Od smlouvy můžete odstoupit do 30 dnů.

Od smlouvy můžete odstoupit do 30 dnů. | foto: Profimedia.cz

Podomní prodejci energií často neříkají pravdu. Nedejte se nachytat

  • 58
Podomní prodejci elektřiny a plynu často "naverbují" zákazníky, aniž by jim sdělili, že se vlastně upsali novému dodavateli elektřiny či plynu. Zazvoní u vrátek a představí se jako zástupce distributora, to znamená ČEZ, PRE nebo RWE.

Už to je lež, zastupují totiž úplně jinou firmu. A hlavně, tyto společnosti zákazníky takto "neloví".  "Žádný podomní prodej neprovozujeme. Své klienty obsluhujeme výhradně prostřednictvím internetu, zákaznické linky nebo osobně na našich přepážkách," potvrzuje tiskový mluvčí společnosti Pražská energetika Petr Holubec.

Prodejci často sáhnou až k výhrůžkám: když nepodepíšete, odpojíme vám elektroměr. "To je nesmysl. Pokud platíte řádně za odběr elektřiny, platíte zálohy a nic nedlužíte, pak vám nikdo elektroměr odpojit nemůže," říká Jarmila Lehnerová z Energetického regulačního úřadu.

Právě na tento úřad se měsíčně obracejí stovky lidí s žádostí o pomoc. Upsali se novému dodavateli, ale rozmysleli si to a chtějí se ze smlouvy vyvázat. Úřad kvůli tomu zřídil i nové oddělení. Pomoc spočívá vesměs v radách, jaké jsou možnosti a jak postupovat. "Čím dřív se na nás člověk obrátí, tím lépe. Bez udání důvodu lze od smlouvy odstoupit, podle paragrafu 57 občanského zákoníku do 30 dnů od podpisu," doplňuje Lehnerová.

Fakta

Společnosti bojují o zákazníka i bonusy

Ceny elektřiny a plynu jsou sice hlavním důvodem, proč lidé dodavatele mění, ale někdy mohou k rozhodnutí přispět i jiné věci: nadstandardní služby, bonusy či výhody.

  • Například Pražská plynárenská nabízí bezplatné opravy plynových spotřebičů, které mohou jinak znamenat nečekané, až několikatisícové výdaje.
  • Zdarma lze pořídit také provozní servis plynového spotřebiče či revizi nebo montáž nového. Lze získat i slevy na nákup plynových spotřebičů pohybující se v řádech desítek procent.
  • Někteří dodavatelé zapojují své odběratele do věrnostního programu, kdy mohou prostřednictvím zákaznické karty čerpat slevy u řady dodavatelů, jako jsou cestovní kanceláře, restaurace či kina.
  • Existují i zvláštní programy pro seniory a handicapované.
  • Některé společnosti také třeba úročí přeplatky z vyúčtování.

Pokud 30denní lhůtu nestihnete, pak máte několik možností: buď se s novým dodavatelem zkusíte domluvit. Když to nepomůže, dáte výpověď, ale zřejmě vás nemine sankce za předčasné vypovězení v řádech tisíců korun. Nebo si počkáte na změnu obchodních podmínek, mezi které patří i změny v ceníku.

Pokud chcete změnit dodavatele a nevíte, jak má vypadat správný postup, podívejte se na stránky Energetického regulačního úřadu (www.eru.cz). Na titulní straně najdete nejen informace o podomních prodejcích, ale i odkazy na postup při změně dodavatele.

Jak se chovat, když u vás podomní prodejce zazvoní?

Ověřte si totožnost osoby. Chtějte vidět průkaz či legitimaci. Před podpisem jakýchkoliv dokumentů včetně plné moci si vyžádejte a seznamte se s veškerými podklady, především se smluvními ustanoveními a obchodními podmínkami dodávky i s ceníkem. Případně chtějte vysvětlení.

Ponechte si čas na rozmyšlenou a ověření tvrzení obchodníka. Je zbytečné podpis nové smlouvy uspěchat – jediný profit z rychlého řešení má zpravidla podomní prodejce. Ten za to, že vás "uloví", dostane provizi, kterou v mnoha případech zaplatíte vy v podobě poplatku za změnu dodavatele. Tato částka může být i několik tisíc korun.