Hybridní Toyota Prius se s téměř čtvrt milionem prodaných kusů stala v prvním čtvrtletí letoška třetím nejúspěšnějším vozem na světě díky větší poptávce v USA a daňovým pobídkám v Japonsku. Elektrický Chevrolet Volt byl v květnu nejprodávanějším dobíjecím vozem ve Spojených státech a během celého letoška by se mělo po světě prodat přes 107 milionů tabletů. Více, než se předpokládalo. Co to znamená?
Roste poptávka po moderních lithiových bateriích, které pohánějí auta, telefony i počítače, a s tím roste cena lithia. Zatím totiž nemají firmy, jako je Toyota, Apple či General Motors, k tomuto nejlehčímu kovu alternativu. Za posledních dvanáct let se tak jeho cena ztrojnásobila a podle expertů z investiční banky Dahlman Rose bude do konce roku 2020 oproti dnešku dvojnásobná.
Trend potvrzuje největší světový producent - australská společnost Talison Lithium. Firma minulý týden oznámila, že se jí podařilo domluvit s odběrateli pro zbytek roku navýšení ceny lithiového koncentrátu o deset procent, po patnáctiprocentním nárůstu v první polovině letoška. Celkem je tak nárůst už čtvrtinový.
Firmy se snaží rozjet recyklační trh s lithiem
"Růstu cen pomáhá hlavně poptávka po lithium-ion dobíjecích bateriích z Asie, kde se většina vyrábí," uvedl pro agenturu Bloomberg Robert Baylis z londýnské výzkumné agentury Roskill.
Ceny lithia, po němž by mohla vystřelit poptávka během tří čtyř let s masovým rozšířením elektromobilů, ovlivňuje také koncentrace jeho zásob a těžby.
Australská Talison Lithium, chilská Chemical & Mining a americké firmy Rockwood a FMC dnes pokrývají svou nabídkou 95 procent světové spotřeby. Příležitost cítí také obří těžař Rio Tinto, jenž ovládá doly v Srbsku, které by mohly představovat až pětinu světové produkce lithia. Ještě ale nerozhodl o spuštění těžby.
Firmy si uvědomují, že ceny lithia a poptávka po bateriích jsou velmi závislé na výkonu světové ekonomiky a při jejím přibrzdění, a tedy menší poptávce po moderních technologiích a zboží, může lithiové nadšení rychle splasknout.
V plenkách je také zatím sekundární trh s recyklovaným lithiem. "Vykupujeme lithiové baterie na celém středoevropském trhu, ale zatím hlavně kvůli kobaltu, který se z nich především získává. Recyklační trh s lithiem se teprve rozjíždí," popisuje Tomáš Plachý, šéf tuzemské společnosti Safina, která recykluje drahé kovy.
Podle něj je recyklace lithia náročná kvůli jeho nízké váze. Je to nejlehčí pevný prvek v periodické tabulce prvků, plave i na vodě a podle Plachého tak zůstává v recyklační strusce. "Pracujeme na vývoji jeho rafinace. Zatím sice jeho cena kolísá, ale je to kov, který má velkou perspektivu," dodává Plachý.
Oblíbenosti lithia si všimly už i investiční domy
Na růst ceny vsázejí i čeští analytici. "Poptávka po lithiu v posledních několika letech roste, především díky zvyšující se spotřebě při výrobě baterií pro smartphony, tablety, elektromobily a jiná zařízení. Tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat," míní analytik firmy Colosseum Petr Čermák.
Velké globální investiční domy, jako jsou JPMorgan Chase nebo fondy BlackRock, se už začaly specializovat na nákup akcií firem spojených s lithiovým řetězcem. Ať už těžařů či výrobců baterií.
Výhody lithiových baterií jsou zřejmé. Oproti nikl-kadmiovým jsou lehčí, mají větší kapacitu a netrpí na "paměťový efekt". Mohou se tak kdykoli dobíjet.
"Dnes už devadesát procent elektromobilů používá lithiové baterie s tím, že jsou další možnosti jejich zlepšování," říká Jaromír Vegr, předseda občanského sdružení Elektromobily, jenž sám řídí jen elektrický Peugeot 106. Minulý měsíc s ním překonal vlastní rekord, když na jedno nabití ujel více než 500 kilometrů.