Čaj na hubnutí je dalším podvodem zásilkové služby I.D.M.

- Zásilková služba International Direct Marketing, která rozesílá dopisy s milionovými výhrami a pak je nevyplácí, vymyslela na zákazníky další fintu. Ve svém katalogu inzerovala čaj na hubnutí se zárukou vrácení peněz, pokud nebude fungovat. Nebyla to však celá pravda.
Až při pokusu o vrácení čaje se ukázalo, že kromě čaje chce I.D.M. zaslat ještě originál účtu, který byl vložen u zásilky. "Bez tohoto účtu by Vám nemohly být vráceny peníze," napsal pracovník servisu pro zákazníky firmy I.D.M. do vysvětlujícího dopisu, proč klientovi nevrací peníze.
Zákazník si byl ovšem dobře vědom potíží, které I.D.M. jiným zákazníkům již způsobila, a tento účet nedal z ruky. Byl to totiž jediný doklad, že zboží doopravdy zaplatil. Nikdo z firmy totiž během minulých dvou let mnoha zákazníkům neodpovídal na reklamační dopisy, firma ignorovala i úpěnlivé dopisy o vrácení zboží nebo předání údajných výher. O těchto praktikách informovala MF DNES již mnohokrát.
Zákazník tedy poslal I.D.M. aspoň adresní štítek s datem dodání a uvedenou cenou čaje. Ani to však nestačilo a po čtyřech měsících dostal opět tři plechovky čaje nazpátek.
V této souvislosti je nutné upozornit, že Česká obchodní inspekce udělila firmě I.D.M. v roce 1997 dvě půlmilionové pokuty. "Firma se protiprávního jednání dopustila tím, že uvedla na trh výrobky, které nebyly schváleny podle zákonů o státním zkušebnictví a o zdraví lidu," řekl ředitel České obchodní inspekce Zbyněk Suchomel. Odmítl však upřesnit, kterých výrobků se to týkalo. Po udělení první pokuty se I.D.M odvolala a odvolací orgán nejenže pokutu potvrdil, ale udělil jí navíc další půlmilion. "Druhá pokuta byla uložena za porušení zákona o ochraně spotřebitele," dodal Zbyněk Suchomel. Ani v tomto případě neřekl, jakého zboží se rozhodnutí týkalo.
HUBNUTÍ JE VE SKUTEČNOSTI ODVODNĚNÍ ORGANISMU
To, že I.D.M. nevrací peníze, však není to jediné. Údajně čaj na zhubnutí Dr. Chang je pravděpodobně běžný čínský čaj a ani firma není schopna dokázat opak.
Zapečetěná krabice s čajem nese originální označení od výrobce OOlong tea. "Písmeno O zastupuje slovo orange, což je značka pro kvalitnější sortu čaje. Long znamená, že se pěstuje na plantážích v nadmořské výšce nad šest set metrů," vysvětluje prodavač čaje z pražské Růžové čajovny Pavel Fischer.
"Údaje o přesném druhu čaje nezveřejníme, protože je to tajemství výrobce," říká Eva Ottová z I.D.M. Potvrzuje však, že Dr. Chang je čaj bez jakýchkoliv dalších příměsí. Na každé plechovce čaje byl sice kromě druhu čaje uveden i výrobce Waying HHS z Tchaj-wanu. Tchajwanská pošta ovšem tuto firmu nezná a doporučený dopis s žádostí o upřesnění druhu čaje adresovaný této společnosti zaslala zpět do Česka.
"U čaje Dr. Chang proběhlo řádné schvalovací řízení a výrobek byl schválen rozhodnutím ministerstva zdravotnictví," podporuje úředním razítkem domnělé účinky čaje další pracovnice I.D.M. Ivana Bělská. Úřady však pouze zkoumaly, zda nejsou v čaji jedovaté látky. K jeho zdravotním účinkům se však nevyjadřovaly. K tomu by musel být čaj registrován ve Státním ústavu pro kontrolu léčiv.
Před loňskými prázdninami se o podobný trik s čajem na hubnutí pokoušela i společnost s asijským jménem Džirlo, kterou vlastní Jugoslávec. V celostránkových inzerátech nabízela svůj čaj podobného jména jako I.D.M. - Čang Šlang. Její inzeráty s lidmi, kteří měli po čaji zhubnout, se však ukázaly jako lež.
Hubnoucí efekt některých čajů i kávy vysvětluje v této souvislosti diabetolog pražské Všeobecné fakultní nemocnice Gustav Šindelka: "Při takovém hubnutí jde většinou o falešné snížení váhy vyloučením vody z těla." Bezdůvodné odvodňování organismu je však podle Šindelky zdraví škodlivé. Ručička váhy se také po nějaké době vrací do původní polohy, protože člověk bez vody prostě být nemůže.
"Pokud není snižování váhy úředně potvrzeno při registraci léčiva, tak ho nikdo nesmí inzerovat," říká ředitelka odboru potravinářské výroby ministerstva zemědělství Vlaďka Pivoňková. Firmy ovšem toto nařízení obcházejí tím, že výroky o údajných zdravotních účincích potravin vkládají do úst lidem uvedeným na inzerátech. Při sporech s ministerstvem zdravotnictví pak poukazují na to, že to uvádějí pouze osobní zkušenosti jednotlivců. U čaje Čang Šlang se však ukázalo, že vyfotografovaní lidé kromě pití změnili svůj životní režim, začali sportovat a méně jedli.
Firmy používají plná jména a fotografie svých zákazníků také proto, že reklama s nimi je velmi sugestivní a zákazníci jí více věří než obyčejným inzerátům.
Podobné předpisy o zdravotních tvrzeních v souvislosti s potravinami jako v Česku platí v celé západní Evropě. Přesto se i tam pokoušejí podvodníci vylákat ze zákazníků peníze stejným způsobem jako v Česku. Švýcarský spotřebitelský časopis J`achete mieux například informoval ve svém říjnovém čísle o podfuku s želatinovými kapslemi plněnými výtažkem ze zeleného čaje. Reklamní slogan sice zněl: "Stonásobná síla zeleného čaje nám umožní zhubnout, aniž bychom změnili stravovací návyky," ale žádné vědecké studie podle časopisu nedokázaly, že by bylo možné pomocí čaje odbourat přebytečný tuk v těle. Švýcarské úřady navíc v říjnu nařídily, že všechny výrobky na hubnutí musí být registrovány jako léky, a tak i podrobeny složitým laboratorním a klinickým testům.

Na plechovém obalu údajného čaje na hubnití je napsáno, že obsahuje jen čaj.