Lokomotiva 109E od Škody Transportation

Lokomotiva 109E od Škody Transportation | foto: Škoda Transportation

Škoda Transportation dodá německým drahám vlaky za 2,6 miliardy Kč

  • 109
Škoda Transportation získala průlomovou zakázku. Německým drahám DB Regio dodá šest elektrických vlaků včetně lokomotiv za více než 2,6 miliardy Kč. České vozy mají jezdit na bavorských tratích mezi městy Norimberk, Ingolstadt a Mnichov od konce roku 2016. Společnost tak proniká na západní trhy.

"To, že se společnost DB Regio rozhodla pro nákup našich vozidel, potvrzuje jejich vysokou kvalitu, srovnatelnou s produkty špičkových zahraničních výrobců kolejových vozidel. Pro naši společnost je to průlomový kontrakt, Německo je totiž jedním z nejnáročnějších trhů na světě, a to hlavně z pohledu tvrdé domácí konkurence," říká Tomáš Krsek, předseda představenstva Škoda Transportation.

Vývoj lokomotivy stál miliardu Kč

Třísystémová lokomotiva 109 E, které se přezdívá Messerschmitt, je určena pro provoz na tratích v Česku, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Její vývoj trval 3,5 roku a Škoda do něj investovala přes 950 milionů Kč.

Německé dráhy získají od Škody Transportation šest šestivozových dvoupatrových souprav. Každá bude složena z jednoho řídícího vozu, pěti vložených vozů a lokomotivy řady 109 E. Konstruovány budou na rychlost 200 km/h, i když německé dráhy požadovaly rychlost jen 190 km/h. Vlaky budou také vybaveny bezbariérovým nástupem ve výšce 760 mm, což byl jeden z důležitých požadavků Bavorské železniční společnosti. Budou plně klimatizovány a připojeny na internet.

Ve druhé třídě bude mít vlak 679 míst k sezení a v první třídě 26, dále bude mít 82 sklapovacích sedadel a dvě místa pro cestující se sníženou pohyblivostí i prostor až pro 37 jízdních kol. Každý z vlaků bude vybaven venkovním i vnitřním kamerovým systémem. "Soupravy budou mít také tlakotěsné skříně, čímž se stabilizuje tlak uvnitř vozů při míjení kolejových vozidel na vysokorychlostních tratích, zejména pak v tunelech, a tím se výrazně zvýší komfort cestujících," píše společnost v tiskové zprávě.

Firma si slibuje expanzi na západní trhy

Na vývoji a výrobě vozidel se bude podílet celá skupina Škoda Transportation. Dvoupatrové vozy budou vyrobeny v ostravské dceřiné společnosti Škoda Vagonka. Kompletní elektrovýzbroj bude dodávat plzeňská dceřiná společnost Škoda Electric.

Výrobce očekává, že mu zakázka otevře dveře na další trhy. "Německý zákazník je velmi náročný a přesně ví, co od výrobce požaduje. To, že budeme dodávat vozidla pro extrémně kompetitivní německý trh, považujeme za klíčovou referenci, potvrzující vysokých standard našich produktů. Zároveň nám tento kontrakt dává velkou šanci přivést v brzké době na koleje v Německu a jiných západoevropských zemích další česká vozidla," říká Zdeněk Majer, viceprezident pro obchod Škoda Transportation. 

V poslední době uzavřela skupina Škoda Transportation několik významných  kontraktů. Nedávno podepsala kontrakt s čínskou firmou CSR Sifang Quingdao na poskytnutí licence k technologiím na výrobu nízkopodlažních tramvají typu ForCity (15T). V rámci kontraktu poskytne Škoda Transportation 10letou licenci na výrobu až 400 vozů. Celková hodnota zakázky může dosáhnout až 5 miliard korun.

Tureckému městu Konya dodá 60 tramvají za 2,6 miliardy korun a firmě General Electric má dodat 660 kompletních elektrických pohonů pro 110 lokomotiv určených pro kazašské státní dráhy v hodnotě jedné miliardy korun. V roce 2012 uzavřela Škoda Transportation zakázku na 31 tramvají pro maďarské město Miskolc za dvě miliardy korun a zakázku na trakční výzbroj pro 23 jednotek metra v čínském městě Su-čou za 500 milionů korun. Do Ruska bude skupina dodávat 9 jednotek metra pro Petrohrad.