Ukázka tvorby Adobe Firefly

Ukázka tvorby Adobe Firefly | foto: Adobe

AI se nemá na cizích fotkách cvičit zdarma, firmy myslí na autorská práva

  • 7
Vedle umělé inteligence generující na požádání nejrůznější texty, nabývá na popularitě i AI generující obrázky podle slovního zadání. Problém je v tom, že se takové aplikace musí na něčem učit, což nezřídka naráží na otázku autorských práv. Dvě přední technologické společnosti teď oznámily, že chtějí pamatovat i na kompenzace pro autory a další kreativní profese.

Adobe přidalo umělou inteligenci do svých nejoblíbenějších produktů jako je Adobe Photoshop nebo Adobe Illustrator s cílem urychlit tvorbu obrázků i textových efektů s poznámkou, že tvůrci, jejichž práci nástroj využije, dostanou odměnu.

Nvidia pak zpřístupnila svou novou službu s názvem Picasso, která využívá AI na tvorbu obrázků, videí nebo 3D vizualizací na základě textového popisu. Nvidia vytrénovala technologii na obrázcích z fotobank jako jsou Getty Images, Shutterstock nebo právě Adobe – a rovněž plánuje vyplácet honoráře.

To představuje zlom v přetrvávajícím napětí mezi majiteli autorských práv a nastupujícími technologiemi. AI generující obrázky se učí na miliardách snímků, ale jestli je jejich využití legální, není vždy zcela jasné.

Getty Images tak například letos dala k soudu Stability AI, tvůrce programu Stable Diffusion. Tvrdí totiž, že si z její databáze programátoři zkopírovali bez souhlasu přes dvanáct milionů obrázků.

„Spolupráce s Nvidia je ukázkou udržitelného vývoje umělé inteligence a také unikátnosti našeho obsahu,“ uvedl šéf Getty Images Craig Peters. „Je to v souladu s naším přesvědčením, že tvůrčí AI je vzrušující nástroj, který by měl být založen na schválených datech a soukromí jednotlivce,“ dodal.

Zeptali jsme se umělé inteligence, jak budou vypadat iPhony. Toto je výsledek

Adobe uvádí, že její nový nástroj nazvaný Firefly umožní uživatelům vytvářet obrázky či videa na základě slovního popisu. Protože se umělá inteligence v tomto případě cvičila na obrázcích patřících Adobe, volně licencovaných zdrojích nebo starších snímcích s vypršenými autorskými právy, měly by výsledné výtvory být bezpečné ke komerčnímu využití, uvádí firma.

Adobe také usiluje o zavedení univerzálního označení „netrénovat“, které by fotografům umožňovalo označovat své snímky a zabránit tak jejich využité pro cvičení umělé inteligence.

„Usilujeme o to, aby vše bylo vstřícné pro tvůrce,“ uvedl technický ředitel Adobe Ely Greenfield.

Pokud uživatel výslovně požádá, aby systém vygeneroval obrázek ve stylu konkrétního umělce, nebude se podle Greenfielda umělá inteligence po živém tvůrci opičit. „Pokud někdo chce použít váš styl, měl byste mít právo to zpeněžit, svůj styl mu prodat,“ míní Greenfield.

Picasso od Nvidie je součástí cloudových produktů založených na umělé inteligenci, které firma představila na vývojářské konferenci GTC. „Je to základ něčeho, co věříme, že bude pro trh zajímavé,“ říká viceprezident Nvidie ke spolupráci s Getty Images.

„Softwarové firmy nebo vlastně žádné společnosti nechtějí využívat obrazovou AI a nevědět přitom, kde se vzala zdrojová data,“ dodává.

„Živobytí tvůrců obsahu závisí na respektování jejich duševního vlastnictví a tvůrčího úsilí,“ říká Craig Peters z Getty. „Věříme, že inovaci a kreativitě se daří v prostředí, kde umělci, fotografové, tvůrci videí a kreativci mohou být za svou práci spravedlivě odměněni, zvláště když je využívána pro komerční účely,“ uzavírá.