Firma ještě v dubnu předpovídala, že ve druhém čtvrtletí ztratí dva miliony předplatitelů. Tímto vyjádřením šokovala investory a vyvolala pochybnosti ohledně svých dlouhodobých vyhlídek. Akcie podniku po zveřejnění čtvrtletních výsledků, které byly mnohem lepší než předpoklady, proto výrazně posílily.
Na otázku, co zabránilo masivnějšímu úbytku předplatného, odpověděl šéf firmy Reed Hastings: „Kdyby to měla být jen jedna věc, řekli bychom Stranger Things.“ Nová sezona seriálového hitu totiž zaznamenala fenomenální úspěch a možná tak pomohla zmírnit odliv zákazníků Netflixu.
Celkově měla společnost na konci června zhruba 220 milionů předplatitelů, což je stále daleko více, než má konkurence. Průzkumy prozatím naznačují, že se Netflixu daří nalákat zpět větší podíl „dezertérů“ než jeho konkurentům. Mnoho domácností jej také nadále označuje za službu, kterou by si ponechaly, kdyby byly nuceny mít pouze jednu.
Nevyhnutelné oslabení streamovací jedničky
Začátkem roku firma vykázala první úbytek počtu předplatitelů za více než deset let svého fungování. Přesto ale zůstává dominantním hráčem na trhu, na konci druhého čtvrtletí měla téměř 221 milionů předplatitelů. Ve třetím čtvrtletí počítá s nárůstem počtu předplatitelů o zhruba jeden milion.
Guy Bisson, výkonný ředitel společnosti Ampere Analysis, která poskytuje data a analýzy o zábavním průmyslu, uvedl, že je „nevyhnutelné“, aby Netflix začal oslabovat svou pozici na trhu. „Když jste lídrem, můžete jít jen jedním směrem, zejména když se na trh dostane velké množství konkurence, což Netflix v posledních letech zažil,“ řekl.
Pro Netflix, který se léta těšil zdánlivě nezadržitelnému růstu, protože způsobil revoluci ve způsobu, jakým lidé na celém světě konzumují zábavu, je to výrazná změna. Jeho pozice globálního giganta se upevnila, když v roce 2020 udeřila pandemie a lidé, kteří uvízli doma a neměli moc jiných možností zábavy, se vrhli na hity, jako je seriál Hra o oliheň nebo Koruna.
Netflix zavede další poplatky. Chce omezit sdílení hesel mimo domácnost |
S návratem k předpandemickému životu se však Netflix musí více snažit, aby přilákal nové předplatitele a udržel si ty stávající. Navíc v důsledku celosvětového zdražování si lidé začínají utahovat opasky.
Netflix také čelí tvrdé konkurenci ze strany společností, jako je Apple TV, HBO Max, Amazon Prime a Disney+. Netflix byl kdysi tím, kdo učinil videopůjčovny jako Blockbuster nadbytečnými. Nyní on sám musí čelit tvrdé konkurenci.
Rizika zdražování
Některé zákazníky odradilo zdražení předplatného. Standardní tarif v USA, který umožňuje lidem v jedné domácnosti sledovat na dvou zařízeních současně, nyní stojí 15,49 dolaru, zatímco v lednu to bylo 14 dolarů a v roce 2019 jen 11 dolarů.
Vyzkoušeli jsme Disney+. Hromada obsahu potěší i náročné diváky |
„Ano, v určitém okamžiku dosáhnou hranice, kdy značný počet lidí řekne dost,“ myslí si Bisson. „Kvůli dalším možnostem je zvyšování cen riskantní strategií.“ Společnost Netflix nyní plánuje podpořit zájem o své služby nabídkou levnějšího předplatného, v jehož rámci by se divákům zobrazovaly reklamy.
Obsah je stále na prvním místě
Nejdůležitějším úkolem Netflixu je však podle Bissona zajistit, aby lidé měli k dispozici silný výběr titulů ke sledování. Tento úkol je přitom stále těžší, protože se platforma snaží oslovit stále širší publikum. Například ve Spojených státech se nově přihlašují starší lidé, kteří mají jiný vkus než mladší diváci, kteří byli prvními zákazníky Netflixu.
„Platforma potřebuje častěji produkovat hity,“ řekl Eric Steinberg ze společnosti Whip Media a dodal, že Netflix má také prostor pro experimentování s načasováním vydávání svých titulů, aby si své předplatitele udržel.