Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Fastfoody v USA lanaří důchodce a věřící. V Česku jde spíš o výjimku

  • 41
Student, který ze školy běží hned na směnu do fastfoodu, byl dlouho jedním ze symbolů americké kultury. Situace na pracovním trhu ale nutí restaurační řetězce v USA hledat zaměstnance i jinde.

Studenty za pokladnami amerických restaurací rychlého občerstvení střídají senioři. Kromě domovů pro seniory a kostelů je firmy loví třeba i na webu neziskové organizace AARP, která pomáhá lidem nad 50 let. Restaurační řetězce si pochvalují, že starší lidé mají tzv. měkké dovednosti, které jejich mladším kolegům občas chybí. Například že jsou přátelští a dochvilní.

Dalším z důvodů je také to, že starší lidé chtějí i po dosažení důchodového věku pracovat, i kdyby jen na částečný úvazek, a přilepšit si k často skromnému důchodu. Vládní agentura pro pracovní statistiky odhaduje, že v letech 2014 až 2024 se počet pracujících Američanů ve věku 65 až 74 let zvýší o 4,5 procenta. Zatímco zastoupení věkové skupiny mezi 16 a 24 lety se má snížit o 1,4 procenta, píše agentura Bloomberg.

V penzi v zápřahu

Třiašedesátiletý Stevenson Williams vede pobočku řetězce Stevenson Williams v North Charlestonu ve státě Jižní Karolína. Má pod sebou 13 zaměstnanců a když je potřeba, pracuje i 70 hodin týdně. Začínal tu před čtyřmi lety mytím nádobí a úklidem. Před odchodem do důchodu pracoval na stavbě. S prací v restauraci neměl žádné zkušenosti, doma ale zůstat nechtěl, aby se nenudil.

Najímat seniory se fastfoodům vyplácí. Za stejnou mzdu, kterou by daly mladým zaměstnancům, dostanou roky zkušeností. To je v odvětví, které je kvůli rostoucím nákladům na dopravu a suroviny pod tlakem, nezanedbatelný přínos. Starší lidé také za každou cenu neprahnou po kariérním růstu a zvýšení mzdy.

Senioři mají často rozvinutější sociální inteligenci než děti, které vyrůstají v on-line světě a interakce s realitou je mnohdy obtěžuje. 

V Česku spíše výjimka

V tuzemsku je situace odlišná, za pokladnou pobočky rychlého občerstvení zákazníci najdou převážně mladé lidi. „V McDonald’s se neomezujeme na určitou věkovou skupinu a stejně tak vedeme i naše náborové kampaně, ze kterých je patrné, že oslovujeme od teenagerů přes maminky až po seniory,“ uvedla mluvčí McDonald´s Česká a Slovenská republika Zuzana Svobodová. „Ke každému se snažíme mluvit řečí jemu blízkou. Rovnoměrné věkové rozložení v restauracích nicméně nemáme a jsme za to rádi, kolektivy postavené z různých věkových kategorií skvěle fungují. 80 % našich kolegů jsou mladí lidé zejména středoškoláci, 15 % pracující maminky a 4 % jsou kolegové ve věku 55+,“ doplnila.

V tuzemských pobočkách řetězce Burger King dosahuje věkový průměr zaměstnanců 23 let. „Našimi zaměstnanci se mohou stát lidé v jakémkoliv věku, mezi uchazeči v tomto směru nečiníme žádné rozdíly. Nicméně lze říci, že ve valné většině případů převažují mladí, energičtí lidé s nasazením a láskou ke značce,“ informovala mluvčí řetězce Laura Čapková