„V reklamě se může použít identita jakéhokoliv člověka, pokud s tím ovšem konkrétní člověk souhlasí,“ řekl pro iDNES.cz specialista na právo v reklamě Filip Winter.
Slavnou osobu George Clooneyho využil na Slovensku pro marketingové video diskontní prodejce nábytku Möbelix.
Podobnost s osobou herce George Clooneyho a možná i s reklamou, v níž herec skutečně hraje, zřejmě nebude náhodná. Zástupce firmy ovšem tvrdí opak. „V reklamě vystupuje neznámý herec, ale podoba s panem Clooney je čistě náhodná. Tato reklama vznikla z návrhu naší kreativní agentury, která pracuje pro celou skupinu XXXLutz KG,“ sdělil iDNES.cz jednatel firmy Jiří Šulc.
Muž, který ve videu hraje, je prošedivělý s výrazným obočím a má na sobě padnoucí oblek pro slavného Američana charakteristický. Dokonce i pohyby má podobně rozvážné jako drahý hollywoodský herec.
„Při použití charakteristik člověka v reklamě nejde jenom o tvář, ale o jakýkoliv prvek, příznačný pro danou osobu, který vzbuzuje evokaci k identifikaci daného člověka. Tedy třeba i hlas nebo gesta,“ doplňuje Winter.
Jak píše slovenský server www.komercne.eu, právě neuvěřitelná podoba na známého herce byla hlavním důvodem, proč si zrovna tohoto člověka Möbelix - zřejmě v Německu- najal.
„Muž, který ztvárňuje hlavní roli, se možná až v přehnané míře snaží hrát na elegána,“ napsal před časem web, který na dvojníka George Clooneyho v reklamě upozornil.
Diváci s menší schopností rozpoznat tváře přitom často věří, že jde skutečně o slavného Američana. „Pozornější divák vidí, že jde o dvojníka. Ti méně pozorní vám ale řeknou, že v té reklamě George Clooney opravdu hraje,“ doplňuje slovenský server.
Z právního hlediska je reklama nábytkářské firmy napadnutelná pouze ze strany samotného George Clooneyho. Když by herec zjistil, že byla jeho osoba využita v reklamě, mohl by u obvodního soudu v místě, kde společnost sídlí, požadovat zákaz reklamy nebo odškodné. Pokud ovšem herec o svém dvojníkovi v reklamě na Möbelex už nevěděl předem.