Nákupy elektromobilů jsou ve Francii dotovány částkami v rozmezí pět až sedm tisíc eur (120 až 170 tisíc korun), podle druhu vozu. Tamní vláda na program podpory vynakládá ročně miliardu euro – a přestalo se jí líbit, že celá třetina těchto peněz putuje do Číny a že tyto dotace tak v důsledku prohlubují zaostávání francouzského a evropského automobilového průmyslu.
Od poloviny prosince budou pro podporu nákupu elektromobilů platit nová pravidla, její výše bude navázána na uhlíkovou stopu výroby toho kterého modelu. Ta bude stanovena na základě metodiky, kterou pro ten účel vyvíjejí francouzské úřady. Vstupními parametry budou jednak množství energie při výrobě použitých materiálů (především oceli a baterií) a při sestavování vozu a jeho dopravě – a také způsob výroby použité energie.
Evropě nic nehraje do karet. Valí se do ní čínské elektromobily |
Přesnou metodiku a seznam konkrétních modelů elektromobilů, které na pobídky dosáhnou, bude zveřejněn v polovině prosince. Už teď je však jasné, že pravidla jsou nastavena tak, aby vyloučila všechny elektromobily vyrobené v Číně.
Oficiálním důvodem vyloučení čínských vozů z programu podpory tedy bude, že zatěžují životní prostředí víc než ty evropské. Je to jednak kvůli uhlíkové stopě transoceánské dopravy, a také kvůli tomu, že elektrická energie se v Číně vyrábí především neekologicky, z uhlí. Francouzská vláda tak může tvrdit, že nová pravidla nepředstavují nelegální překážku v obchodu, takže neporušují pravidla Světové obchodní organizace (WTO).
Levnější i bez pobídky
Agentura Reuters upozorňuje, že čínské elektromobily stojí v průměru o pětinu méně než evropské, takže absence pětitisícové pobídky by se projevila pouze u vozů s cenou pod 25 tisíc eur. Ale francouzské automobilky takto levné elektromobily aktuálně vůbec nevyrábějí: model e-C3 koncernu Stellantis, který se bude vyrábět na Slovensku, a Renault R5 mají na trh dorazit až příští rok.
U dražších elektromobilů budou nedotované čínské stále levnější než dotované evropské. Příkladem je podle Reuters elektrický Renault Megane, který stojí 38 tisíc eur – a po odečtení pětitisícové dotace bude stále o tři tisíce eur dražší než velmi podobný MG4 čínského výrobce SAIC.
Nová pravidla dopadnou vedle čínských značek také na ty evropské, které vyrábějí v Číně. Příkladem je Dacia z koncernu Renault, která tam vyrábí svůj elektrický model Spring. Šéf koncernu Luca De Meo se však nechal slyšet, že kvůli tomu výrobu stěhovat nebude.
Naopak čínské značky BYD a SAIC výrobu v Evropě zvažují – ale nezávisle na nových francouzských pravidlech.
3. července 2023 |