Němci kralují českému maloobchodu. Následují Nizozemci a Britové

  18:40aktualizováno  18:40
Největší obchodní řetězce na českém trhu ovládají majitelé hlavně z Německa. Ve třiceti největších řetězcích s převahou rychloobrátkového zboží, které celkem vytváří roční tržby 392 miliard korun, ovládají němečtí majitelé 39,8 procenta. Na tuzemské firmy připadá 23,1 procenta, nizozemští vlastníci ovládají 18,1 procenta.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Vlastníci z Velké Británie ovládají 11,1 procenta a z Francie 0,4 procenta. Do první pětky obchodníků podle tržeb patří v ČR Kaufland, Ahold, Tesco, Lidl a Penny. Vyplývá to z analýzy společnosti Bisnode. Žebříček TOP 30 obchodníků sestavuje každoročně časopis Zboží&Prodej ve spolupráci s GfK.

Lidl úspěšně rozjel stravenkový byznys. Řetězec sází na nízkou provizi

Největší společností s českým kapitálem v žebříčku je Geco na sedmém místě, která v ČR provozuje mimo jiné síť prodejen s tabákovými výrobky, s obratem 30 miliard Kč.

Jinak obchodní společnosti s českými vlastníky figurují především v druhé části žebříčku. Patří k nim mj. JIP východočeská, JAS ČR, Maloobchodní síť Hruška, Peal, Solvent ČR (drogerie Teta), Rosa market (Potraviny ENAPO), COOP družstvo H.Brod, Jednota s.d. České Budějovice, Flosman či družstva CBA.

Svaz českých a moravských spotřebních družstev (Skupina COOP) sdružuje 47 spotřebních družstev, která provozují dohromady téměř 2 700 prodejen. Loni vykázala družstva dohromady obrat přes 26,8 miliardy Kč. Většina z nich se ale do žebříčku TOP 30 nedostala.

Silný německý soused

Převaha německého kapitálu má podle šéfredaktora časopisu Zboží&Prodej Petra Hříbala základ v geografické blízkosti a také v dostatečné jazykové vybavenosti místních manažerů, kteří byli hlavně v počátcích rozvoje moderního maloobchodního prodeje vítanou pomocí a bonusem.

„O vysokém stupni provázanosti našich ekonomik, která se projevovala a projevuje i v potravinářství a maloobchodě, ani není nutné mluvit. A k umístění řetězců s českými vlastníky hlavně ve druhé části žebříčku bych jen doplnil, že kdyby byla skupina COOP brána jako jednotný ekonomický celek, tak by se svými výsledky zařadila do první desítky,“ dodal Hříbal.

Český trh je tak rozebrán nadnárodními řetězci. Působí zde dlouhodobě a investovaly miliardy korun do svých sítí. Živo je ale podle odborníka na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavla Kulhavého v segmentu nových on-line hráčů, kde se profilují zejména firmy s českými vlastníky. Roční tempa růstu celkového on-line prodeje se v Česku pohybují v řádu desítek procent.

Český spotřebitel je při chuti

„V absolutních číslech však mají k tradičním řetězcům supermarketů a hypermarketů zatím daleko. I proto by k výraznějším změnám na českém maloobchodním trhu mohlo dojít užším propojením tradičních řetězců s on-line prodejci, neboť úspěšný maloobchodní model představuje kombinaci kamenných prodejen a on-line světa,“ řekl Kulhavý.

Češi utrácejí jako diví. Vrhli se i na zboží, které nutně nepotřebují

Největším obchodním řetězcům v Česku se v posledních dvou letech daří. Rychle jim rostou zisky a zvyšují obrat. Podíl obchodní marže na tržbách v maloobchodu s převahou potravin v roce 2015 dosahoval 22 procent.

Například německé diskonty Lidl vykázaly v Česku ve finančním roce 2015/2016 rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun, meziročně o 55 procent více. Tržby stouply na 38,3 miliardy Kč. České obchody Tesco ve stejném finančním roce vykázaly rekordní zisk 3,3 miliardy Kč. Tržby dosáhly 43,6 miliardy Kč.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

TEST DNES: U prosecca neplatí, že by nejdražší muselo patřit k nejlepším

Test prosecca

Lehké, příjemné, nekomplikované. Taková pověst provází prosecco, nejprodávanější šumivé víno na světě, které před pěti...

TEST DNES: Výsledky testu rychlosti nákupů před svátky

Ilustrační snímek

V testu jsme měřili čas, který stráví zákazníci vybraných obchodů při samotném nákupu, ve frontě před pokladnou a při...

TEST DNES: Úplné výsledky testu ovocných smoothie

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtrnáct vzorků smoothie koupených v obchodních řetězcích, e-shopech a specializovaných ovocných...

Najdete na iDNES.cz