Jižní Ameriku přepůlí železniční megaprojekt. Spojíme oceány, věří Bolívie

  12:15aktualizováno  12:15
Jižní Ameriku budou možná od Atlantiku po Pacifik křižovat vlaky. Alespoň v to věří bolivijský levicový prezident Evo Morales, který plán označil ze „Panamský kanál 21. století“. Jeho země je hlavním investorem, zapojí se ještě Čína a Evropa. Morales doufá, že se projekt dokončí do roku 2025, kdy Bolívie oslaví 200 let nezávislosti.

Železniční stanice v bolivijském Oruro je ve výšce 3 706 metrů nad mořem. | foto: Profimedia.cz

V plánu je trasa o délce 3 750 kilometrů z brazilského přístavu Santos u Atlantického oceánu přes bolivijskou nížinu a velkoměsto Santa Cruz vzhůru do And a na peruánské straně dolů do přístavu Ilo. Vlak bude přepravovat osoby i zboží. Projekt má zkrátit dlouhé plavby lodí a zrychlit přepravu zboží.

Bolivijský prezident Evo Morales. (22. února 2016)

Bolivijský prezident Evo Morales.

Morales jej prosazuje, protože Bolívie nemá přístup k moři. Zato se může pochlubit - i díky zestátnění sektoru těžby plynu - rychlým růstem. V roce 2017 chce do infrastruktury investovat dalších osm miliard dolarů (187 miliard Kč).

Podle bolívijských odhadů si dopravní stavba zvaná Tren Bioceanico (mezioceánský vlak) vyžádá nejméně 13 miliard eur (342 miliard Kč). Bude zapotřebí položit mnoho kolejnic a v Andách provrtat tunely. Zájem projevují i německé firmy.

„Nejdříve se plánovaly zapojit jen Brazílie, Bolívie a Peru. Teď se připojí i Paraguay a Uruguay,“ říká Morales. Obří projekt má podle něj zásadní význam pro obchod s Asií. „Třeba brazilská sója se dosud přepravovala přes Panamský kanál a Hornův mys, to je 8 000 kilometrů. Přeprava vlakem je kratší a levnější, dodává bolivijský prezident.

Mapy poskytuje freytag & berndt vydavatel nejrozsáhlejšího obrazového vlastivědného průvodce o naší zemi Český atlas.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

HDP Německa loni rostlo pomalu. Recesi v ČR to nepřivodí, tvrdí analytici

Euro.

Tempo růstu německé ekonomiky je nejslabší za posledních pět let. Hrubý domácí produkt (HDP) Německa vzrostl o 1,5...

Britové klepli Provident přes prsty, v reklamě cílil na předvánoční emoce

Ilustrační snímek

Britský poskytovatel půjček v předvánoční reklamě nezodpovědně cílil na zranitelné zákazníky, řekla místní rada pro...

Kožešinové bambulky se prodávaly jako umělé, přitom byly z králíků

Faux Fur Pom Pom Jumper

Britská rada pro reklamu rozhodla, že dva obchody používaly při prodeji klamavou reklamu. Bambulky na oblečení a...

Najdete na iDNES.cz