(Ne)vznešené pivo

  • 2
Tak jako jinde ve světě je normální zajít na víno či na kávu, v Česku se chodí na pivo. Někdy se zdá, že návštěvníkům hospod je skoro jedno, co pijí. Jakou teplotu by však mělo pivo mít a můžete je vrátit, když zapáchá? Piva se dříve rozdělovala podle stupňů či procent (obsah extrahovaných látek v mladině), nyní se dělí podle normy Evropské unie na tři kategorie: výčepní, ležáky a speciály.

Výčepní jsou 7, 8 a 10stupňová piva. Ležáky jsou 11 a 12stupňová piva, speciály obsahují do 18 procent extrahovaných látek v mladině. Speciály se pojmenovávají podle použitých surovin nebo přídavných látek, například pivo pšeničné, jahodové, kvasnicové, šampaňské. Kromě nealkoholického piva existuje i pivo pro diabetiky.

Jak servírovat

Podle odborníků z vysoké školy hotelové by teplota českých piv měla být v létě 6 stupňů a v zimě 8 stupňů, zahraniční piva se mohou pohybovat až kolem 14 °C. Správně natočené pivo musí „kroužkovat“ – po každém upití pivo uvnitř sklenice zanechá bílý proužek. Pivo by se mělo vypít do pěti minut, aby byla zachována jeho kvalita. Pěna musí po tu dobu vydržet. Pokud chcete natočit neobvyklou míru, záleží na dobré vůli personálu, zda vám vyhoví. Lahvové pivo musí číšník podle zákona na ochranu spotřebitele otevřít až u stolu.

Kdy reklamovat

Pokud dostanete pivo pod rysku, ihned je vraťte. Máte ze zákona právo dostat správnou míru. Jestliže číšník odmítne pivo dotočit s tím, že počká, až „dojde“, v žádném případě si nenechávejte poté zvětralé pivo dotáčet, ale požádejte o nové. Raději však nikdy nečekejte, nemá totiž co dojít, pěna se v tekutinu nepromění.

Pivo rovněž reklamujte, pokud je zakalené, plavou v něm nečistoty, je zvětralé, zapáchá. Jestliže vám číšník nevyhoví, obraťte se na vedoucího či majitele. Pokud ani u nich neuspějete, máte podle odborníků z vysoké školy právo nekvalitní pivo neplatit. Nesmíte je však vypít. Pivo vraťte, i pokud sklenice zapáchá či je špatně umytá.

Dobrá hospoda či restaurace nepovažuje pivo za sprostý nápoj. Točí je do vysokých sklenic, natočí klidně i dvě deci, vždycky ve správné teplotě a nikdy zakalené či pochybné kvality. Ve špatné hospodě se nestarají dostatečně o výčepní zařízení, takže pivo zapáchá a plavou v něm nečistoty. Navíc točí pod míru a zákazníci musí čekat, až pivo „dojde“. Pak už však pijí jen zvětralou břečku.

Jak se bránit
- lahvové pivo si nechejte otevřít vždy až u stolu
- závadné, zapáchající pivo v nečisté sklenici vraťte a požádejte číšníka o nové, můžete na problém upozornit hygienickou stanici
- pivo natočené pod míru ihned reklamujte, pokud u personálu neuspějete, obraťte se svou stížností na nepoctivou hospodu nejlépe na Českou obchodní inspekci