Kamiony by mohly platit za hluk a znečištění, navrhuje Brusel.

Kamiony by mohly platit za hluk a znečištění, navrhuje Brusel. | foto: Profimedia.cz

Kamiony by kromě mýta mohly platit i za hluk. EU má blízko k dohodě

  • 405
Kromě poplatků za ujeté kilometry po evropských dálnicích by kamiony mohly v budoucnu platit i za to, že znečišťují a dělají hluk. Dohoda v tomto duchu se rýsuje v Bruselu a dle časopisu European Voice je blízko k přijetí.

Státy EU by měly příští týden v Lucemburku po dvou letech neshod dosáhnout v této citlivé věci dohody, píše list European Voice. Návrh počítá, že by kamiony platily za každý ujetý kilometr na všech dálnicích v Evropské unii čtyři až pět eurocentů, tedy korunu až 1,20 Kč.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD nápad odmítá jako nesmyslný. "Zní to jako klasický populismus. Není to nic jiného než nepřímá forma zdanění lidí," myslí si šéf sdružení Vladimír Starosta. Kamionová doprava přepraví na území Evropské unie 83 procent veškerého zboží, zbytek připadá na železnici, letadla a lodní dopravu.

"Politikům vůbec nedochází, že pomocí kombinace populismu a sociálního státu se Evropa stane nekonkurenceschopnou," dodal Starosta. Nedávná studie podle tajemníka sdružení Martina Špryňara ukázala, že na tom vydělá jen Německo a Francie. Také dodal, že by měla být směrnice dobrovolná a bude na rozhodnutí členských států, zda toto zdanění aplikují.

Miniterstvo životního prostředí ČR se zpoplatněním souhlasí. "Jde o žádoucí krok k prosazení aplikace principu 'znečišťovatel platí', který stojí vedle postupně stále více aplikovaného principu 'uživatel platí' (mýtné, dálniční známky, poplatky za železniční dopravní cestu...), uvedl mluvčí Petr Kučera.

Za zácpy se zřejmě platit nebude

Pokud norma projde, pak by to podle expertů byla v jistém smyslu revoluce, protože současné unijní právo zakazuje, aby se do mýtného či obdobných poplatků promítaly i škody na životním prostředí.

Evropská komise, která návrhy pravidel připravila, odhadla, že silniční doprava je příčinou 75 procent škodlivých emisí z dopravy. Dopady silniční dopravy se odhadují na sto miliard eur.

Původně se mělo platit také za zácpy, protože Brusel odhadl, že ztráty a dopady spjaté se zácpami, za nimiž prý ze čtvrtiny stojí kamiony, přinášejí dodatečné náklady kolem 1,1 procenta HDP EU. V tomto směru se ale původní návrh zřejmě zmírní. Úřady sice budou moci navýšit mýtné ve špičce, avšak pouze za předpokladu, že mimo ni ho sníží.

Změny proti původnímu návrhu se mají týkat i toho, že by peníze získané za škody na životním prostředí nemusely nutně jít do projektů na "zezelenění" dopravy. V tomto směru je ale možné čekat odpor od Evropského parlamentu, jehož souhlas je ke vstupu v platnost potřeba.

,