonomka a maminka účetní poradkyně, takže nám s tím hodně pomohly.

Čtěte další příběhy

Dnes vyrábíte ucelenou řadu produktů. V čem jsou vaše výrobky jiné než to, co běžně koupíme v drogerii nebo lékárně? 
Používáme suroviny z přírodních zdrojů v biokvalitě, nevyrábíme z ropných produktů. Ekologické jsou i obaly, aby byly samorozložitelné. Buď papírové obaly nebo recyklovatelné hliníkové, které i když člověk zapomene někde v přírodě, tak mají přirozenou schopnost rozložit se v řádu let.

Máte svůj e-shop, stránky jsou však jenom v angličtině. Proč?
Zpočátku bylo naše portfolio omezené jen na přípravky, které používají lidé pro vodní sporty, proto jsme zvolili univerzální jazykovou mutaci, angličtinu. Ale už na příští sezonu připravujeme stránky v češtině, italštině, španělštině a němčině.

Blíží se konec roku, máte spočteno, kolik jste toho letos prodali a jaký bude zisk? 
Zisk určitě bude, prozatím si však nic ze společnosti nevyplácíme. V tuhle chvíli to není naším cílem. Je to první rok podnikání, případný zisk budeme investovat do dalšího vývoje produktů. Co se týká letošní sezony, prodali jsme osm, devět tisíc kusů celého portfolia. Obecně více prodáváme do zahraničí, protože produkt je určen primárně pro surfaře a do náročných horských podmínek. A nejdál jsme prodali do Austrálie a do Japonska.

Devět tisíc kusů asi už sami nevyrobíte, zadali jste někomu výrobu? 
Když musíte a chcete, tak vyrobíte (smích), zatím ještě ano. Zadat výrobu někomu dalšímu by bylo drahé a to by se pochopitelně odrazilo i na ceně výrobku, což nechceme. Nezbývá nám tedy než si výrobu efektivně časově rozvrhnout. Určitý počet výrobků se vyrábí do zásoby, jinak vyrábíme přímo na zakázku podle smlouvy, vždy s dodáním v předem specifikovaném časovém horizontu.

Už jenom prodat devět tisíc výrobků musí být náročné, máte aspoň v e-shopu nějaké zaměstnance? 
Oficiálně žádné zaměstnance nemáme, pomáhají a spolupracují jen ti neoficiální a penězi nezaplatitelní, tedy členové rodiny. A chtěl bych touto cestou moc poděkovat mamce, tátovi, sestře a přítelkyni. V zahraničí pak prodáváme i pomocí distributorů.

Proč název Amazinc! Skincare? A ještě s vykřičníkem.
Je to slovní hříčka, která vznikla spojením slov „amazing“ a „zinc“, protože hlavní přísadou primárního výrobku je právě zinek. A vykřičník? Aby byl název snadněji zapamatovatelný i očima.

Uspěl jste v soutěži začínajících podnikatelů Rozjezdy roku, co to pro vás znamená? 
Byla to neopakovatelná zkušenost, za kterou jsem moc vděčen. Poznal jsem spoustu zajímavých, v podnikání velmi zkušených a inspirativních lidí a také jsem měl možnost produkt prezentovat jinému spektru lidí než obvykle. Ocenění si tedy opravdu moc vážím.

Jste na svůj úspěch pyšný? 
No já nevím, já to tak neberu. Mně se hlavně líbí, že produkt funguje a umožňuje lidem dělat to, co je baví. A že máme pozitivní reakce zákazníků.

Kde vidíte svou firmu a výrobky za deset let? 
Pro mě by bylo uspokojující, kdyby se za deset let o naší značce vědělo jako o kvalitní značce, na kterou se zákazníci můžou spolehnout, když chtějí v péči o své tělo udělat něco dobrého.

Autor: pro iDNES.cz

Nejčtenější

Nad neplatiči nájmu může majitel snadno zvítězit, říká notář Neubauer

Radim Neubauer, prezident Notářské komory ČR

V Česku se množí případy, kdy majitel v dobré víře pronajme byt, ale z nájemníka se vyklube neplatič, který se navíc...

Šest pravidel, jak řídit svého šéfa, aby vás hodnotil lépe

Ilustrační snímek

Připusťme, že přímo řídit svého šéfa většinou nemůžeme. Schází nám k tomu potřebné páky. Co však řídit můžeme, je náš...

Suší maso pro vojáky i sportovce a chtějí dobýt Evropu

David Novák a Pavel Doležal z pardubické společnost Fine Gusto

Vypadají spíše jako studenti práv, přitom David Novák (28) a Pavel Doležal (30) založili a úspěšně řídí firmu Fine...

Šest zásadních změn, které má přinést novela zákoníku práce

Ilustrační snímek

Chystá se novela zákoníku práce. Co může letos čekat zaměstnance, přibližuje expertka na pracovní právo.

Pokles cen nemovitostí se zatím nekoná. Podívejte se, kolik stojí byty

ilustrační snímek

Ceny nemovitostí v posledních letech strmě rostly, ale na mnoha místech již narazily na strop a začaly stagnovat. Na...

Další z rubriky

Nesehnal pro děti dobré lyže a snowboardy, teď je s úspěchem vyrábí

Roman Blažek

Sportovec a táta dvou dětí Roman Blažek nebyl spokojený s dětskými lyžemi, snowboardy a koly na trhu. A protože ho vždy...

Suší maso pro vojáky i sportovce a chtějí dobýt Evropu

David Novák a Pavel Doležal z pardubické společnost Fine Gusto

Vypadají spíše jako studenti práv, přitom David Novák (28) a Pavel Doležal (30) založili a úspěšně řídí firmu Fine...

Poradna: Vyhrožoval jsem šéfovi, může mě za to vyhodit z práce?

Ilustrační snímek

Komunikace je důležitou součástí pracovních vztahů. Někdy se ovšem může stát, že svému nadřízenému řekneme něco, čeho...

Hyperinflace v USA?

Hyperinflace v USA?

Kurzy.cz Ekonom Noah Smith na stránkách Bloombergu tvrdí, že lidé se obvykle obávají vysokých vládních dluhů a i ekonomické mode...

Najdete na iDNES.cz