Poklidný průběh reorganizace, na které se vedení krachující severomoravské společnosti dohodlo v polovině letošního roku s věřiteli, se nekoná. Plán dlužnické reorganizace, podle něhož nyní firma jede, totiž počítá se vstupem investora, který firmu převezme a bude dál provozovat. Řešení se však znelíbilo jednomu z klíčových věřitelů, České spořitelně.
„Máme výhrady vůči prodejnímu procesu, který nebyl dostatečně dlouhý, neodpovídal standardní struktuře z hlediska množství investorů i času. Nabídka investora je nízká a je hluboko pod znaleckým posudkem,“ říká mluvčí banky Helena Matuszná.
Podle prohlášení banky v insolvenčním rejstříku je investorem jistá společnost Berinda Holding Limited. Ta za zadluženou opravnu nabízí 213 milionů korun. Podle spořitelny je to málo. Banka odkazuje na znalecký posudek společnosti A-Consult plus, který tvrdí, že výtěžek by byl až dvakrát vyšší v případě, že firma bude prodána v konkurzu.
Příběh Job AirU zrodu letecké opravny stál v roce 2007 podnikatel Daneš Zátorský. Vedle ní ještě vznikla letecká společnost Job Air Central Connect Airlines, která provozovala dotovanou linku Ostrava–Vídeň. Aerolinky na rozdíl od opravny skončily už letos v dubnu v konkurzu. Zátorskému na vybudování firmy před šesti lety poskytla Česká exportní banka s Českou spořitelnou a Ministerstvem průmyslu formou půjček a dotací asi miliardu korun. |
Vedení firmy, které prosazuje reorganizaci, s takovými úvahami nesouhlasí. „Cena v konkurzu v posudku je podle nás počítána chybně. Vychází z ceny za pronájem plochy, nezohledňuje místní ceny ani specifika firemních nemovitostí,“ říká Daniel Barč, spolumajitel a šéf Job Air Technic. Naopak sumu nabízenou investorem považuje management za přiměřenou.
Firma by navíc v případě konkurzu přišla o certifikace a pojistky, obchodní smlouvy i o šanci na státní dotace. I to by firmu údajně výrazně znehodnotilo.
Spořitelna však trvá na svém a reorganizaci považuje za méně výhodnou. Naopak reorganizaci údajně dál podporuje Česká exportní banka. Obě banky přitom doposud v případu vystupovaly společně. Ve společném syndikátu patří k hlavním věřitelům, když z celkové miliardy, kterou firma dluží, na ně připadá více než 800 milionů.
Nyní se však podle informací MF DNES jejich pohled na osud firmy liší. Oficiálně ale ani jedna z finančních institucí nechce spory mezi věřiteli komentovat.
Nicméně nejasnosti panují také kolem vybrané společnosti Berinda Holding Limited. Veřejné zdroje v případě této firmy mlčí. Ani zúčastněné strany nechtějí hovořit o tom, kdo za firmou skutečně stojí.
„Obě banky konečné vlastníky investora znají, ale bylo dohodnuto, že bližší informace se zatím dávat nebudou. Jednání totiž ještě neskončila,“ říká k tomu neurčitě Barč. Podle informací MF DNES za společností stojí jistá ruská investiční skupina.
O dalším osudu Job Air se rozhodne až 9. ledna, kdy bude věřitelská schůze schvalovat mimo jiné znalecký posudek společnosti A-Consult plus, na který se odvolává Česká spořitelna.