Podle analýzy společnost Incoma GfK otevřelo loni v Česku celkem pět nových obchodních center. Galerie Teplice a Pivovar Děčín rozšířily nabídku v ústeckém kraji, Quadrio a Obchodní centrum Lužiny v Praze. Posledním z pětice bylo Obchodní Centrum Frýda ve Frýdku Místku.
Jak však upozorňuje GfK, ačkoliv předloni byl absolutní počet nových nákupních center stejný, nově vzniklá prodejní plocha byla v roce 2014 téměř o polovinu nižší, tedy 134 tisíce metrů čtverečních v roce 2013 oproti 80 tisícům z loňska.
2007 | 8 |
---|---|
2008 | 9 |
2009 | 4 |
2010 | 2 |
2011 | 1 |
2012 | 3 |
2013 | 5 |
2014 | 5 |
Zdroj: Incoma GfK; *Včetně rekonstrukce starších obchodních objektů, klasická nákupní centra nad 5000 m2 |
Ani pro příští roky nelze očekávat rapidní nárůst. Letos a v roce 2016 otevře jen šest nových nákupních center. Jde o obchodní centra Central Kladno, Galerie Stromovka, AuPark Hradec Králové, dva multifunkční projekty Centrum Palmovka a OD13 Zlín a také outletové centrum The Prague Outlet na severozápadě od Prahy. Dohromady vznikne 100 tisíc metrů čtverečních prodejní plochy, tedy jen o něco málo více než za rok 2014.
GfK přitom i pro následující roky očekává, že se počty nových a revitalizovaných „nákupáků“ udrží zhruba na stejných úrovních. Zatímco zpomalení po roce 2010 způsobil propad ekonomiky, v budoucnu je za tím prostý fakt, že se český trh již nasytil.
„Nákupních center bude přibývat míň a míň. Často přitom půjde o rozšiřování nebo revitalizaci starších center. Pořád je ale ještě určitý prostor na místě bývalých brownfield,“ říká František Diviš z Incoma GfK.
Pražské Quadrio otevřelo loni v říjnu:
31. října 2014 |