Za špatný proud musí být sleva, apeluje regulační úřad

  1:14aktualizováno  1:14
Obyvatelům jedné jihočeské obce se nedávno chybou krátkodobého přepětí v síti doma roztekly zásuvky. Ačkoliv energetické firmy svou chybu při dodávce proudu uznají, často se brání hradit odběratelům náhrady. Problémy s kvalitou dodávky elektřiny se množí, a proto se Energetický regulační úřad rozhodl zasáhnout.
Energetické firmy, konkrétně jde hlavně o ČEZ, E.ON a PRE, se náhradám či slevám brání a leckdy spotřebitelům tvrdí, že na úlevy nemají nárok.

Energetické firmy, konkrétně jde hlavně o ČEZ, E.ON a PRE, se náhradám či slevám brání a leckdy spotřebitelům tvrdí, že na úlevy nemají nárok. | foto: MF DNES

"Dráty staré, vedení staré, všechno špatné. Když bydlí v domě dvě rodiny a každá má pračku, nevyperou nic. Buchty se pečou v elektrické troubě místo jedné hodiny dvě," shrnuje potíže s dodávkou elektřiny obyvatelka východočeské obce Opatovec.

"Nejpozději do konce června svoláme na úřad jednání s šéfy energetických firem. S nadsázkou řečeno jim mimo jiné sdělíme, aby si umravnili svůj personál," uvedl ředitel odboru elektroenergetiky Energetického regulačního úřadu Stanislav Trávníček.

Úřad za poslední rok řešil zhruba stovku podnětů odběratelů elektřiny na nekvalitní dodávky či neoprávněné odpojení od proudu a zhruba 160 stížností na účtování cen. A jen v minulých týdnech mu na stole přistálo pět dopisů žehrajících na chování energetiků, kteří lidem ukvapeně odstřihli elektroměr a pak se domáhali tisíců korun za jeho nové připojení.

Na jednání chce podle něj úřad šéfy například upozornit, že už více než rok platí vyhláška o kvalitě dodávky elektřiny. Z té mimo jiné vyplývá, že pokud proud kolísá, mají spotřebitelé nárok na slevu.

"Pokud by společnosti odmítaly slevy odběratelům dávat, jsme připraveni určit vyhláškou, že musí dát v daných případech slevu například padesát procent z účtované ceny," upozornil Trávníček.

Častým problémem je podle úřadu i příliš horlivé odstřihávání elektřiny lidem či firmám, kteří udělají chybu při placení. Pokud například energetici evidují jen jednu nezaplacenou složenku, pochopitelně ji mohou vymáhat, podle zákona však nemají právo hned odpojit proud. Nezaplacení totiž musí být opakované.

Energetici: Je to složité
Energetické firmy, konkrétně jde hlavně o ČEZ, E.ON a PRE, se náhradám či slevám brání a leckdy spotřebitelům tvrdí, že na úlevy nemají nárok. Stížnost třeba na nekvalitní proud vyřídí s tím, že postaví nové vedení, to však trvá až několik let. "Po tu dobu ale odběratelé mají nárok na slevu," řekl Trávníček.

Energetické firmy namítají, že zjišťování, jak a kdy k nekvalitní dodávce proudu došlo a jak dlouho trvala, je složité, a proto se slevou váhají. "V každém případě je zákazníkům možné nahradit škodu na spotřebičích, které prokazatelně byly zničeny podpětím v síti," říká mluvčí elektrárenské firmy ČEZ Ladislav Kříž.

Problémy s nekvalitní dodávkou elektřiny připouští i E.ON, avšak stížnosti v této věci podle něj dosahují zhruba jednoho procenta ze všech řešených případů. "Informovanost občanů o uvedené vyhlášce se však zvyšuje a do budoucna lze očekávat i nárůst těchto stížností," říká mluvčí E.ON Vladimír Vácha.

Firma podle něj v jednotlivých případech zničené spotřebiče zaplatí, avšak na základě důkladného "prověření oprávněnosti stížnosti".

Jak vlastně chybu energetiků zjistit a dokázat, však není úplně jednoduché. Podle regulačního úřadu lze těžko přišít energetikům prasklou žárovku, chyby v dodávce proudu však lze zjistit nejlépe na elektrických spotřebičích, tedy když se "spálí" mikrovlnná trouba či varná konvice. Měření napětí pak musí provést specializovaná firma.

Pokud jde o ukvapené odpojování elektroměrů, E.ON i ČEZ říkají, že jde o výjimky, protože se zákazníky vždy nejdříve komunikují, posílají upomínky nebo je kontaktují i telefonicky.

"Pokud však chybu nenapraví, pak lze těžko odpustit nezaplacení. Bereme jako samozřejmost, že v obchodě musíme také vždy zaplatit za nákup a těžko se můžeme odvolávat na to, že když zde pravidelně nakupujeme, tak pro jednou zaplatit nemusíme," říká Kříž.

Například E.ON jen letos z důvodu neplacení odpojil přes dvanáct set zákazníků, z toho drtivou většinu tvořily domácnosti. "K neoprávněnému odpojení našeho zákazníka však dochází velmi zřídka," brání firmu Vácha. Většinou jde podle něj o situace, kdy se do bytu či kanceláře s dluhem za elektřinu nastěhuje nový, nic netušící nájemník. Než se na něj elektroměr přepíše a změna se nahlásí energetikům, jejich komando elektroměr odpojí.

Lidé, kteří se cítí energetiky poškozeni, mohou o náhradu škody požádat dodavatele nebo distributora elektřiny písemně, e-mailem, po internetu či faxem. Na vyřízení mají pak firmy zákonem určené lhůty, kdy musí případ vyřídit.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

Letoun etiopských aerolinií Boeing 737-800 stojí na mezinárodním letišti v...

Pilot letounu, který se v neděli zřítil krátce po startu z hlavního města Etiopie Addis Abeby, již tři minuty po startu...

Další z rubriky

TEST DNES: Kousek hořké čokolády je lepší než „dia“ pamlsek

Ilustrační snímek

S kily navíc bojuje 71 procent českých mužů a skoro 57 procent žen. Jak však ukázal test MF DNES, hubnutí nepomůže...

Velký nákupní bratr. Kamery v obchodech poznají váš věk i náladu

Ilustrační snímek

Interaktivní displeje rozpoznají tvář, věk a pohlaví zákazníka a nabídnou mu zboží na míru. Zhruba dva roky se české...

Začíná boj o použité PET lahve. Budou se používat na výrobu nových

Ilustrační snímek

Z použité plastové lahve od coly či mattonky se stává s nadsázkou řečeno cennost. Zatímco Evropa se snaží omezovat...

Najdete na iDNES.cz