Další profese, kterou zničí roboti? Na letišti v Lyonu parkuje auta Stan

  • 12
Před hotelem stojí slušně oblečený mladý muž. Host mu ihned po příjezdu podá klíče od auta a drobné, a mladík mu vůz zaparkuje. Takovýchto scén, jako vystřižených z filmů o Jamesi Bondovi, v budoucnu nejspíš ubude. Ani parkování aut totiž neunikne robotizaci – na letišti v Lyonu k ní došlo v březnu.

Tamní nový „parkovač“ se jmenuje Stan. Místo předání klíčků a peněz stačí prostě zajet do garáže, zavřít dveře a on už se o všechno postará sám. Stan nemusí ani jíst, ani spát, a je extrémně efektivní. Stan je totiž robot.

Od nového systému si letiště slibují především úsporu místa. Robot by měl být schopný parkovat automobily mnohem přesněji, než člověk – podle výrobce až o desítky procent. V Lyonu by se tak měl časem, pokud bude letiště spokojeno, navýšit počet parkovacích míst z původních čtyř tisíc na 6 000. Momentálně tam Stan obsluhuje parkoviště o pěti stech místech.

Kromě letiště Lyon-Saint Exupéry plánuje roboty v brzké době začít využívat i druhé největší letiště ve Velké Británii, Londýn Gatwick. Systém automatizovaného parkování od Stanley Robotics by tam měl začít fungovat v srpnu, informuje televize CNN. V současnosti na letišti probíhá stavba potřebné infrastruktury.

„Nerobotům“ vstup zakázán

Poté, co cestující svůj automobil zaveze do „garáže“, už mu zbývá jen potvrdit zaparkování na dotykové obrazovce. Klíče od vozu si přitom může nechat. Za zavřenými dveřmi pak Stan pod auto zasune plošinu, na které ho zvedne a odveze na volné parkovací místo.

Robot navíc zná informace o tom, na kdy mají cestující koupené zpáteční letenky. Ve svém „volném čase“ si pak podle časopisu Forbes auta přeparkovává tak, aby k nim měl ve správném čase přístup. Když se majitel auta vrátí z cest, auto by na něj mělo v garáži čekat hned po příletu.

Jeden Stan zvládne obsloužit asi 400 parkovacích míst. V Lyonu by jich tak v poslední fázi robotizace mělo jezdit nejméně patnáct. Parkoviště, na kterých roboti pracují, musí být holá a v jejich povrchu nesmí být žádné díry či nečekané výškové změny. Navíc se na nich nesmí pohybovat nikdo jiný, než roboti. Nabíjení a údržba tak pravděpodobně probíhá v oddělené místnosti.

Pokud bude letiště v Lyonu se systémem od Stanley Robotics spokojené, dá se předpokládat, že by se tento druh robotů mohl rychle rozšířit i na další letiště. Lyon-Saint Exupéry totiž částečně funguje i jako testovací letiště pro nové technologie, které plánuje využívat skupina Vinci Airports. Do té spadá téměř padesát letišť ve dvanácti zemích.