Každý Čech sní 16 balení chipsů za rok. Spotřeba prudce roste

  3:00aktualizováno  3:00
Spotřeba slaných chipsů a snacků v Česku znatelně roste. Rivalita výrobců se mezitím stále více přesouvá na pole, kde má hlavní slovo trouba místo fritovací pánve, šetrnější oleje, pomalejší smažení a méně soli.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Za slané pochutiny Češi utrácejí čím dál víc peněz. Od loňského do letošního srpna 2017 vydali za ­bramborové lupínky téměř dvě miliardy korun, tedy meziročně o 13 procent více. Téměř 3,7 miliardy, tedy o ­9 procent více, utratili za slané snacky, ukazují data společnosti Nielsen.

Důvodem není zdražování, ale větší chuť. Silně totiž narostly i ­prodeje v obchodech. „Zájem je rostoucí - zákazníci více nakupují i­ pro svou potřebu, ne jen z důvodu společenské akce,“ potvrdil trend mluvčí Tesco Václav Koukolíček.

Zeleninové chipsy jsou zdravější? Omyl, jsou plné škodlivin

Češi za rok spořádali 12,4 tisíce tun chipsů. To je přesně o deset procent více než v předchozím roce a o 21 procent více než v roce 2015. Pro srovnání: nárůst spotřeby za dva roky znamená, že zatímco každý Čech v průměru v roce 2015 spořádal 13 balení chipsů o hmotnosti 70 gramů, loni to bylo už 16 balení.

Zhruba polovičním tempem poslední dva roky roste i sortiment slaných snacků, které stále v nabídce převažují - prodalo se jich přes 24 tisíc tun.

Jejich prodejům pomáhají i varianty, které výrobci označují za zdravější. Přibývá zeleninových chipsů (loni je pod svou značkou uvedl také diskont Lidl) nebo brambůrků a snacků, které projdou šetrnější úpravou. Palmový tuk výrobci nahrazují slunečnicovým či řepkovým olejem. 

Smaží při nižších teplotách, aby snížili obsah ostře sledované látky akrylamid, spojované se vznikem rakoviny. Akrylamid se však v překvapivém množství našel i v zeleninových chipsech, ukázaly loni laboratorní testy, které si nechala vypracovat MF DNES.

Chipsy jdou do trouby

Do Česka teď přichází další novinka. Značka Lay’s společnosti PepsiCo jde na trh s pečenými chipsy Oven Baked. Brambůrky ve dvou variantách (slané a jogurtové s bylinkami) namísto olejové lázně míří do pece. Podle výrobce pochytají o polovinu méně tuku. Firma je nabízí v Belgii, Nizozemsku či USA. „Chceme oslovit rozrůstající se skupinu zákazníků, kteří berou ohled na zdravější životní styl,“ říká generální ředitel PepsiCo ČR Josef Neumann.

Zájem o zdravější varianty snacků a chipsů podle průzkumu agentury Euromonitor v Česku loni rostl a poptávka se bude dál zvyšovat. Část obchodních řetězců je však skeptická.

„Stále vítězí klasické výrobky, na které jsou zákazníci zvyklí. Výraznější zájem o ‚zdravější‘ druhy nezaznamenáváme,“ uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Podle Globusu tato nabídka láká malou skupinu lidí, která už přestala růst, a prodeje nyní stagnují. Euromonitor však předpokládá, že alternativy spolu s pečenými chipsy přitáhnou více zákazníků. O ty hlavní rivalové na trhu ostře bojují.

Boj hoří hlavně mezi lídry PepsiCo a Intersnack s vlajkovou lodí Bohemia Chips. Druhé zmíněné firmě několik let klesá tržní podíl. Loni se podle Euromonitoru v kategorii snacků ztenčil o dvě na 23 a v chipsech ze 49 na 44 procent. „Firma podcenila rivaly a nebyla v první polovině roku 2016 tak aktivní v promocích,“ míní zpráva. Lay’s má na trhu s brambůrky podíl 23 procent.

Intersnack odmítá, že by jeho pozice na trhu slábla a odvolává se na data společnosti Nielsen, podle kterých je ve slaných pochutinách firma největším hráčem na trhu s podílem 27,5 procenta, následována PepsiCo s podílem 10 procent. Přitom Intersnack rostl o 1,3 procentního bodu, zatímco konkurence o 1,1 procentního bodu. Společnost Niesen redakci DNES.cz data o podílech na trhu v tomto případě neposkytla.

Podívejte se, jak se vyrábí smažené bramborové lupínky:


Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

TEST DNES: Úplné výsledky testu online lékáren

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala osmnáct online lékáren. Do výběru jsme zařadili velké lékárenské řetězce i menší regionální lékárny...

Rizoto za stovku, doprava a balné za 70 korun. Testovali jsme rozvoz jídel

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala v krajských městech firmy, které rozvážejí jídlo. Dobrá zpráva je, že většina kurýrů přijela včas a...

Polské maso nabízely podniky v Praze jako argentinské, steak za tisícovku

Řezník v obchodě v polském městě Gdyně aranžuje hovězí maso.

Restaurace, které odebíraly v Praze hovězí z problematických polských jatek, je následně vydávaly za argentinské....

Najdete na iDNES.cz