ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

KVÍZ: Znáte specifika havarijního pojištění a povinného ručení?

  • 9
Být účastníkem dopravní nehody si nepřeje nikdo z nás. O to víc v případě, že ji způsobíte. Pak musíte řešit hned dvě nepříjemnosti, jak nahradit škodu poškozenému a zároveň z čeho zaplatit opravu svého vozu. Máte svůj automobil správně pojištěn? A vyznáte se v autopojištění? Otestujte své znalosti.

Povinné ručení je zákonem dané pojištění, které musí mít sjednáno každý vlastník vozidla zapsaného v Registru silničních vozidel. Tento typ pojištění vám kryje pouze škody, které způsobíte druhým – ať už na autě, jiném majetku či na zdraví.

I přes to podle odhadů České kanceláře pojistitelů (ČKP) jezdí na českých silnicích 143 tisíc nepojištěných vozidel. Pokud nebudete pojištění platit, můžete očekávat sankce. 

„Povinné ručení je doloženo zelenou kartou, a pokud ji řidič nemá u sebe, hrozí pokuta až 3 000 korun. Pokud ručení není sjednáno vůbec, pak se částka vyšplhá až na 40 000 korun. Navíc v případě, kdy bude způsobena škoda nepojištěným vozidlem, ČKP sice v první fázi škodu poškozenému uhradí, ale poté bude náhradu vymáhat po viníkovi, kromě toho ČKP vymáhá za každý den nepojištění provozovaného vozidla příspěvek,“ upozorňuje právník Tomáš Smolík z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.

Kvíz: Znáte specifika havarijního pojištění a povinného ručení?

Dostatečnou ochranu vašeho vozidla zajistí pouze havarijní pojištění. Za vše mluví statistiky – okolo 45 procent škod se stane na zaparkovaném autě (ťuknutý nárazník, rozbitá okna). Některé pojišťovny nabízí slevy a bonusy, například za vyřízení havarijního pojištění přes internet se standardně slevy pohybují okolo 20 až 25 procent. Pojišťovny také někdy přihlíží k různým faktorům například k zabezpečení automobilu či množství zaviněných nehod.

Kromě asistenčních služeb existuje také pojištění právní ochrany vozidla. „Tento typ služby se vztahuje na případy, kdy vás obviní z přestupku v dopravě, ze zavinění dopravní nehody, případně pokud vám pojišťovna nevyplatí nebo sníží plnění. Zahrnuje ale také řešení problémů s reklamací ojetého vozu nebo když vám někdo způsobí škodu a nemá se k jejímu uhrazení. Ve všech těchto případech prošetříme dané okolnosti a případně vyvoláme soudní řízení, kde našeho klienta zastupujeme,“ shrnuje Tomáš Smolík z D.A.S.

, pro iDNES.cz