Největší hráči na trhu, Česká pojišťovna (do roku 2000 měla monopol) a Kooperativa, zvedají základní ceny této povinné pojistky asi o šest procent. Dohromady jim patří dvě třetiny trhu s ručením, které se týká více než 5,5 milionu aut.
Ústavy s výrazně menším koláčem, například Generali, ČSOB Pojišťovna či Allianz, základní ceny nemění vůbec, nebo jen velmi mírně. Pojištění, na kterém se loni vybralo 21,6 miliardy korun, letos přilákalo devátou pojišťovnu - Wüstenrot. Menší hráči také vymýšlejí stále nové sazby, například pro lékaře či starší řidiče, které jim mají pomoci přilákat nové klienty.
Srovnání cen je proto stále těžší, byť na větších rozdílech v pojistkách mohou "informovaní" uspořit až několik tisíc korun ročně.
Největší Česká pojišťovna i Kooperativa zůstávají i v příštím roce věrné důslednému oddělování cen pouze podle objemu motoru. "Na rozdělování podle místa trvalého bydliště nevěříme," říká Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny.
Menší pojišťovny hýbají výrazně cenou i podle bydliště člověka, který pojistku na auto uzavírá. Kdo přihlásí auto v Praze, musí počítat s cenou i o polovinu vyšší než v malé obci. "My s Českou potom vycházíme o něco dráž na venkově, ale levněji ve velkých městech a Praze," říká Marek Vích, mluvčí Kooperativy.
Největší pojišťovny odůvodňují 6procentní růst základních cen zejména vyššími škodami, rostoucími náklady na opravy a náhradami zraněným. Podle údajů Českého statistického úřadu z letošního léta vzrostly ceny v servisech za poslední rok jen o jedno procento. Pokud jde o náhradní díly, jejich ceny podle statistiků oproti předchozímu roku dokonce klesly, i když jen nepatrně o jedno procento. Plechy, práce opravářů a další materiál přitom mají na výplatách pojišťoven podíl asi 60 procent.
Na lékaře, nemocnice a různé náhrady příjmů spojené s poškozeným zdravím připadá zbytek, který však podle Vícha rychle roste. Průměrný výdělek, od kterého se část náhrad odvíjí, v Česku stoupl v pololetí zhruba o sedm procent. Pokud se v příštím roce zvednou náhrady za utrpěné šrámy při bouračkách, projeví se to i na ceně pojistek.
Nižší ceny pro diesel?
Na současný systém dělení sazeb podle objemu motoru doplácejí majitelé aut na naftu. "Nafťák" totiž zejména u starších aut potřebuje na stejný výkon jako benzinový protějšek větší objem, a tedy dražší pojistku. "Z mého pohledu jsou oba vozy naprosto stejné, rozdíl v pojištění je v mém případě cirka 4500 korun," říká Pavel Zabranský. V práci používá benzinovou fabii s motorem 1,2 a doma má felicii s dieselovým motorem 1,9.
Kooperativa, u které je pojištěný, žádné změny (stejně jako další pojišťovny), které by to zohlednily, nepřipravuje. Podle mluvčího jsou diesely obvykle auta, která ročně najedou víc kilometrů, a je u nich tedy i větší riziko nehody. Na jejich řidiče chce cílit "nováček"Wüstenrot, který jako jediná pojišťovna dělí sazby podle výkonu.
Jak se mění pojištění ceny povinného ručení bez bonusů
- svobodný, 33 let, nízké krytí škod
- 1200 cm3, rok staré auto, 47 kW
2007 | 2006 | ||
Allianz | Praha | 5196 | 5196 |
Jablonec n. Nisou | 3615 | 3615 | |
Česká pojišťovna | Praha | 3983 | 3724 |
Jablonec n. Nisou | 3983 | 3724 | |
ČSOB | Praha | 4561 | 4581 |
Jablonec n. Nisou | 3812 | 3829 | |
GENERALI | Praha | 3644 | 3644 |
Jablonec n. Nisou | 3644 | 3644 | |
KOOPERATIVA | Praha | 3948 | 3696 |
Jablonec n. Nisou | 3948 | 3696 | |
TRIGLAVPraha | Praha | 3261 | 3067 |
Jablonec n. Nisou | 3261 | 3067 | |
UNIQA | Praha | 3284 | 3284 |
Jablonec n. Nisou | 2919 | 2919 | |
WÜSTENROT | Praha | 3980 | - |
Jablonec n. Nisou | 3980 | - |
Pramen: top-pojisteni.cz
Poznámka: pokud jsou sazby stejné, pojišťovna nerozlišuje místo bydliště; sazby jsou platné pro konkrétní případ; Česká podnikatelská pojišťovna nebyla zahrnuta, protože nebyly k dispozici všechny údaje.