Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Brusel vyšetřuje, zda německé automobilky uzavíraly tajné dohody o emisích

  • 12
Evropská komise zahájila rozsáhlé vyšetřování, které má posoudit, zda automobilky BMW, Daimler a Volkswagen v rozporu s pravidly Evropské unie neuzavřely tajné dohody, jejichž cílem bylo nekonkurovat si při vývoji a zavádění technologií pro čisté emise u benzinových a naftových osobních aut.

Ze skupiny Volkswagen se vyšetřování týká hlavních značek Volkswagen, Audi a Porsche, oznámila v úterý komise v tiskové zprávě.

Výsledkem takové dohody mohlo být, že spotřebitelům byla odepřena možnost koupit si méně znečišťující auta, přestože tuto technologii měli výrobci k dispozici. Uvedla to komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Zahájení formálního vyšetřování ještě nepředjímá výsledek. V tuto chvíli také EK nemá informace o tom, že by se firmy domlouvaly na používání nelegálních zařízení, která měla pomoci při podvádění při emisních testech.

Volkswagen a Daimler uvedly, že s komisí spolupracují. Obě firmy mají ve vyšetřování status udavače, který jim umožňuje vyhnout se případné pokutě. Automobilka BMW sdělila, že bude i nadále podporovat úřady EU, uvedla agentura Reuters.

„Komise vyšetřuje, zda se BMW, Daimler a VW dohodly, že si nebudou navzájem konkurovat při vývoji a zavádění důležitých systémů pro snížení škodlivých emisí benzinových a naftových osobních vozů. Cílem těchto technologií je, aby osobní auta byla méně škodlivá pro životní prostředí,“ uvedla v prohlášení Vestagerová.

EK již v souvislosti s podezřením loni v říjnu prohledala kanceláře automobilek BMW, Daimler, Volkswagen a Audi v Německu. Šetření má zjistit, zda se automobilky zúčastnily jednání, na kterém hovořily o vývoji a zavádění technologií pro omezení škodlivých výfukových emisí aut. 

Zvláště pak chce EK zjistit, zda se dohodly, že omezí vývoj a zavádění některých systémů pro kontrolu emisí v EU a zda svým chováním mohly porušit pravidla EU, která zakazují kartelové dohody a omezující obchodní praktiky, včetně dohod o omezení či kontrole technického vývoje.

Zákonem není určený termín, kdy by mělo být vyšetřování ukončeno. Doba vyšetřování bude záviset na množství faktorů, včetně složitosti případu, míře spolupráce firem a uplatnění jejich práva na obhajobu, uvedla EK v prohlášení.

Pokud se prokáže, že firma porušila pravidla EU, může dostat pokutu ve výši až deseti procent jejího globálního obratu. V posledních letech v automobilovém průmyslu po celém světě padla řada pokut kvůli dohodě o cenách u různých součástek pro výrobu aut.