Každá loď chce jinou vodu

  12:22aktualizováno  12:22
- Bohužel nežijeme v tropech, abychom si mohli postavit balsový vor a plout po řece, kam nás voda donese. Také na to nemáme tolik času. Před každým vodákem tedy stojí otázka: "S jakou lodí?" Na tuzemských vodách je drtivá obliba dvoumístných kanoí. Zatím převládají laminátové typy odvozené od populární Vydry. Laik mezi nimi rozdíly téměř nepozná. Stále více se prodávají i plastové kanoe. Bývají o něco těžší než laminátové a jejich cena je přibližně dvojnásobná.
Občas lze na řece ještě zahlédnout starou klasickou žebrovku. Mnoho se jich dnešních dnů už nedožilo, protože dřevo je sice ušlechtilý materiál, ale vyžaduje pečlivou údržbu.

Kajak je rychlejší než kanoe

I v našich zemích, kde stále kralují kanoe, se stále častěji objevují vodáci, kteří touží po turistickém, rekreačním či dokonce rychlém mořském kajaku. Zatím nejméně se v tuzemsku jezdí na v přímořských státech oblíbených kajacích bez paluby. Jezdec sedí jen na plováku a nohy má zapřené do popruhů na jeho bocích. Jejich výhodou je velmi snadné opuštění lodi, pokud se převrhne. Hodí se tedy pro začínající jezdce. Turistické kajaky pro plavbu na dovolené jsou rychlejší než kanoe. Pro plavbu na velkých řekách, jako je Vltava v Praze, jezerech, rybnících a přehradách jsou vhodné rekreační kajaky. Jejich špice jsou ostřejší a mírně zdvihnuté, záď může být vybavena stabilizátorem nebo dokonce kormidlem. Tyto kajaky mají větší otvor pro sezení, pohodlnou sedačku a zádovou opěrku a lze s nimi plout například i po Lipně za větru ve vlnách. Zvláštní kategorií takovýchto lodí jsou kajaky na moře. Bývají delší, štíhlejší, špice mají ostré a zvednuté a přesto jsou stabilní. Jedou rychle a dobře překonávají i větší vlny. Na úzké řece s nimi vodáci samozřejmě neuspějí. Jejich vybavení je různorodé od základního provedení bez kormidla a vodotěsných komor až po detailní vybavení včetně kompasu, držáků na mapu a dalších vymožeností pro příbřežní plavbu mezi ostrovy. Zatímco váha plastového dvoumístného mořského kajaku se bude pohybovat okolo čtyřiceti kilogramů, ultralehký model z kevlaru a uhlíkových vláken váží jen okolo patnácti kilogramů.

Nafukovací rafty vytlačily pramice

I u nafukovacích lodí převažuje obliba kanoí nad kajaky. Na rozdíl od kanoí se však z řek vytrácejí pramice. Pro dětské kolektivy nebo jen pro společenskou plavbu je stále více nahrazují nafukovací čluny. Laminátová pramice totiž váží okolo tři čtvrtě metrického centu a lze ji stěží převážet osobním autem. Raft váží polovinu a dá se sbalit do kufru škodovky. Kanoe či kajak se při váze okolo patnácti kilogramů dá odnést na zádech do vlaku či autobusu. Rafty jsou obvykle určeny pro čtyři až šest lidí. Mohou být s otevřenou zádí nebo jako souměrný člun oválného tvaru s uzavřeným dnem. U lepších lodí jsou důležitou součástí pojistné ventily, které v případě velkého tlaku uvnitř trochu vzduchu upustí a tím zabrání prasknutí plavidla. Ostatní nelze ponechat na slunci bez průběžného odpouštění vzduchu. U nafukovacích člunů je důležitá i tak zvaná samovylévací schopnost. Výrobci raftů nechávají odtékat vodu ve člunu otvory po obvodu dna, u kanoí či některých kajaků používají i rukáv umístěný v zadní části lodi tak, aby do lodi voda nevnikala, ale naopak odtékala co nejrychleji ven.

Plast předčí laminát, ale je dražší

Levné kanoe se stále vyrábějí z laminátu. Vodák je sice snadno prorazí, ale na zalepení díry stačí umělá pryskyřice a trochu tkaniny se skelných vláken. Kajaky a kanoe z lineárního polyetylenu jsou odolné proti nárazům do kamenů i proti oděru. Opravy jsou však možné jen ve specializovaných firmách. Kanoe z vrstvených polyetylenů a plastů na bázi ABS bývají ještě o něco těžší a i malinko dražší. Tuhost těchto lodí je poněkud větší něž u lineárního polyetylenu, ale oděruvzdornost je menší. Když se prodře například vystouplý kýl, lze loď jen těžko opravit. Takové lodě se tedy hodí na vodnaté řeky, nikoliv na suché kameny a dno pokryté mechem. Moderní kevlar-uhlíkové materiály snižují váhu plavidla, ale vliv na pevnost je v kombinaci se skelnými tkaninami poněkud diskutabilní, zvláště vzhledem k podstatnému zvýšení ceny. Kanoe s kulatějším dnem se lépe řídí v klikatých zákrutech horních toků řek a naopak kanoe s vnějším kýlem a plochým dnem je stabilnější a jede lépe rovně. Hodí se více na velké vodní plochy. Pozor však na zvednuté špice kanoí jako z Vinetoua. Opře-li se do nich na jezeře vítr, s rovnou plavbou nastanou potíže. Jakékoliv tvarové výstupky ve dně lodi zlepšují směrové vedení kanoe při plavbě a zhoršují její točení. Nejen tuhost dna, ale i výška boků kanoe je důležitá pro pohodu plavby. Některé kanoe mají nižší boky a již při plavbě v menších peřejích se přes boky zalévají. Materiál hraje roli i při výběru nafukovacích lodí. Obvykle platí, že čím je plavidlo odolnější, tím je dražší. V současné době se běžně používá nitril a hypalon.

Jakou loď zvolit

Stojatá voda

- odpočinek - nafukovací kajak 7-8000 Kč
- turistika - rekreační kajak 12-30 000 Kč
- rekreační kajak dvoumístný 25-35 000 Kč
- mořský kajak 20-95 000 Kč

Klidná řeka, občas jez

- laminátová kanoe 7500-15 000 Kč
- plastová kanoe 15-35 000 Kč
- nafukovací kanoe 13-60 000 Kč

Divoká řeka

- laminátový kajak 6-7 000 Kč
- plastový kajak 13 000-30 000Kč
- raft 25-100 000 Kč

Úzká říčka nebo potok

- plastový kajak 12-30 000 Kč

Poznámka: Ceny uvedených typů lodí jsou orientační.
Pramen: HG SPORT Praha


Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Většina Filipínců nemá ani bankovní účet. Čech jim půjčuje online

Filipínský startup Oriente je zaměřený na spotřebitelské úvěry přes mobilní...

Sedmatřicetiletý Vlastimil Hrabal pracoval pro firmu ze skupiny PPF Petra Kellnera, loni v dubnu však změnil dres a...

Víčka na PET lahvích brzy jen s poutky. Nařízení EU dělá výrobcům starosti

O konci plastových brček, tácků nebo příborů ví snad každý, ale že PET lahve...

Že se blíží konec plastových brček, tácků nebo příborů, ví asi každý. Ale že PET lahve budou muset mít k sobě pevně...

TEST DNES: Pilulky z internetové lékárny máte doma do tří dnů

Ilustrační snímek

Otázka pro aktuální test MF DNES zněla, zda má vůbec smysl nakupovat léčebné přípravky online. Je to vážně bezpečné,...

Najdete na iDNES.cz