Spotřebitelé si stěžují na praktiky Telefóniky O2.

Spotřebitelé si stěžují na praktiky Telefóniky O2. | foto: Profimedia.cz

Telefónica O2 opět klame zákazníky. Nutí je platit i po výpovědi

  • 101
Pro společnost Telefónica O2 znamená 24 měsíců ve skutečnosti o dva více, tvrdí Sdružení obrany spotřebitelů. Pokud totiž zákazník uzavře smlouvu na dva roky a poté ji chce vypovědět, musí se smířit s tím, že ho firma bude mít ve svých rukou až o dva měsíce déle. Podle SOS jde o klamání zákazníků.

Sdružení obrany spotřebitelů se začalo případem zabývat poté, co se na něj obrátila spotřebitelka, která uzavřela se společností Telefónica O2 smlouvu na 24 měsíců. Po uplynutí této lhůty chtěla smlouvu vypovědět. Bez úspěchu.

Telefónica O2 její požadavek neakceptovala. Odvolávala se na všeobecné obchodní podmínky.

Odejít od smlouvy? Jedině s pokutou
"Pokud zákazník využije speciální nabídku, zavazuje se, že po dobu platnosti závazku z využití speciální nabídky nevypoví smlouvu (dle Všeobecných podmínek). To ale vůbec neznamená, že účastník nemůže smlouvu vypovědět. Může. Nejprve požádá o zrušení poskytování zvýhodnění ze speciální nabídky, následně zaplatí výzvu k úhradě záruky na smluvní pokutu. Potom může podat písemnou výpověď," uvedl zástupce mluvčího Telefóniky Vlastimil Sršeň.

. Speciální nabídka

Spotřebitelka využila Speciální nabídku a uzavřela smlouvu na dobu neurčitou a zároveň podepsala dohodu o době minimálního trvání smluvního vztahu v délce 24 měsíců. Zde je však rozpor mezi informací podanou před uzavřením smlouvy a realitou.

V podmínkách společnosti Telefónica O2 je stanoveno, že během doby závazku nelze smlouvu vypovědět a zároveň je stanovena výpovědní lhůta jeden měsíc od 1. dne následujícího měsíce.

V praxi to znamená, že pokud se spotřebitel operátorovi "upíše" například do 2. června, až následující den může podat výpověď, avšak smlouva platí dál až do 31. července. 

"Přestože je ve smlouvě uveden počet měsíců 24, ve skutečnosti je doba závazku delší. Spotřebitel tak fakticky musí za služby O2 platit po dobu minimálně 25 až 26 měsíců," vysvětluje Tomáš Liškutín z SOS.

SOS považuje toto jednání za nekalou obchodní praktiku. "Spotřebitel by měl mít možnost smlouvu vypovědět tak, aby nemusel proti své vůli využívat a platit služby, o které již nemá zájem a které jsou nad rámec úvazku vyplývajícího ze Speciální nabídky," dodává Liškutín.

Podle Sršně neplatí, že by Telefónica účastníka nutila, aby čerpal služby po delší dobu, než je závazek. Ihned po podání písemné výpovědi může požádat o dočasné odpojení čísla do skončení výpovědní lhůty a nejsou mu účtovány paušální poplatky za tarify a služby.

Není to poprvé
Podle sdružení nejde o první pochybení operátora. Rada pro reklamu nedávno udělila společnosti pokutu ve výši 200 tisíc korun za reklamu lákající na víkendové volání zdarma v pevné a mobilní síti. - čtěte Telefónica O2 dostala pokutu 200 tisíc za klamavou reklamu