Mangrovy s obnaženými kořeny

Mangrovy s obnaženými kořeny | foto: Profimedia.cz

Apple investuje do zabijáků škodlivých emisí, obojživelných rostlin

  • 2
Nejcennější světová společnost Apple chce investovat blíže nespecifikovanou sumu do ekologického projektu v Kolumbii. Prostřednictvím záchrany mangrovových lesů chce během dvou let zadržet až 17 tisíc tun oxidu uhličitého. To je zhruba tolik, kolik vyprodukují vozidla uživatelů aplikace Apple Maps za příštích deset let.

Apple investuje do zabijáka škodlivých emisí. Mangrovové lesy rostou na rozhraní souše a moře a jde v podstatě o obojživelné stromy. Při přílivu jsou téměř zatopené, kdežto při odlivu jim z vody koukají kořeny. Jsou také domovem mnoha živočichů. Projekt na jejich záchranu vede nezisková organizace Conservation International. 

Podle ní jsou mangrovové lesy spolu s dalšími mokřady schopné zadržet až desetkrát víc oxidu uhličitého než pozemní lesy. To z nich dělá velkého pomocníka v boji s klimatickými změnami, informuje server Quartz. Projekt Conservation International plánuje pokrýt mangrovovým porostem 17 tisíc hektarů v deltě řeky Sinu.

Studie z roku 2016 zkoumala důvody mizení mangrovových stromů. Zjistila, že většina z nich šla k zemi kvůli pěstování rýže, palem nebo zvětšování plochy k lovení ryb. 

Vědci tvrdí, že k odvrácení katastrofické klimatické změn nestačí jen omezit množství skleníkových plynů, které vypouštíme do atmosféry. Ale že je také třeba se zbavit části oxidu uhličitého, který už ve vzduchu je. Existují různé „technologie záporných emisí“, které v tom můžou pomoct: zalesňování nových ploch a obnovení původních lesů je jednou z nich. 

Kalifornie jde proti Trumpovi, uzákonila přechod na ekologickou energii

Apple, který na záchranu kolumbijských mangrovů poslal peníze, letos také informoval, že veškerá elektřina, kterou ve 45 zemích světa spotřebuje, pochází z obnovitelných zdrojů. Zčásti za tím stojí nižší náklady na zelenou energii, část tohoto posunu je ale třeba připsat také kampaním ekologických aktivistů. 

Například kampaň Click Clean z dílny organizace Greenpeace požaduje po technologických firmách, aby dostály svým slibům v oblasti udržitelného rozvoje. Z tohoto hlediska má před sebou Apple ještě dlouhou cestu, pokud chce snížit emise z veškeré jím použité energie.