(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz

Vězení za falešné recenze na internetu. Soud vynesl přelomový rozsudek

  • 79
Devět měsíců stráví za mřížemi majitel italské agentury PromoSalento, která za úplatu nabízela falešné recenze na cestovatelském portálu Tripadvisor. Provozovatelé restaurací či hotelů si mohli tímto způsobem uměle vylepšit obraz svých podniků na internetu. Představitelé Tripadvisoru označili rozsudek za přelomový.

Soud ve městě Lecce na jihu Itálie rozhodl už v červnu, ale portál Tripadvisor o rozsudku informoval až toto úterý. Podle verdiktu je psaní falešných recenzí pod fiktivní identitou trestným činem. Právě tímto způsobem totiž agentura PromoSalento maskovala své aktivity. Její majitel kromě devíti měsíců vězení musí také zaplatit 8 000 eur (přes 200 tisíc korun) jako náhradu škody.

Deník The Guardian napsal, že podobné případy spojené s klamáním spotřebitele či zavádějící reklamou mnohdy skončily pokutou, případně zákazem činnosti subjektu. PromoSalento je však prvním případem podvodné recenze, který vyústil v trest odnětí svobody.

„Vnímáme to jako průlomový verdikt pro oblast internetu. „Psaní falešných recenzí vždycky představovalo porušení zákona, například evropské směrnice o nekalých obchodních praktikách nebo nejrůznějších nařízení spojených s ochranou spotřebitele a klamavou reklamou,“ uvedli představitelé portálu Tripadvisor na svých webových stránkách.

„Hodně investujeme do prevence před podvody a jsme úspěšní v jejich potlačování. Od roku 2015 jsme po celém světě zastavili aktivity více než 60 firem zabývajících se placenými recenzemi,“ řekl viceprezident Tripadvisoru Brad Young.

Uživatelé by měli podezřelé recenze nahlásit

Společnost začala s vyšetřováním činnosti PromoSalento právě v roce 2015. Tehdy Tripadvisor poprvé kontaktovali provozovatelé pohostinství, jimž agentura za úplatu nabízela recenze na cestovatelském portálu.

Poté, co Tripadvisor identifikoval podvodné recenze, včetně jejich autorů, kteří pravidelně měnili svá uživatelská jména a emailové adresy, následovala žaloba a trestní stíhání. Portál vyzývá své uživatele, aby jakoukoliv podezřelou aktivitu hlásili.

Také Světová organizace cestovního ruchu (UNWTO) vydala soubor doporučení pro odpovědné využívání hodnocení a recenzí na digitálních platformách. Ty jsou totiž čím dál oblíbenějším nástrojem pro mnohé zákazníky, kteří si tímto způsobem předem ověřují firmy, jejichž služeb se chystají využít.

Tripadvisor je americká společnost založená v roce 2000, která sdružuje cestovatele z celého světa, kteří na jejím internetovém portálu hodnotí turistické služby. Na stránkách se objevují recenze hotelů, restaurací, atrakcí nebo dopravních společností. Podle posledních dat společnosti už jich je více než 650 milionů.