Na vaše dotazy odpovídá finanční arbitr ČR, Otakar Schlossberger
Konec rozhovoru
Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. února 2005 do 11:54
OTÁZKA:
Dobrý den, jak dlouho probíhá řízení u FA? Mají banky nějakou lhůtu k poskytnutí požadovaných informací a naopak Vy máte zákonem stanovenou lhůtu pro konečné rozhodnutí? Děkuji za odpověď
Pavel
ODPOVĚĎ:
Průměrná lhůta je 105 dní, ale je to ovlivněno tím, že do konce roku 2004 měla instituce 30 dní na to, aby se k případu vyjádřila. Kromě toho mně často žádali o prodloužení lhůty o dalších 30 dní, takže z této lhůy nám ukrojila banka až 60 dnů. FA pak vydává rozhodnutí cca do 30 až 40 dnů, je to hodně individuální. Už jsme měli i spor, který zabral více než 160 dnů, ale byl hodně těžký a složitý. Nechal jsem si udělat několik expertíz vč. soudního znaleckého posudku. Já mám lhůtu vyplývající ze správního řádu, která čitá 30 dnů, ale pokud to nestihnu, jsem povinen účastníky řízení informovat o lhůtě nové.
9.2.2005 11:46
OTÁZKA:
Jaká je přibližně délka řešení sporů, které spadají do vaší kompetence? Lépe řečeno jaká je efektivnost instituce Finanční arbitr? Píšete, že ze řešených problémů 38 % bylo ve prospěch klientů, zajímá mě však za jak dlouhou dobu.
Honza Palan
ODPOVĚĎ:
Na lhůty trvání sporů jsem odpovídal v dotazu předtím. Ono je těžké posoudit efektivitu něčeho, co má chránit klienty a co se nelze ani plánovat, ani předvídat. Teoreticky bych řekl, že čím měně sporů budu řešit, tím bude naše bankovnictví lepší. Takže jak vydefinujeme tento pojem? Když bych porovnal lhůty např. s lhůtami ve VB, Francii nebo Španělsku, tak je mám delší. Ale myslím si, že po zkrácení doby k vyjádření instituce ze 30 na 15 dní, která je účinná od letošního ledna, tak se lhůta zkrátí.
9.2.2005 11:49
OTÁZKA:
Dobrý den,
podle toho co jsem slyšel, banky v jiných státech EU (např. Německo) nemohou účtovat žádné příchozí poplatky při platbách z EU. Naše banky tyto poplatky účtují, konkrétně např. KB 225,- Kč za položku - je to v pořádku?
K. Mokrý
ODPOVĚĎ:
Ano, je to v pořádku. Tento problém řeší Nařízení EU 2560/2001 o platbách v euro. Znamená to, že poplatky za tuzemské platby a přeshraniční nesmí být rozdílné, pokud jsou prováděny v euro a pokud je euro tuzemskou měnou. Výjimka může být v zemi, která nemá sice euro jako měnu, ve které se provádějí běžně převody v tuzemsku, ale sama se dobrovolně k dodržování přihlásí. ČR se nepřihlásila jako např. Švédsko. My provádíme tuzemské převody v Kč, v euro ne. Proto může být cenová hladina odlišná. Pokud ale vím, tak banky začínají stanovit jiné ceny než u klasického zahraničního platebního styku.
9.2.2005 11:54
OTÁZKA:
Připadá vám férové, že když se spozdí s platbou banka, tak platí penále pouze ve výší cca 5% p.a. - neboť se to odvíjí od sazeb ČNB. Pokud se spozdí se splátkou klient, tak platí penále zpravidla kolem 30% p.a. ročně? Mné to jako férové nepřijde. Mně ČSOB o 14 dní spozdila platbu cca 1 mil. Reklamaci uznala a dostal jsem 600 Kč náhrady. Za stejný prohřešek si banka naúčtuje 6 000 Kč.
Pv
ODPOVĚĎ:
Asi ne, není to úplně vyrovnaná náhrada, ale zatím je právo takto stanoveno. Váš dotaz vezmu jako námět pro mé jednání s poslanci, kterým se zodpovídám ze své činnosti. Děkuji.
9.2.2005 11:55
OTÁZKA:
Finanční arbitr pomáhá zdarma, nezpůsobuje to, že vás drobní klienti zahlcují stížnostmi, které nemají žádné opodstatnění?
Ivan
ODPOVĚĎ:
Řekl bych, že zatím ne. Řadu věcí diskutujeme také po telefonu nebo přes e-mail. Pokud je toho více, odpovídáme např. do týdne. Zatím se to dá zvládat. Než klient vyplní žádost a obstará dokumenty, tak to stojí čas. Čas navrhovatele-klienta banky či jiné instituce. A ten je také dost vzácný, že. Takže písmené návrhy, které by byly úplně zbytečné, tak to asi nemáme. Mrzí m,ne však, že klient často vše krásně vyhotoví a pak návrh obsahuje věc, kterou nejsem kompetentní řešit. Je to škoda, když mu pak musím napsat, že to řešit nemohu.
9.2.2005 11:59
OTÁZKA:
Dobrý den,
zajímalo by mě, jaký je rozdíl mezi PRIBOREM a PRIBIDEM, a prosím o zodpovězení, jaký pod. subjekt musí vést podnikatelský účet a proč, velice děkuji
Norbert
ODPOVĚĎ:
To prosím řeště s účetním. O tuto oblast se FA opravdu nestará. Děkuji.
9.2.2005 11:59
OTÁZKA:
Myslíte si, že je správné, aby banky požadovaly za zrušení účtu stakorunové sumy? (vychází z reálných informací)
Josef
ODPOVĚĎ:
Je to jejich obchodní rozhodnutí, pro ně není důležité, co si myslí FA. Pokud je to v podmínkách a sazebníku, tak je to legitimní. Otázkou zůstává, proč si klient vybere banku, která má toto v podmínkách........ těch faktorů je dost, převažuje ten, že klienti bank si v podstatě nepřečtou podmínky k účtu,než jej zřizují a pak se často hodně diví.....
9.2.2005 12:01
OTÁZKA:
Da se vas plat porovnat s vysi platu v privatni bankovni sfere, nebo jste jako fakticky statni urednik placen bidne : )
Jana
ODPOVĚĎ:
Ne, můj honorář není jistě špatný, ale pokud bych srovnal své postavení jako jediné osoby s danou kompetencí a odpovědností v ČR s postavením běžného člena představenstva, kterých je opravdu hodně, tak to porovnání je poněkud horší v můj neprospěch.
9.2.2005 12:03
OTÁZKA:
Jak se divate na soucasnou praxi, kdy banky a stavebni sporitelny meni sazebniky, mnohdy o tom klienty ani neinformuji, a odvolavaji se na udajny souhlas s JAKYMKOLI cenikem pri podepsani smlouvy?
lada
ODPOVĚĎ:
Není to dobrá situace. Tento problém je složitý, jisté kompromisní řešení se našlo. Je to tak cca na 30 minutovou diskusi a já se obávám, že to nedokáži nyní zde popsat. Ale závěr z toho by asi byl ten, že obecně je jakýkoliv subjekt povinen dodržovat podmínky smlouvy z doby, kdy došlo k jejímu uzavření. Pokud dojde ke změně ceny, musí s tím souhlasit i druhá strana. Pokud nesouhlasí, pak se smlouva musí dodržovat v původním znění nebo dojde k jejímu zrušení. Otázka je, že u stavebního spoření nebo u úvěrů je to obtížné. A v tom je to nerovné postavení smluv v oblasti bankovnictví. Jak říkám, dalo by se k tomu hodně diskutovat...
9.2.2005 12:05
OTÁZKA:
Dobrý den, zajímal by mě Váš názor na problém s kopírováním karet v bankomatech. Mám účet u Živnostenské banky a v síti České spořitelny mi byla zkopírována karta a ŽB odmítá uznat reklamaci a odkazuje na ČS. Děkuji za odpověď.
Martin Přibyl
ODPOVĚĎ:
To je základní nepochopení realizace zákona o platebním styku. Vy jako klient ŽB přeci nemůžete "žalovat" ČS, protože s ní nemáte žádné "dorbné". Vaše banka je povinna z aplikace zákona o platebníms styku, do kterého byly včleněny směrnice i z tého oblasti na ochranu spotřebitele v oblasti používání elektronického platebního prostředku, řešit tento problém. Pokud ale přetrvává tato otázka jako neřešená, prosím, předejte mi spor k řízení. Musel ale nastat po 1. lednu 2003, tj. po účinnosti zákona o finančním arbitrovi. Podívejte se na naše internetové strunky (www.finarbitr.cz) a tam naleznete vše potřebné pro zahájení řízení vč. formuláře v elektronické podobě.
9.2.2005 12:09
předchozí | 1 2 | další |
Upozornění
Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.