První čínský autobus společnosti BusLine. Zemek je nyní nakoupil ve velkém pro svou firmu ČSAD Vsetín.

První čínský autobus společnosti BusLine. Zemek je nyní nakoupil ve velkém pro svou firmu ČSAD Vsetín. | foto: MAFRA

Zemek upřednostnil čínské autobusy před českými. Dostane na ně dotace

  • 319
Miliardář Zdeněk Zemek, jeden z největších podnikatelů v tuzemské dotované autobusové dopravě, jako první nakoupil ve velkém na český trh čínské autobusy. Na jejich nákup přispěje výrazně i Evropská unie.

Zemek dodává své firmě ČSAD Vsetín vozy sám přes svoji firmu ČSAD Invest. V první soutěži na 17 autobusů nabídlo nejlevnější cenu Iveco Czech Republic (60 milionů), Yutong nabízený firmou ČSAD Invest (vlastněnou také Zemkem) o téměř dvanáct milionů korun více.

Cena však měla v soutěži jen 51% váhu, zbytek byla záruka. Tak nízký podíl ceny není rozhodně obvyklý, běžně hraje cena větší roli společně s provozními náklady - u jiných podobných soutěží má cena obvykle váhu nejméně 70 %.

"Touto váhou zdůraznil zadavatel snahu o minimalizaci provozních nákladů po uplynutí záruční doby, což ve svém konečném dopadu představuje při devítiletém provozu úsporu zhruba milion korun v položce nákladů na opravy na jeden autobus," vysvětlil ředitel ČSAD Invest Josef Růčka. Podle něj je zatím ještě příliš brzy na objektivní zhodnocení čínského autobusu. "Z vyjádření řidičů vychází zatím kladné hodnocení, rovněž i od cestujících," řekl Růčka.

Úřad: nejde zabránit nákupu čínského zboží

Čínský autobus si poprvé pořídila v Česku společnost BusLine, nakonec zůstala u jediného vozu značky Yutong.

"Dosud ujel zhruba 150 tisíc kilometrů bez větších technických problémů. Prochází standardní údržbou jako vozy jiných značek. Spotřeba odpovídá průměrným spotřebám vozidel této kategorie a provozního nasazení," řekla mluvčí firmy Nikola Bradíková.

Dodané vozy nejsou ani v českém registru jako nové, první přihlášení proběhlo na Slovensku. Česko patří mezi největší výrobce autobusů v Evropě, tuzemské firmy pravidelně bodují i ve velkých tendrech v zahraničí.

Podle Renaty Škrobálkové, mluvčí Úřadu regionální rady Střední Morava, je zavádějící vytvářet dojem, že smyslem evropských fondů je podporovat čínské výrobce. "Zákon o veřejných zakázkách neumožňuje zamezit nákupu zboží vyrobeného mimo země EU," řekla Škrobálková. Podle ní není ani problém to, že ČSAD Vsetín a ČSAD Invest jsou propojené, i proto nechali zakázku posoudit firmou Ernst & Young. Ta nenašla žádné nedostatky.