ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Hovězí zabezpečují, vepřové ne, všimli si v Německu. Lidl zažehl debaty o rasismu

  • 208
Inflační vlna se v posledních měsících promítla i do krádeží v obchodech. Výjimkou není ani sousední Německo, tamní řetězce se však snaží s tímto fenoménem bojovat. Řadí se k nim i Lidl, který na řadu položek už několik měsíců umisťuje speciální ochranné samolepky s čárovým kódem. Německými sociálními sítěmi se ale šíří spekulace, že některé potraviny Lidl úmyslně vynechává.

Příkladem je vepřové maso, které za běžné situace nemohou konzumovat kupříkladu muslimové. Někteří zákazníci Lidlu však říkají, že na kuřecím nebo hovězím samolepky normálně jsou. Vedení řetězce se brání a všechny spekulace vyvrací, informoval německý server Der Westen.

„Zabezpečí všechno maso proti krádeži, když zrovna nejde o vepřové,“ napsal jeden ze zákazníků německého diskontu před pár dny na sociální síť X, čímž rozvířil debatu o možných kontroverzních praktikách oblíbeného marketu. Brzy se však objevili i jeho následovníci.

„Jasně to ukazuje na konkrétní zlodějskou klientelu. Ani Lidl nemůže krádeže tolerovat donekonečna,“ komentuje jiná zákaznice.

Jiní ale nesouhlasí. „Už toho bylo dost. Je mi z toho zle, všude vidím jen rasismus. Samozřejmě, že muslimové nekradou vepřové, ale vidět za tím rasismus, to už je evidentně příliš,“ napsal další zákazník.

Lidl se brání a fámy vyvrací

Vedení společnosti Lidl se snaží všechny fámy opakovaně vyvracet. „Abychom zabránili krádežím, některé položky zabezpečujeme. Řadí se tam také kuřecí, rybí, vepřové i hovězí maso. Jedná se o běžnou praxi v maloobchodním sektoru po celém Německu,“ okomentovalo situaci vedení obchodního řetězce pro server Der Westen s tím, že výjimkou není ani máslo nebo některé čokoládové tyčinky.

K lepení speciálních samolepek se vedení Lidlu uchýlilo již před necelými dvěma lety a v tomto ohledu tedy nejde o žádnou převratnou novinku. Kromě masa se pracovníci firmy snaží před krádežemi ochránit třeba i lihoviny nebo některé nepotravinářské zboží.

Lidl zvýší mzdy v prodejnách i skladech, přidá zaměstnancům nejméně dva tisíce

Zprvu se někteří němečtí zákazníci praktice Lidlu vysmívali, dnes už ji většina považuje za běžnou. Nově se ale debata přesunula k možnému rasistickému podtextu.

Díky speciální nálepce je krádež v podstatě nemožná

Význam štítků je poměrně jednoduchý. Každý, kdo by chtěl takové zboží odcizit, nemá v podstatě možnost projít přes pokladny. Následně by se totiž rozezněl typický výstražný alarm a zloděje by se ujali příslušníci ochranky.

Německo není jedinou zemí v Evropě, kde k podobné praktice Lidl přistoupil. Už několik měsíců jde o běžnou praxi kupříkladu i ve Švýcarsku.

Deset procent z nákupu není žádná sleva, hudrovali v Lidlu senioři

Firmy se tak snaží reagovat na stále rozšířenější krádeže. Markety po celé Evropě totiž mimo jiné čím dál více přistupují k investicím do samoobslužných pokladen, kde je prostor pro krádež v mnohých případech ještě jednodušší, než je tomu u těch klasických. Speciální ochranné nálepky tak mají krádežím v ideálním případě úplně zabránit.