Středa 27. září 2023, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. září 2023 Jonáš

Havarijní pojištění elektromobilů je až o pětinu dražší

Havarijní pojištění není pro všechny stejné. Dražší je třeba pojištění vozidel využívaných k podnikání, připlatí si mladší, méně zkušení řidiči, stejně jako majitelé aut z velkých měst. Specifické je však i pojištění elektromobilů. Někteří majitelé těchto vozů se tím můžou cítit znevýhodněni.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: AXA

Zatímco v případě povinného ručení bude pojišťovnu zajímat objem motoru, neboť u výpočtu výše havarijního pojištění je rozhodující jeho výkon. „A zde můžete narazit na úskalí spojené s elektromobily,“ tvrdí Petr Princ z internetového srovnávače pojištění Klik.cz. „Vozy poháněné elektřinou mají totiž zpravidla nejen výrazně vyšší cenu než srovnatelná auta se spalovacími motory, ale také podstatně vyšší výkon (což se týká i hybridních vozů). A výrazně větší bývají také škody, způsobené při autonehodách, především pokud se týkají nejdražší součásti elektromobilů, kterou jsou jejich baterie. Pak bohužel dochází k tomu, že havarijní pojištění auta na elektřinu vychází jako výrazně dražší než u vozu na benzín nebo naftu.“

Klik.cz uvádí i konkrétní příklad. Pokud u něj necháme nacenit havarijní pojištění vozu Volkswagen Golf s různými typy pohonu, při stejné ceně (ojetého) vozu (650 tisíc Kč) i shodných dalších parametrech (soukromý majitel s bydlištěm v Praze), dostaneme následující výpočty cen havarijního pojištění:

  • Benzinový VW Golf 1.5 TSI 110 kW – od 11 830 Kč
  • Naftový VW Golf 2.0 TDI 110 kW – od 11 830 Kč
  • Elektrický VW e-Golf 100 kW – od 13 956 Kč

Majitel elektrické varianty jinak stejného vozu si tedy za havarijní pojištění připlatí přibližně 18 %.

Dražší pojistka je logická

Zástupci pojišťoven to však za znevýhodnění nepovažují. „Nejedná se o diskriminaci, ale přístup založený na dlouhé datové řadě,“ říká třeba Aleš Zethner, ředitel Úseku pojištění motorových vozidel pojišťovny Kooperativa. „Z dat, které mají pojišťovny k dispozici, totiž skutečně vyplývá, že pro rizikovost daného vozidla není až tak podstatný zdvihový objem, jako spíše výkon motoru vozidla, bez ohledu na palivo. Velmi dobře to bylo patrné v době, kdy začal trend downsizingu a zároveň došlo k nárůstu rizikovosti u menších zdvihových objemů. Z tohoto pohledu je tedy přístup k elektromobilům v oblasti povinného ručení logický a vychází z výše uvedeného.“

Ztráty kontroly nad výkonným elektromobilem při vjezdu na kruhový objezd nepřiměřenou rychlostí evokoval crash-test pojišťovny AXA, který skončil divokou piruetou Tesly Model S.

Podle Kooperativy určují výši havarijní pojistky dva základní faktory – tzv. škodní frekvence a výše průměrné škody. Oba dva faktory v případě elektromobilů indikují vyšší pojistné než v případě konvenčního pohonu.

Průměrná škoda je v případě elektromobilu totiž vyšší, přičemž důvodem je míra užití drahých elektronických asistentů, riziko poškození velmi drahé baterie a u některých značek i extrémní výše servisních sazeb. „Protože elektromobily se pohybují spíše v oblasti aglomerací, často jsou financovány formou operativního leasingu a rovněž je častěji řídí více řidičů (např. v rámci firemních flotil), je i škodní frekvence (tedy zjednodušeně pravděpodobnosti škody) vyšší,“ dodává Aleš Zethner.

Nejnižší třída

Podobně to vidí i další velký hráč na trhu – Generali Česká pojišťovna. Její mluvčí Jan Marek vysvětluje: „Pro naši cenovou politiku máme vždy jasné důvody, které stojí na faktech a samozřejmě v nich hraje roli pojistná matematika a také celá řada dalších faktorů – mezi ně patří zejména specifické technologie oprav u elektroaut, ale také třeba škodní průběh. Vycházíme i ze zkušeností a postřehů z jiných zahraničních trhů. Například tak víme, že některé servisní postupy u raritních značek elektromobilů vyžadují výměnu větších částí celků než u běžných aut apod. Kvůli složitějším technologiím elektromobilů jsou u nich škody výrazně vyšší než u klasického automobilu. Proto z čistě matematického pohledu by naopak pojistné mělo být spíše dražší než u vozidel s ‚běžným pohonem‘. V tuto chvíli ale nechceme negativně ovlivňovat tento segment vozidel s ohledem na jejich ekologický přínos, takže řadíme tato vozidla do nejnižší tarifní třídy (sazba jako u spalovacího motoru s nejmenším objemem) s přihlédnutím k výkonu.“

Pojišťovny se u elektromobilů musejí vyrovnat s určitými specifiky. Konkrétně třeba u oprav týkajících se baterií. Někteří výrobci totiž uvádějí nutnost kompletní výměny baterie při jejím jakémkoli i sebemenším „kosmetickém“ poškození, nebo v případě jakéhokoli poškození hlavního kabelového svazku.

Crash-test dvou Volkswagenů Golf: O 400 kg těžší elektrický byl poškozen méně, než jeho alternativa se spalovacím motorem.

„U totálních škod se setkáváme s problematickým stanovováním obvyklé ceny vozidla před pojistnou událostí, která je významně ovlivněna aktuální životností baterie. Tato životnost je přímo závislá jak na způsobu rychlosti předchozích nabíjení, tak i na časovém okamžiku kdy k samotnému nabíjení dochází. Nabíjení skoro úplně vybité baterie snižuje její životnost (stav baterie pod hranicí 15%),“ dodává Jan Marek.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Výroba nového Peugeotu 3008 v továrně v Sochaux se rozbíhá.

VIDEO Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla...

Méně fosilních paliv a sázka na elektromobily. Macron představil emisní plán

Francouzský prezident Emmanuel Macron hovoří při zahájení zvláštního zasedání o...

Francouzský prezident Emmanuel Macron v úterý představil plán na dosažení vytyčeného cíle snížit v...

Elektromobily už nejsou jen do města, ujedou až 700 kilometrů

Peugeot 3008

Auto s plně elektrickým pohonem je na popojíždění po městě. Na pendlování mezi kanceláří, školou,...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Klaus Zellmer, předseda představenstva Škody Auto

VIDEO Exkluzivně Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci...

Už není cesty zpět, vítězství elektra je jasné. Šéf Renaultu vysvětluje proč

Šéf automobilky Renault Luca de Meo představuje na autosalonu v Mnichově novou...

Opačný kurz? Teď už je pozdě. A ti, kdo doufají, že se v roce 2026 zařadí zpátečka, klamou sami...

V Číně mají největší dobíjecí stanici světa, dráty v ní má dravá domácí značka

Britská energetická společnost Shell v Číně otevřela svou největší dobíjecí...

Britská energetická společnost Shell v Číně otevřela svou největší dobíjecí stanici pro...

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

VW ID.3 se montuje rovněž ve známé Skleněné manufaktuře v Dráždanech, původně...

VIDEO Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem...

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory....

Expedice sámoška. Japonec, se kterým je i cesta pro rohlíky dobrodružstvím

Subaru XV je terénnější variantou imprezy, jakýmsi městským hatchbackem na chůdách pro ty, kdo nemají rádi vozy SUV....

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla vývozu elektromobilů do...

Grafton Recruitment Praha
LOGISTICS COORDINATOR

Grafton Recruitment Praha
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 47 000 - 51 000 Kč

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...