Ve Velké Británii pro Tesco zajišťuje věrnostní karty Clubcard, skrze které informace o zákaznících sbírá, společnost Dunnhumby.

Ve Velké Británii pro Tesco zajišťuje věrnostní karty Clubcard, skrze které informace o zákaznících sbírá, společnost Dunnhumby. | foto: Tesco

Tesco se chystá na Velkého bratra v Česku

  • 58
Ve Velké Británii přezdívají Tesku, obchodnímu řetězci, který se v Česku rozrostl na téměř sto prodejen, Velký bratr. Díky systému zákaznických karet vědí, jak často chodíte nakupovat nebo jestli máte radši rajčata či špenát. Podobný systém se chystá také v České republice.

Na základě systému karet vás v Británii dokáže Tesco přesně cílenou nabídkou či slevami nalákat opakovaně do své prodejny. Za to se musíte smířit s tím, že na vás vidí.

Všechno se Tesco dozví se souhlasem zákazníků z věrnostních karet, které nosí v peněženkách dvanáct milionů Britů. Nyní začalo Tesco dělat kroky směrem k tomu, aby mohlo podobný systém spustit v budoucnu i v České republice.

Ve Velké Británii pro Tesco zajišťuje věrnostní karty Clubcard, skrze které informace o zákaznících sbírá, společnost Dunnhumby. Ta nyní podepsala s Teskem smlouvu, že svou spolupráci rozšíří do dalších zemí. Mezi ně bude podle dubnové tiskové zprávy patřit nově právě Česko, ale i Slovensko, Polsko či Maďarsko.

„V některých zemích půjde také o spuštění věrnostního programu pro zákazníky Clubcard,“ uvedla společnost Dunnhumby, která z větší části už patří britskému řetězci. Kdy k tomu v Česku dojde, nechce zatím Tesco odhalit. „V tuto chvíli nemůžeme potvrdit informace o tom, že chystáme spuštění vlastního systému věrnostních karet,“ říká Lucie Turnovská z tiskového oddělení řetězce s tím, že však pečlivě sledují trh, na co je připraven.

Podepsání smlouvy se společností Dunnhumby se podle ní týká získávání dat o nákupních zvyklostech zákazníků. Teprve poté, až firma provede výzkum trhu, Tesco zváží „možné inovace a načasování a jejich představení zákazníkům,“ dodává opatrně Turnovská.

Společnost Dunnhumby na otázky MF DNES ani po týdnu neodpověděla. Zdrženlivost Teska dopředu se vyjevit se svými plány je zřejmě v tomto případě na místě, a to nejenom kvůli konkurenci.

Ve Velké Británii, kde u nich zákazníci nakoupí celou třetinu všech potravin, vyvolává obří informační databáze Teska velké debaty. Pro opatrnost hraje i to, že v Česku nejsou věrnostní karty na tomto principu příliš rozvinuté.

Dvanáct milionů karet
Ve Velké Británii se Tesco a jeho věrnostní karty staly fenoménem. Pravidelně je totiž využívají miliony lidí – o nich všech ví obchodní řetězec detaily, které by leckdo raději utajil. Zpočátku to nebylo příliš populární, protože Tesco nechtělo říci, jaké informace o lidech sbírá.

Díky tomuto systému může Tesco zahrnovat zákazníka přesně cílenými pozornostmi, například slevami na věci, které pravidelně kupuje. Každý držitel karty dostává jednou za čtvrt roku dopis s výpisem, kolik bodů za nákupy získal a co získá za slevy.

Tesco letáky

Navštěvujete rádi
prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Tesco dále přizpůsobuje regály svých prodejen tomu, jací zákazníci tam chodí a co nakupují. Takže třeba obchody v centru Londýna se zaměřují na úředníky a manažery a prodávají hlavně sendviče a hotová jídla.

V Česku se sice obchody na různých místech od sebe také liší, ale zatím nemají tak detailní informace o tom, kdo do nich chodí. Systému věrnostních karet a získávání informací o zákaznících je také připisován úspěch a síla Teska ve Velké Británii.

Šéfka Dunnhumby Edwina Dunnová tvrdí, že poté, co jejich data začne řetězec využívat, mu stoupnou tržby o tři až čtyři procenta. I v tuzemsku využívá řada obchodníků věrnostní karty už dnes. Zatím je však nemají tak propracované, pokud jde o zpracovávání údajů od zákazníků.

„Informace z věrnostního programu zatím nevyužíváme. Máme pouze informace z pokladen našich obchodů, které nám umožňují vyladit nabídku a přizpůsobit ji našim klientům,“ říká za Yves Rocher Ilona Krejčíková.

Pokud tady Tesco věrnostní karty zavede, bude to plus i pro další firmy na trhu. Dunnhumby má část příjmů z toho, že databáze o zákaznících Teska a jejich zvycích prodává dalším velkým firmám. „V případě, že nás společnost osloví s nabídkou, budeme se tím zabývat,“ říká Marian Pavelka za Coca-Colu s tím, že v tuto chvíli však o ničem nevědí.